optimum
Tror de som jobbar på SAAB gärna skulle vilja ha en portion av ROT pengar som bidrag för att få behålla jobben.

Här på forumet verkar det endast finnas hantverkare som är emot ROT så då är det väll bara att plocka bort det och så får ni själva se till att få ned kostnaderna för att behålla jobben.

//
 
rolri skrev:
Tror de som jobbar på SAAB gärna skulle vilja ha en portion av ROT pengar som bidrag för att få behålla jobben.

Här på forumet verkar det endast finnas hantverkare som är emot ROT så då är det väll bara att plocka bort det och så får ni själva se till att få ned kostnaderna för att behålla jobben.

//
???

Tycker vi är ett par i bara den här tråden som säger att det fungerar bra och att Skatteverket sköter sina åtaganden bra i det fallet.

Sedan kan vi absolut diskutera om det är vettigt att skattesubventionera hushållsnära tjänster. Finns ju många aspekter för och emot. Men jag måste säga att jag tycker det är ganska så skönt att slippa alla förfrågningar om svartjobb numer.
 
TOKE 1
rolri skrev:
Tror de som jobbar på SAAB gärna skulle vilja ha en portion av ROT pengar som bidrag för att få behålla jobben.

Här på forumet verkar det endast finnas hantverkare som är emot ROT så då är det väll bara att plocka bort det och så får ni själva se till att få ned kostnaderna för att behålla jobben.

//
Tror du vi säljer fler saabar då?
 
Visst jag kan förstå privatpersonernas argument att det är till för hantverkarna, men det är ni som får pengar kastade i ansiktet. det som irriterar mig rent principiellt är att varför skall allt hamna på hantverkaren? Jag har fått göra om mitt faktura program tog en hel kväll och halva natten innan jag kunde hitta en moddel som skulle vara hyfsat begriplig men endå inte på 13 A4 papper. men det är löst nu.d^_^b

Sen att man får vänta på pengarna i 10 dar är väl inte hela världen. jag har inte längre något förfallodatum på dom längre, dom skall betalas direkt. Men det är inte heller något större problem.

Problemet som jag inte har löst än är att hitta ett system som funkar med regelverket för delbetalningar under byggtiden.
Enligt vad jag har förstått så måste arbetet vara färdigställt för att kunna begära pengar av skatteverket. Vilket jag fick erfara när jag startade 5st rot-jobb samtidigt i slutet av Augusti dom var färdigställda i slutet på November, och jag har inte skickat en enda ákonto faktura, bara slutfaktura.
under denhär tiden har dom anställda fått sina löner, allt material betalt, underentreprenörer har fått sina ákonton mm. total omsättning 1,2 miljoner . lite nervöst att sätta sitt liv i händerna på 5st privatpersoner, omdom vill kan dom knäcka hela min firma.

Ändå kan jag säga att det är inte alla firmor som klarar av att ligga utemed så mycket kapital överhuvudtaget. q(;^;)p:confused:
Nej man får nog ta det lite lugnt med det framöver. Bara mindre jobb och många.
 
Jag har 100 dagars kredittid på mina fakturor, så det tar drygt 4 månader från det jag börjar jobba tills det kommer in pengar. Det är väl bara en tidsfråga innan de vill ha en månad till. Man kanske kna se det som en slags pensionsinbetalninge... :)

(Jag är alltså inte hantverkare, utan jobbar mot stora svenska företag)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det är ju bara ett problem din första 4 månaders period... :rolleyes:
När du fakturerar första gången får du ju in pengar så du kan leva nästa fyra månader o.s.v... ;)
Precis som vilken hantverkare som helst som måste vänta 10 dagar på ROT-pengar. Det är bara ett problem första gången.

Du har väl knappast stora utlägg för material, löner m.m på samma sätt som t.ex hantverkaren under denna perioden för i så fall är det ju bara dumt att inte delfakturera löpande månadsvis.
Nej, det är ju bara min lön vi pratar om. Jag kan ju leva på luft under tiden. :)

Det är delfakturera jag gör, men varje faktura har 100 dagars kredit.

Varför är allt så svårt, dyrt och jobbigt för en snickare, men så enkelt , trivialt och lätt i alla andra branscher? Mycket märkligt detta. :)
 
-MH- skrev:
Varför är allt så svårt, dyrt och jobbigt för en snickare, men så enkelt , trivialt och lätt i alla andra branscher? Mycket märkligt detta. :)
Kan jag ju hålla med om. Å andra sidan, i min frus bransch så börjar man inte med projektet innan halva summan är betald à conto. Olika kulturer i olika branscher.

