Nybyggarn skrev:
Hej!
Vi håller på att plocka ner ett hus som är 7 x 15 i två plan, byggt 1838. Började i slutet av juni förra sommaren med att ta bort allt ömtåligt som dörrar, fönster, lister. Stommen var rensad sånär som yttertaket i december. I huvudsak har vi(jag+sambo+vänner) jobbat under semestrar och helger eftersom vi bor 25 mil bort.

Att hantera allt material tog mycket längre tid än vi trodde, plank som ska bäras från övervåning till olika högar, teglet från skorstenar som först ska lastas i en skottkärra, sen köras fram till en ränna, tippas ner i ytterligare en skottkärra och sen köras och tippas i en hög, och ibland går det bara att bära i hinkar osv. Rännorna blir ganska tunga också om dom ska räcka till andra våningen.

Men annars är det kul att plocka ner hus, man får jobba fysiskt och alltid hittar man något intressant. I grundläggningen under våran bakugn låg det några häst och ko skallar! Gissa om det var spännande innan vi såg vad det var. Sambon trodde först det var ett lik!

Vi tar hjälp av en timmerkille med ner och uppmontering av själva stommen, kan vara klokt tror jag om man inte gort det förut.

Ett tipps; vi kommer att ha pellets som uppvärmning och behövde inte redovisa någon energiberäkning för kommunen, fönstren får vi också behålla.
Ni behöver också någon som kan göra en konstruktionsberäkning och ritning, främst på grund och bjälklag.

Jag tycker också ni ska behålla huset som det är

Lycka till!
Nybyggarn
Kul att det finns andra som också gett sig på dessa galenskaper. Jag är riktigt sugen på detta huset eftersom det verkar vara riktigt fräscht och så ingår också allt som finns innuti huset. 4 vedspisar och en kakelugn. Dörrar och allt finns kvar så det är ju inte bara en stomme man köper utan ett helt hus. 1,5" rejäla brädgolv. Jag misstänker att det kommer ta ett tag att få ner huset men jag tror det kan bli värt det.. Vad kostade transporten för er dessa 25 mil? Misstänker att det blev minst 2 lass med långtradare, eller?
JAg hade nog också blivit lite skrajsen om jag hittade några skallar gömda så där. Hade nog också trott att någon inte velat att dessa skulle se dagens ljus.

Ska kolla med sambon om man inte ska köpa det och börja så smått.. Hur pass svårt kan det vara att få rivningstillstånd?
 
Snickarboden skrev:
Om det har legat tegel på huset tidigare och om takstolarna är i bra skick så kan det gå men det är inget som jag hade räknat med. Troligen kommer du även behöva beräkning på takstolarna så låt en byggingenjör räkna på dem och ta dem sen färdiga från en fabrik.

Verkligen snyggt hus och om timret är bra så har du ju stommen klar förutom jobb och transporter.

De murare jag känner säger att det inte går att återanvända tegel som varit i skorstenar pga sotet men det får du kolla med andra. Skorstenarna måste vara murade med kalkbruk, vilket de troligen är, för att det skall gå att återvinna.

Vad säger byggnadsnämnden om k-värdet på t ex fönstrerna?

Att beräkna tid är svårt, beror ju även på invändig väggbeklädnad, det kan vara lite pyssel med att få väck allt och få stockarna rena. Med rena innerväggar så gissar jag på cirka två veckor för tre man men jag kanske är lite väl optimistisk där?

/Kent
Jag tror inte att det har varit tegel på taket tidigare så det blir nog till att beställa nya takstolar och göra om.
Ang skorstenen så är den murad 1954 (står på skortenen på vinden). Tror det är kalkbruk men är inte säker. Vitt/grått var det iaf.. Får vilken murare som helst ge sig på en skorsten eller måste man ha speciell utbildning inom detta? Kan man inte återanvända teglet så blir det till att köpa nytt.. Kan bli en dyr historia det här... :-?

Timret verkar som sagt vara riktigt fint så stommen är nog så bra den kan bli.. Kanske någon enstaka stock behöver bytas men annars är det hur fint som helst.

 
Rivingstillstånd vet jag inte hur det är med, det hade säljaren ordnat med. Vårt hus stod på en jordbruksfastighet och det gör det tydligen enklare.
Vi har inte fraktat stommen ännu men ett lass med golvplank pallar med tegel mm kostade ca 15-16000 inkl moms har jag för mig. Frakten kostade ca hälften av det, resten är lastnings och lossningstid. Det var en 24 meters bil med lååång kran. Det bästa är om det går att komma intill med släpet så att man slipper lasta om vilket tar tid och kostar pengar.
 
Stephen skrev:
Har inte köpt det ännu då vi känner att vi behöver lite mer kött på benen. han som säljer det vil ha 100.000:- Är det för mycket?? Känns som om det kan bli ett dyrt projekt, eller?
Kolla här på "Blocket", det finns lite timmerstommar där om du vill jämföra priserna.
http://www.blocket.se/li?q=timmerstomme&ca=6_s&c=0&w=3
 
Vem som helst får mura en skorsten men sen gäller det att den blir gjord efter normerna med och framförallt tät. Där är lite pyssel för en murare att mura upp i den höjden men å andra sidan så finns det färdiga element att köpa med som sen kan kläs med tegel om man så vill.

