Har just transporterat hem mina nya garageportar. Monteringsanvisningen föreslår att karmen fixeras med medföljande franska skruv. Jag skulle själv ha valt att använda någon typ av justerbar karmskruv.

Finns det något bra skäl till att frångå de normala installationsmetoderna (karmskruv) bara för att det är en garagedörr man monterar?
 
Vilken typ av portar har du?
 
Kanske läge att köra Adjufix eller Essves motsvarighet istället? Betydligt stabilare.
 
Det rör sig om en vipport med karm.

Ajdufix eller Induproggarna är det självklara valet för mig, det är det enda jag använt till alla fönster och dörrar här i huset. Funkar skitbra på alla sätt och vis.

Dock är det så att det blir problem med dessa om man behöver plugga eftersom man inte kan borra för pluggen i efterhand (och peta i pluggen). Jag kommer behöva plugga eftersom det är betongpelare som jag ska förankra dörren i.

Frågan är om man normalt skippar karmskruven för att den är för klen och istället använder franska + plugg (eller förstås, någon annan träskruv).

En port väger cirka 150kg och har minst 3 infästningar i varje sidokarm och två uppe.
 
- dra i Adjufixen i karmen
- justera i karmen utan portar
- kör ett 6mm betongborr igenom och markeringsborra ett par centimeter
- plocka ner karmen igen och borra "ända in" med 6mm borren.
- bytt till rätt dimension på borren borra "ända in"
- tryck i pluggen med lite PL400 och vänta till dagen efter med att montera karmen igen.
 
Jorå, jag förstår hur jag kan göra, men det är ju lite omständigt iochmed att det är en hel garagedörr vi pratar om..... ;) Men, det är nog ungefär så det får bli eftersom jag nog gärna vill kunna justera så det blir perfekt.

Eftersom det är en vipport med fjädrar är den nog inte enkelt demonterbar så karmen får man nog montera med porten på plats gissar jag, har inte tittat så noga på detta.
 
Knackade lite på väggarna idag och insåg att det inte alls är betong jag ska fästa i utan lättbetong/siporex. Då blir det definitivt inte några plugg+franska utan den speciella lättbetongskruv som Essve har till sin induprog.
 
MathiasS skrev:
Knackade lite på väggarna idag och insåg att det inte alls är betong jag ska fästa i utan lättbetong/siporex. Då blir det definitivt inte några plugg+franska utan den speciella lättbetongskruv som Essve har till sin induprog.
Kanske läge att prime:a + skumma fast karmen mot betongen också? Tar ju upp lite krafter.
 
Ja fogskum blir det också förstås - och egentligen räcker ju det.....brukar ju sitta som berget.
 
Med fogskum kommer du inte att kunna efterjustera med karmskruvar.
Dreva (utifrån och in) med drevremsa, bottningslist och tätmassa.

Vad är det för skillnad på vanlig karmskruv och Adjufix respektive Induprog?
 
Jag har inget behov av att justera i efterhand - det är bara se till att göra rätt från början! Att ha justermånen innan man fogat ser jag dock som nödvändigt.

Adjufix och Proggarna är ett annat sätt att göra det helt enkelt. Behovet av kilar etc faller bort och jag tycker det är ett stabilare sätt att montera fönster och dörrar. Kolla hur som ser ut så klarnar det nog!

Just nu har jag ställt garagedörren i grundolja. Den grundning som var gjord från fabrik ger jag inte mycket för....
 
....och ändå är den upplagd iår. ;)

Killen verkar ha fått tag på sveriges tröttaste skruvdragare också....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.