Hej

Jag har idag ett Bahco Minimaster agg. i köket ihopbyggt med köksfläkt.

Jag har två frågor gällande detta.

1. Aggregatet är 25 år gammalt och har börjat låta som f*n. Kan jag stänga av ventilationen nattetid tillsvidare?

2. Vi ska byta ut Bahco Minimaster mot något annat. Vill helst skillja köksfläkt och värmeväxlare åt, ev. Lägga värmeväxlaren på vinden. Har ni några erfarenheter av detta?

snääälla hjälp ;-)
 
Jag byte min MiniMaster redan 1997 mot nedanstående RDK(X), som inte tillverkas längre, med det finns andra, se nedan.
Jag skrotade MiniMastern och satte en vanlig köksfläkt på platsen med eget rör ut på taket. Enessen AB hade en takanordning med dubbla kanaler ut, och som var ställbar 0-45 grader. Det nya aggregatet satte jag rakt ovanför den gamla placeringen i en klädkammare. Huset är 1 1/2 plans med köket indraget från långväggen (tvättstuga utanför). Jag fick ta bort takbeklädnaden i köket framför köksskåpen, och du har kanske som jag luftkanaler ovanför köksskåpen bakom täckskivor, som också måste bort i så fall.
Jag fick flytta luftintaget (isolerad slang) som tidigare strök tätt över dörren mellan kök och tvättstuga (ut på östra gaveln) till takfoten på norra långsidan. Den går genom det oisolerade "trekantiga" utrymmet vid sidan av den smalare övervåningen. Ett intagsgaller här tillverkade en lokal firma. Kom ihåg att alla intagskanaler måste vara isolerade med fuktbarriär. Tätningen mellan slangen och ytterväggen (varmt-kallt) är det också noga med.
Minimastern kunde bara suga ut 150 m3/h som köksfläkt vilket är helt otillräckligt. Den nya köksfläkten har dubbla motorer och kan suga ut 750 m3/h, vilket gör att man inte längre måste stänga köksdörrarna när man steker eller bakar. Egentligen konkurrerar ju köksfläkten med det balanserade värmeåtervinningsaggregatet, men vi har inte märkt några nackdelar med detta, eller högre värmenota. Fläkten går ju också sällan jämfört med aggregaten som går alltid.
Jag passade också på att byta ut kaklet och drog upp det på väggen bakom den nya fläkten, vilket ser fräscht ut. Kondensatet från den nuvarande fläkten går med slang-kopparrör genom väggen till badrummet på övervåningen - under badkaret. Nu har du en slang i väggen som är anslutet till ett avlopp. Om det passar bättre, kan du behålla slangen bara den har fall hela vägen (byt ut slangen, den är förmodligen nästan tät).
Om du inte har det så enkelt som jag så är det ändå inte så besvärligt att dra kanaler i mellanbjälklaget så länge du inte måste gå igenom i golvbjälke. Hål i spångolvet går att göra enkelt med elektrisk sticksåg. Popnita varje skarv 3-4x och tejpa med åldringsbeständig specialtejp. Gör stadiga upphängningar med hålband och V-block av trä (två kilar), skruva fast bandets ändar och spänn åt med en tredje skruv. Lägg dämpmaterial emellan om du är nära aggregatet. Inblåsningslinjen måste ha en eller flera ljuddämpare, men det har du förmodligen redan. Men det finns en chans att komplettera om du har hört fläktljud från något utblås. Det går också att isolera kanalerna mot stomljud (men inte flläktljud) med nätmatta 50 mm, och det behövs då ingen fuktbarriär i varma kanaler. Passa på och gör rent hela systemet invändigt, efter 25 år ligger det mycket skit i rör och ljuddämpare (sotviska och dammsugarslang).
Vad jag missade: jag skulle ha köpt en tystare köksfläkt. Samt nu med höga energipriser: jag skulle ha dragit en alternativ intagskanal från sydväggen. Vid det nya aggregatet skulle jag ha monterat två motorspjäll, ett som öppnar (sydkanalen) och ett som stänger (norrkanalen) när en ny termostat på sydväggen visar att det är varmare där än på norrsidan. På sommaren byter man ut ändå ut värmeväxlaren mot en "dummy" och kopplar bort sydtermostaten.

Stäng inte av ventilationen mer än högst tillfälligt - inneklimatet blir förfärligt dåligt eftersom du inte har någon annan ventilation, och du riskerar fuktskador om fuktig inneluft tar sig ut i isoleringen (vinden). Normalt ska aggregatet vara inställt så att det bildas ett svagt undertryck i huset, dvs inblåsningsfläkten skall gå något saktare än utsugningsfläkten.

http://bolthorn.devainvision.se/abbvent/


RDAA
RDAA VENTILATIONSAGGREGAT

RDAC-34-212
VÄRMEÅTERVINNINGSAGGREGAT

RDK(B,C,D)
VÄRMEÅTERVINNINGSAGGREGAT

RDK(E,F)
VÄRMEÅTERVINNINGSAGGREGAT

RDKG
RDKG VENTILATIONSAGGREGAT INGÅR SOM EN DEL I SYSTEM MINIMASTER/MINIVENT

RDKR
RDKR VÄRMEÅTERVINNINGSAGGREGAT
 
Det är inga problem att byta bort Minimastern mot en separat luftvärmeväxlare och köksfläkt.
Har du en oisolerad vind finns det aggregat som är isolerade.
För köksfläktens utblås kan du använda den gamla pipan för utblås, även om den går ut under takfoten.
I mitt hus från 1981 (Nyckelhus) var torktumlarens utblås kopplad till tvättstugans utsugning. Har man det kvar skall det omedelbart bort. När jag rensade röret fick jag bort en massa ludd som fylde en hel plastkasse från ICA. Man får skaffa en kondenstumlare eller ta upp ett separat utblås i väggen.
Att ta bort Minimastern och sätt upp en ny köksfläkt och instalera ett nytt återvinningsaggregat är tämligen okomplicreat. Det enda man inte kan göra själv är att sätta upp ett 220 V uttag på vinden.
Kostnad? Återvinningsaggregat med sommarinsats (rekomenderas) 25000 kr. Lite spirorör mm c:a 2000 Kr. Elektriker 1 tim. Köksfläkt efter tycke och smak.
Eget arbete. Om man har flyt c:a en dag.
PS. Om din Minimaster skulle rasa innan bytet har jag en som inte låter så illa till salu för en billig penning. DS.
 
F*n, det må jag säga. Snabbt och verkligen utförligt svar. Tack, tack, tack.
 
Finns minimastern kvar ;)
 
Vi fick tipset att ansluta en ny värmeväxlarpaket i anslutning till minimastern som sitter i vår tvättstuga och drar ut rör därifrån!

Är ganska kostsamt dock, nästan 35000,, själva värmeväxlaren kostar hälften.

Min undran till någon annan. Jag har köpt en värmepump, behöver knappt använda minimastern, måste en värmeväxlare vara tillkopplad, om inte hur stor del av denna har betydelse för värmekostnaden?


mvh

Ingmard^_^b
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.