Svaret lär ju tveklöst vara:
Nej!

Det är för stora summor för att chansa att det ska gå bra.
 
Är man svartlistad så är man, dvs diskussionen bör stanna där. Buffel och båg-företag borde inte få finnas i Sverige. Förstår inte att personer här på forumet försvarar detta men kanske kan betyda att de själva har ekonomisk vinning på detta.
 
redcoon skrev:
Är man svartlistad så är man, dvs diskussionen bör stanna där. Buffel och båg-företag borde inte få finnas i Sverige. Förstår inte att personer här på forumet försvarar detta men kanske kan betyda att de själva har ekonomisk vinning på detta.
Det är folk som är nöjda med Älvsbyhus. Idag om min son hade byggt hade hat tagit Smålandsvillan. Med all rätt. Säkrare, billigare.
 
kamilenski skrev:
Det är folk som är nöjda med Älvsbyhus. Idag om min son hade byggt hade hat tagit Smålandsvillan. Med all rätt. Säkrare, billigare.
Visst kan man vara nöjd med Älvsbyhus om bygget gått bra. Dock finns ju som bekant sida två av myntet när ingenting fungerar. Då skulle jag inte vilja sitta som motpart mot detta företag.

Mot bakgrund av det som kommit upp i media och från diverse skräckexempel här på forumet hade jag haft svårt att rekommendera dem, även om jag själv byggt med Älvsbyhus och allt gått bra. Det är ju när saker går del som husleverantörer verkligen sätts på prov.
 
redcoon skrev:
Visst kan man vara nöjd med Älvsbyhus om bygget gått bra. Dock finns ju som bekant sida två av myntet när ingenting fungerar. Då skulle jag inte vilja sitta som motpart mot detta företag.

Mot bakgrund av det som kommit upp i media och från diverse skräckexempel här på forumet hade jag haft svårt att rekommendera dem, även om jag själv byggt med Älvsbyhus och allt gått bra. Det är ju när saker går del som husleverantörer verkligen sätts på prov.
Du har dessvärre rätt.
 
Elnoek skrev:
Jaaa, definitivt. Min första nyproduktion skedde redan 1983 i Mälardalen. Byggde ett 1½-plans hus med oinredd vind. Inga problem med, besiktningar fukt mm. Känner ej igen mig som byggherre och programmet, Kalla fakta. Mycket har naturligtvis ändrat sig, men två av mina barn har också valt att bygga Älvsbyhus. Det sista byggs just nu. Man får otroligt mycke hus för pengarna, man fixar till lite själv med kakel, klinkers etc. Hushållsmaskinerna e grymma, topp-poäng hos vita varor kedjor. Sen e de väl tråkigt att andra "torskar" till även hos dom. Nyckelhus på 70- och 80-tal var skit stora, men e borta. Keep going on, de e klart att ni vågar. Lycka till, och se till å fixa till det med besiktningar o dyl. En sak e säker, mycke hus för pengarna !
Grattis Elnoek! Tvivlar inte på det du skriver. Med tanke på 1000 hus per år så borde en hel del hus vara ok.
Det dyker däremot upp frågor som antytts i någon tidningsartikel jag läst någonstans om
att ÄBH "tystar" missnöjda kunder med ett snålt ekonomiskt avtal.
Skulle vilja se vad som står i ett avtal skapat mellan missnöjd ÄBH-kund och bolaget, om det finns en klausul som förbjuder yppande.
Om det i så fall är så, hur stort är då skadeståndet för kunden om han/hon avslöjar avtalet om t.ex. ekonomisk kompensation.
Med tanke på bolagets attityd lär ersättningen inte vara "i överkant" men att kunden känt sig tvungen att acceptera inför risken för juridisk process.

Undrar på hur många ÄBH-kunder som fått "Munkavle" genom sådana avtal.
Hoppas någon med ett sådant avtal kan berätta här på forumet där man är anonym.
 
