Jag behöver er hjälp forumvänner.

Jag har hittat ett hus i Västmanland som jag är väldigt intresserad av att köpa, men det är gammalt och det finns en hel del att göra på det, jag tycker själv att jag är rätt händig (gjort badrum, altan, dragit vvs, möbler, och vanliga saker som måla och tapetsera är inga problem) så jag har tänkt göra så mycket som möjligt själv men jag förstår att det är en del saker som jag måste leja bort. Vad jag nu behöver er hjälp med är att på ett ungefär komma fram till vad det kan kosta att åtgärda felen som påpekas i besiktningsprotokollet.

Hjälp mig nu att bestämma om jag ska satsa på det här huset eller inte det finns en oerhörd potensial i huset och så vill familjen flytta hem till Västerås.
 
Nu får du ursäkta mig, men är det bara jag som känner "run for your life" över det där besiktningsprotokollet? Huset hade allt från rötskador i grunden till rötskador i taket.

Jag förstår att huset är billigt och att det lockar men det var väl inte en enda etta i det där protokollet? Tvåorna gick för övrigt att räkna på en hand... i summeringen avrådde dom indirekt till och med människor att bo där pga den dåliga miljön?

Känns som om det blir billigare att köpa ett annat hus i bättre skick :(


Men min syn på saken är rent objektiv och bör inte jämföras med ett professionellt uttalande! Jag själv hade nog släppt allt och letat vidare. Tänk om det skulle bli så illa att ni måste flytta, hur ska ni då kunna sälja det?

Det finns ingen möjlighet att riva rasket och bygga nytt?


/Christian
 
Du behöver inte ursäkta dig fler synpunkter tack.
 
Såvida det inte är ett hus av stort kulturellt värde skulle inte jag ens tänka tanken att eventuellt köpa det. Renoveringskostnaderna kommer att hamna på stora belopp och under tiden ska ni bo i en byggarbetsplats där de opåbörjade delarna har fuktskador och mögellukt.

Hur händig man än är känns inte detta som ett renoveringsobjekt på egen hand.
 
joflopp det har ett stort kulturellt värde, och det har varit vårat drömhus, men nu vet jag inte längre.
 
Jag är ledsen om mitt svar inte passade dig. Lycka till!


/Christian

PS Hur exakt hade du tänkt dig att vi skulle kunna räkna ut kostnaden för en totalrenovering när vi enbart har tillgång till ett 3-infekterat protokoll och inga arealer..?
 
huset är ca 190 kvm stort byggt vid sekelskiftet.
 
Hej!

Jag har gjort något liknande detta projekt, dock var vårat hus lite mindre, c:a 100 kvm i två plan, men med oinredd källare/garage. Byggt 1932 och aldrig renoverat med mer än en pensel (och det var dessutom säkert 20 år sen sist).

Vi har nu hållit på i ett halvår med renovering (bränt c:a 300' -400' kronor) och jag kan säga att jag grovt underskattade antalet timmar som måste läggas in. Hela tiden springer man på grejer som verkade vara enkelt fixat men visade sig att man var tvungen att riva halva väggen... Troligen har lika mycket tid lagts på oplanerade jobb som de saker vi visste behövde göras. Trodde att jag själv och sambon skulle greja detta på fritiden och rivstartade med de 5 veckornas semester. Under första tiden hände väldigt mycket, alla var imponerade och mycket lust och energi fanns. Nu går arbetet betydligt långsammare, troligtvis för att vi har kommit upp i en ganska bra boendestandard, men det går ändå framåt. Man ska inte tro att man orkar göra några större projekt när man kommer hem på kvällarna efter jobbet. :blushing: Hade vi inte haft farsan som är hantverkare med egen firma som åkt till huset och lagt in en dags (alltså när det är ljust ute :rolleyes:) arbete då och då, så hade nog skilsmässan varit ett faktum :D

MEN, vi älskade huset när vi såg det första gången, och nu ännu mer. Första gången vi satt ner vid dukat bord i matsalen kommer jag aldrig att glömma! Huset är nu en familjemedlem och vi skulle aldrig vilja byta det mot ett nybyggt hus eller något som någon annan renoverat, detta är VÅRT!! :)

Gå på din magkänsla och lyssna på folk du litar på, men räkna med att du får olika svar från alla.