OT: Brukar tänka på min fru när det gnälls över hantverkare. Min fru har försökt i flera år att få tag på någon programerare som gör det den ska, när den ska. Ett antal företag har testats de senaste åren. Ingen har levererat det den ska i rätt tid. Så att gnälla på hantverkare är ett fenomen i sig men fusk och rena bedrägerier hittar vi överallt. Som alltid så gäller det väl att få tag på rätt person.

Håller med "scarface 75". För min del får man gärna ta bort ROT-avdraget. Det är inga pengar som jag får. Det är ni kunder som får de pengarna. Jag har jobb oavsett ROT-avdraget (men det är jäkligt skönt att slippa svartjobbstjafset).
 
hugodog skrev:
Det finns en övergångsperiod fram till 31 dec i år, då man kan göra ROT-avdrag på jobb som har gjorts efter fakturamodellen (var väl 1 Juli fakturamdellen trädde i kraft). ROT-avdraget gör man då på deklartionsblanketten, tror det var i rutan "Öv riga avdrag" eller nåt sånt, kommer inte riktigt ihåg var på blanketten som hon på skattekontoret sa, men iaf så sa hon att det gick att göra så.

Nej, man gör inte ROT-avdraget i deklarationen utan på den här blanketten!!

[länk]

/Funkis
 
W
Funkishus_-36 skrev:
hugodog skrev:
Det finns en övergångsperiod fram till 31 dec i år, då man kan göra ROT-avdrag på jobb som har gjorts efter fakturamodellen (var väl 1 Juli fakturamdellen trädde i kraft). ROT-avdraget gör man då på deklartionsblanketten, tror det var i rutan "Öv riga avdrag" eller nåt sånt, kommer inte riktigt ihåg var på blanketten som hon på skattekontoret sa, men iaf så sa hon att det gick att göra så.

Nej, man gör inte ROT-avdraget i deklarationen utan på den här blanketten!!

[länk]

/Funkis
Hmm.. den blanketten använde vi för ROT-arbeten som gjordes innan 1'a Juli vilket även står under, men det kanske går att använda den till arbeten som är gjorda efter 1'a juli med som man inte använder fakturamodellen till, iaf så sa hon på skatteverket att amn kunde göra avdraget på deklarationen.:confused:
 
Scarface75: Varför har du inte skicka aconton? Om du har omsatt 1,2mkr tot till 5privatpersoner så är det max 250000 du ska ha från SKV, 950000 hade du kunna skicka aconto på...
Allt material hade du kunna skicka på allteftersom du förbrukat det...

Har du gjort ditt faktura program själv? Om du omsätter 1,2mkr på 3månader så borde du ha råd att köpa ett.... Jag laddade hem en uppdatering av Visma Administration 500 och installerade den tog 5min så var hela ROT delen klar
 
Jo jag skickade aconto förut. men skatteverket säger att arbetet måste vara utfört för att ha rätt till utbet. från dom.
ja det är sant att jag kan fakturera materialet. det ska jag tänka på framöver :)

Om jag ska vara ärlig så handlar det väl mer om att man är lite rädd/lat att lära sig något nytt fakturasystem. jag har allt (offerter,fakturor,lönermm) i Exel har funkat förut men firman har blivit lite för stor för exel antar jag.
Kanske dax att förnya sig. Firman har omsatt nästan 2,5miljorer under nämnt period.
Tack...
 
Du kan ju dela upp offerten i delmoment som gör att du kan fakturera dem efterhand de är avslutade.

Jag kör också allting i egna uppbyggda exceldokument vilket fungerar bra.
 
Off topic-inlägg raderade. Eftersom de inläggen rörde frågor för näringsidkare och inte privatpersoner så har inte någon ny tråd skapats. Kom ihåg att vi här diskuterar som privatpersoner.

//moderator
 
Jag har bett om offert på renovering av badrum och vill naturligtvis nyttja ROT avdraget. På offerten jag fått finns inte ROT avdraget angivet. Jag har påpekat det och hantverkaren säger att dom anger inte ROT avdraget eftersom dom inte kan garantera att jag är berättigad till det.

Då undrar jag, kan dom sedan när fakturan kommer vägra att ta med ROT avdraget då också? Jag tycker ju att det måste vara upp till mig att hålla koll på om jag är berättigad eller inte. Hantverkaren får ju i vilket fall som helst pengarna, det är ju jag som får kvarskatt om jag har fel.
 
Hantverkarna känner antagligen inte till det faktum att det är du som tar risken för ROT-avdraget.

Men det är en intressant fråga, skall priset före eller efter anges i offert/beställning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.