Lite som med flygbolag skulle jag säga. När det precis kraschat så ska man flyga med de bolaget. Då är kollen av planen och servicenivån på topp :D

Men att gynna skojare som denna husfirma skulle aldrig falla mig in hur mycket pengar jag än sparar!!!!
 
teddybear11 skrev:
Grattis Elnoek! Tvivlar inte på det du skriver. Med tanke på 1000 hus per år så borde en hel del hus vara ok.
Det dyker däremot upp frågor som antytts i någon tidningsartikel jag läst någonstans om
att ÄBH "tystar" missnöjda kunder med ett snålt ekonomiskt avtal.
Skulle vilja se vad som står i ett avtal skapat mellan missnöjd ÄBH-kund och bolaget, om det finns en klausul som förbjuder yppande.
Om det i så fall är så, hur stort är då skadeståndet för kunden om han/hon avslöjar avtalet om t.ex. ekonomisk kompensation.
Med tanke på bolagets attityd lär ersättningen inte vara "i överkant" men att kunden känt sig tvungen att acceptera inför risken för juridisk process.

Undrar på hur många ÄBH-kunder som fått "Munkavle" genom sådana avtal.
Hoppas någon med ett sådant avtal kan berätta här på forumet där man är anonym.
Börjar det inte gå lite väl långt nu? Konspirationsteorier och munkavle. Tror ni på allvar att den typen av "kontrakt" existerar!

Troliga scenarior gällande fel i Älvsbyhus:

1. Älvsbyhus medger att de gjort fel (relativt otroligt) och åtgärdar dessa brister enligt plan.

2 Älvsbyhus anser de att det inte förekommer något fel och drar ärendet till tingsrätten (mkt troligt)!

Var i ovanstående två alternativ finns utrymme för att försöka "tysta" kunden? :confused:

/ Magnus
 
Utan att känna till något i sakfrågan:

I förlikningar i tvister är det inte helt ovanligt att uppgörelsen innebär att ena parten accepterar "munkavle" som en del i förlikningen.

Dvs

Husföretag X och köpare Y kommer överens om att X ger kompensation i form av åtgärd eller kontantersättning mot att detta blir konfidentiellt och att alla anspråk därmed är utklarade.

Jag har själv suttit på båda sidor i sådana uppgörelser i yrket. Så det är inget direkt ovanligt i entreprenadtvister.
 
Jag känner många som är nöjda med sina hus från älvsbyhus. Men efter att ha sett inslaget i tv's kalla fakta, så skulle jag må så dåligt av att stoppa pengarna i fickan på en sån arrogant människa, så jag skulle nog avstå från husbygge. VD på älvsby hus luktade despot lång väg. Men han kommer att få fortsätta sälja hus för de är så pass billiga. q(;^;)p
 
magnuse74 skrev:
Börjar det inte gå lite väl långt nu? Konspirationsteorier och munkavle. Tror ni på allvar att den typen av "kontrakt" existerar!

Troliga scenarior gällande fel i Älvsbyhus:

1. Älvsbyhus medger att de gjort fel (relativt otroligt) och åtgärdar dessa brister enligt plan.

2 Älvsbyhus anser de att det inte förekommer något fel och drar ärendet till tingsrätten (mkt troligt)!

Var i ovanstående två alternativ finns utrymme för att försöka "tysta" kunden? :confused:

/ Magnus


... som sagt det börjar gå för långt när folk fortfarande försvarar ÄBH. Men dom behöver kanske dig magnuse som stöd ... Du ser två alternativa vägar men det finns faktiskt som
frjo7205 mycket riktigt kommenterar, den tredje vägen, nämligen förlikning som inte är något konstigt i sig.

Frågan kvarstår : Har ÄBH satt detta i system? Om det är så, görs det upp på jämlik grund, eller får kunden ta ett taskigt bud under hotet om en juridisk process?
 
Gaskropp skrev:
Jag känner många som är nöjda med sina hus från älvsbyhus. Men efter att ha sett inslaget i tv's kalla fakta, så skulle jag må så dåligt av att stoppa pengarna i fickan på en sån arrogant människa, så jag skulle nog avstå från husbygge. VD på älvsby hus luktade despot lång väg. Men han kommer att få fortsätta sälja hus för de är så pass billiga. q(;^;)p