Hälsningar,
Mattias
 
ditt svar värmer Mattias, har förstått att jag kommer få många olika svar.
 
Om jag vore dig skulle jag vara mest skraj för den bärande konstruktionens hållfasthet. Några sådana problem hade inte vi, så där kan jag inte ge några råd. ;)

Prisexempel på några saker vi gjort:

Gräva ur runt hus för dränering isolering: 100 000
Ny papp och läkt: 30 000
Stuprör och rännor: 4000
Gjutjärnskassett och relining av skorsten: 25 000
Luft/luft värmepump: 15 000
Måla om fasad: 35 000
Nya ytterdörrar: 10 000
VVB + radiatorer: 30 000
Slipa ek-parkett: 12 000

m.m. ;)
 
Misströsta inte, det finns massor med drömhus även om ni väljer att inte gå vidare med just detta. :)

Det man ska ha klart för sig är att även om inköpspriset för fastigheten är lågt så kommer renoveringen att kosta massor. Pengar som man kanske inte kan baka in i huslånet eftersom fastigheten inte är värd mer innan renoveringen är klar.

Har du pengarna och tiden och huset har en själ som inte är svart så kör på. :)
 
Inga fler som har åsikter?
 
Jag hade blivit lite rädd om detta varit mitt hus, det kommer att bli VÄLDIGT mycket jobb och kosta en hel del.

Jag hade inte velat bo i ett sådant omfattande projekt, krävs utifrån protokollet en omfattande renovering av hela kåken innan man ens kan bo där....

Men jag kan också säga dig att om du verkligen vill ha huset av speciellt anledningar och är beredd att lägga ett antal år på renovering så är det bara att köpa...

Köpte själv ett hus utan att ens besiktiga det...Dock hade jag lite kunskap själv efter ett misslyckat stugköp som blev ett omfattande projekt...
 
som sagt allt beror på vad det blir för pris har pratat med besiktningsmannen idag och det verkar som att man måste byta hela väggsyllan och troligtvis göra en ny bottenplatta, hur gör man en ny bottenplatta i ett gammalt hus någon som kan förklara det för mig.
 
Redigerat:
Chrissofsweden skrev:
Nu får du ursäkta mig, men är det bara jag som känner "run for your life" över det där besiktningsprotokollet? Huset hade allt från rötskador i grunden till rötskador i taket.

Jag förstår att huset är billigt och att det lockar men det var väl inte en enda etta i det där protokollet? Tvåorna gick för övrigt att räkna på en hand... i summeringen avrådde dom indirekt till och med människor att bo där pga den dåliga miljön?
(...)
Ja, det verkar inte finnas mycket som inte är rötskadat i det huset, tyvärr.
"Tydlig mikrobakteriell lukt inomhus" - tycker jag är avskräckande bara det. Och när man sedan har fått en inblick i att grund och tak (plus mycket däremellan) kräver så stora åtgärder... :(

Gissar att det skulle kosta betydligt mer att göra detta hus beboeligt (så pass att familjens hälsa inte riskeras) än att bygga ett helt nytt hus.

Men om tomten är värd pengarna kanske? Då finns ju alla anslutningar fixade iaf.

Vi tittade också på ett sekelskifteshus förrut. Det var Q-märkt och skulle få sparas som en bonusbyggnad på tomten. Emellertid upplyste inte mäklaren om det, så vi förstod inte det förrän vi lusläst detaljplanen - och då var huset redan sålt.

Men om det gick att göra något sånt i detta fall?
Bygga en liten (enkel) villa med modern åretruntstandard på tomten, som en flygelbyggnad till "kråkslottet". Bo i nybygget, och sedan i lugn och ro renovera det gamla...
sådär lite lagom mycket... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.