A
Hejsan.
Vi skall köpa ett hus som idag har en kombipanna ved/olja ifrån 1960, tror det är en ctc. Nuvarande ägare har bara kört med olja sen 1978.
Vi funderade nu på och sätta in ett pellets system för att behålla spillvärmen i källaren och självdrags ventilationen.

1.Vilken panna är bäst samt prisvärd?

2.Och vad kan det totala jobbet tänkas gå på med rörmokare, panna och sånt?

3.Samt måste man göra något åt skorstenen ifall man går över till pellets?
 
Mest prisvärda pannan är CTC Ecoflex. Med installatör så går den nog på drygt 50000 färdig.
Billigare kommer man undan om man köper en bra begagnad oljepanna och en begagnad brännare och installerar själv, blir omkring 10000 totalt.
Rörmokare tar tyvärr närmare 10000 för att installera en panna.

Sotaren behöver provtrycka skorstenen med rökpatron.
 
_ap_
johanpelle skrev:
Rörmokare tar tyvärr närmare 10000 för att installera en panna.
Och mäklaren tar "tyvärr" 60000: - för att sälja huset...
 
Är den nuvarande CTC en 171 eller nåt...Är det nåt fel på den?? Annars kan ni börja med att trycka in en brännare i den som start ...ligger kring 19-25 papp beroende på .val...Samma installatör som säljare =bättre pris på install...pruta..d^_^b

Mvh
 
_ap_ skrev:
Och mäklaren tar "tyvärr" 60000: - för att sälja huset...
Ska jag komma med plåster?
Är du avundsjuk på något vis på de som lyckas installera en panna själv?
Alternativet begagnad panna blir inte särskilt intressant om man betalar 3000 för pannan och 10000 för installationen.
 
johanpelle skrev:
Mest prisvärda pannan är CTC Ecoflex. Med installatör så går den nog på drygt 50000 färdig.
Ecoflex kostar inte 50 000 Installerat och klart.
Pannan kostar 43 000 hos billigaste näthandlarna utan matarskruv, matarskruven kostar 3500 kr.

Installation för 10 000 är lågt räknat, 15-20 tusen är nog mer nära verkligheten.
Minst 60 000 kostar således en Ecoflex installerad, troligen närmare 65 000.

Mvh
 
_ap_
johanpelle skrev:
Ska jag komma med plåster?
Är du avundsjuk på något vis på de som lyckas installera en panna själv?
Alternativet begagnad panna blir inte särskilt intressant om man betalar 3000 för pannan och 10000 för installationen.
Avundsjuk?
Nä, jag tjänar pengar ändå.
Jag tycker bara att många lägger ner orimligt lite på sitt värmesystem,
10000:- är det mycke pengar sett till vad man får?
 
Kika in biocomfort http://www.biocomfort.se också. De var jag riktigt sugen på innan vi till slut valde bergvärme....:surprised:

H-serien tror jag var de som var "sämre" isolerade och därmed billigare och torde vara de som passar dig bäst då du vill ha spillvärmen.

Pannorna kräver dock ackumulator, vilket långsikitigt ändå är en bra investering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.