Har samma åsikt som du Gaskropp.
Har också vänner som är jättenöjda med sina hus, men de är också införstådda med att de köpt ett billigt hus med allt det för med sig i standardnivå. Lyckligtvis så är det så att var och en avgör vilket hus de till slut köper.
Skulle heller inte köpa ett hus av den där arrogante direktören. Han stod dessutom i nyheterna senare på dagen och ljög om att man fackmannamässigt hade tejpat flera hundra hål i takväven. Fantastiskt! Ingen journalist märkte inte ens den feta lögnen ...
 
teddybear11 skrev:
... som sagt det börjar gå för långt när folk fortfarande försvarar ÄBH. Men dom behöver kanske dig magnuse som stöd ... Du ser två alternativa vägar men det finns faktiskt som
frjo7205 mycket riktigt kommenterar, den tredje vägen, nämligen förlikning som inte är något konstigt i sig.

Frågan kvarstår : Har ÄBH satt detta i system? Om det är så, görs det upp på jämlik grund, eller får kunden ta ett taskigt bud under hotet om en juridisk process?
Jag förstår mycket väl vad frjo7205 skriver och håller med om att det kan vara en möjlig tredje utväg.

Du, teddybjörnen, inleder ditt inlägg lite frågande men avslutar som att det vore ett vedertaget faktum att ÄBH mutar och tystar missnöjda kunder. Efterfrågar du information så får du väl helt enkelt vänta tills någon ger sig tillkänna och inte spekulera vidare i någonting du eventuellt tror dig minnas ha läst i en tidningsartikel.

Skulle någon ge sig tillkänna att de blivit hotade, tystade och fått på tok för taskigt betalt så är det ett fördjävligt agerande av ÄBH. Om inte tycker jag att man ska vara försiktig med vilka rykten man startar och på vilka grunder.

Var i mitt inlägg får du det till att jag försvarar ÄBH? Jag skriver nu senast att jag ser två scenarier varav jag missade ett tredje alternativ som någon vänlig själ förklarade här ovan. I mitt oredigerade inlägg skriver jag uttryckligen att det troligaste scenariot jag ser är att ÄBH drar tvisten ända till domstol. Är det att försvara ett husföretag? Eller spelar det inte längre någon roll VAD jag skriver utan bara ATT jag skriver???

Jag försvarar inte ÄBH agerande. Det har jag varit mycket tydlig med vid ett flertal tillfällen. Kanske behövs såna som jag och Walles mfl som byggt med ÄBH och försöker balansera upp den bitvis urspårade debatten kring nämnda tillverkare något här på byggahus.se.

Hade ni fått spekulera helt fritt utan mothugg tror jag mobben gått med tjära och fjädrar mot närmaste norrlandståg med Älvsbyn som slutdestination vid det här laget... ;)
 
Redigerat:
Hur man än vänder och vrider på saken, oavsett vilka erfarenheter man har av Älvsbyhus, så kan man inte förändra följande faktum:

Ett seriöst företag följer ARN:s beslut.
Älvsbyhus gör det inte.

Det finns inget mer att tillägga.
 
Det finns en enkel anledning till varför dem inte bryr sig... Det finns för många husköpare som inte har råd att avstå Älvsbyhus låga pris. Skulle folk inte köpa deras hus så skulle det heller inte finnas ett problem, för då skulle de vara tvungna att anstränga sig som alla andra husleverantörer.

En klyscha som aldrig kan bli för utsliten: Man får vad man betalar för!
För att dra ett resonemang vidare som skrevs ett par sidor tillbaka. Skulle du fortfarande köpa den billiga bilen om du visste att den hade kunde ha felande Airbags och dålig lack?


Man får dock inte glömma bort att många som köper Älvsbyhus aldrig skulle ha råd att flytta till hus, om de inte köpte ett Älvsbyhus på av kommunen projekterad mark. Därav uppfyller många sina drömmar när de har råd att köpa sitt efterlängtade hus. Det vi heller inte får glömma bort är att många som köper Älvsbyhus köper ett hus för första gången och den tidigare erfarenheten av entreprenader kanske är helt obefintlig. De vet inte hur det borde fungera och vilka rättigheter de har. Därför tror jag att acceptansnivån är högre för vad man står ut med, samt vetskapen om vad man har rätt till. Det är lätt att skrämmas av det stora företaget som talar om för dig hur det fungerar i branschen...

My 50.

/ Thiger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.