Priset ser jag som lågt och det enda problemet är kanske att få ner huset samt transporterna, sen löser sig nog resten. Sen kommer det självklart att kosta en del men å andra sidan vad kostar ett tvåplanshus som detta i Sthlmstrakten?
Det blir som en mindre herrgård och de lär betinga ett visst värde men det kan banken bedöma bättre.

Hur bråttom är det? Det är alltid dumt att räkna på saker när man är i tidspress, sitter man lugnt kan man få in vettiga priser på rätt mycket.

Hur långt är ni i planering och hur långt har ni kommit med just detta huset? Tomt, rivningslov/bygglov, grund, värme o s v...

Hur mycket av grund etc skall bort förresten? Sånt och en del annat är "lite" bra att ha på papper innan, för i en hel del fall så är det mycket bättre att försöka sälja ett hus än att stå för rivningskostnaderna själv. Det är liksom inte gratis att riva och det bör man ha med i kalkylen.

/Kent
 
Nybyggarn skrev:
Rivingstillstånd vet jag inte hur det är med, det hade säljaren ordnat med. Vårt hus stod på en jordbruksfastighet och det gör det tydligen enklare.
Vi har inte fraktat stommen ännu men ett lass med golvplank pallar med tegel mm kostade ca 15-16000 inkl moms har jag för mig. Frakten kostade ca hälften av det, resten är lastnings och lossningstid. Det var en 24 meters bil med lååång kran. Det bästa är om det går att komma intill med släpet så att man slipper lasta om vilket tar tid och kostar pengar.
Jag tänkte göra så att säljaren får stå för rivningstillståndet. Detta hus står mitt ute i skogen så jag antar att det är en jordbruksfastighet.
Trevligt att få en prisuppgift iaf. Det tackar vi för. Det går nog att komma riktigt nära med en hel långtradare så det ska nog inte vara någon fara.
 
Låter som om du har koll på det där med murning. Ska se hur man kan göra. Om man låter en av de inhyrda polackerna göra det( självklart på rätt sätt) eller om man tar in en murare som får göra det hela. På ett sätt så känns det tryggare med en svensk murare eftersom man har garanti på jobbet men eftersom jag har fördelen att kunna fixa vettigt folk från polen så kan ju detta också vara ett alternativ. Finns nog mycket pengar att spara där.

Sen har man ju hört skräckhistorier om polacker som slöar som f..n bara för att de går på timlön men det kommer jag förklara redan från början. Arbetar man inte så är man inte välkommen tillbaka. Vill inte framstå som någon slavdrivare men jag vill samtidigt ha valuta för pengarna. Jobbar man inte på arbetsplatsen så han man inget där att göra! Så har jag fått lära mig iaf...

Det där med transport löser sig alltid, det som oroar mig är nedplockning och upplockning. Vad gäller tidsaspekten så känns det som att jag inte har riktigt lika bråttom som sambon. Hon vill helst flytta idag och hon tror att det kommer gå mycket fortare att bygga ett hus från grunden(alt. köpe en stomfärdig kåk). Jag ser det hela i ett längre och större perspektiv. Rom byggdes inte på en dag och vill man verkligen ha något så kan man vänta ett tag på det.

Har hittat en stor tomt på ca 17000 kvadrat i stockholmstrakten som är intressant.
Väntar bara på besked med byggrätt innan vi köper denna.

Vad gäller rivningen så är inget bestämt ännu. Vi har som sagt inte köpt stommen ännu men självklart kommer detta finnas med i kontraktet. tack för tipset dock..


Snickarboden skrev:
Vem som helst får mura en skorsten men sen gäller det att den blir gjord efter normerna med och framförallt tät. Där är lite pyssel för en murare att mura upp i den höjden men å andra sidan så finns det färdiga element att köpa med som sen kan kläs med tegel om man så vill.

Priset ser jag som lågt och det enda problemet är kanske att få ner huset samt transporterna, sen löser sig nog resten. Sen kommer det självklart att kosta en del men å andra sidan vad kostar ett tvåplanshus som detta i Sthlmstrakten?
Det blir som en mindre herrgård och de lär betinga ett visst värde men det kan banken bedöma bättre.

Hur bråttom är det? Det är alltid dumt att räkna på saker när man är i tidspress, sitter man lugnt kan man få in vettiga priser på rätt mycket.

Hur långt är ni i planering och hur långt har ni kommit med just detta huset? Tomt, rivningslov/bygglov, grund, värme o s v...

Hur mycket av grund etc skall bort förresten? Sånt och en del annat är "lite" bra att ha på papper innan, för i en hel del fall så är det mycket bättre att försöka sälja ett hus än att stå för rivningskostnaderna själv. Det är liksom inte gratis att riva och det bör man ha med i kalkylen.

/Kent
 
Jag håller på med ett liknande husprojekt. Fast huset är lite mindre, ca 15x6m, 1,5 plan.
Jag har gjort så gott som allt jobb själv. Började riva invändigt förra vintern, tog ner tak och stomme på försommaren. I juli gick flyttlasset, en lastbil med släp. Det har också blivit ett antal vändor med bil och släpvagn. I september gjorde jag grunden och oktober till december timrade jag upp stommen, taket på i januari. Hade det inte varit spikar i knutarna hade jag låtit timmerbilen plocka ner stommen, hade tagit ca en dag. Nu plockade jag istället ner timmret med hjälp av en enkel vinsch, vilket tog ett par veckor men då ingick också mycket jobb med att hantera övrigt byggmaterial. Som någon tidigare skrev här, så tar sånt mycket mer tid än man tror. Fast man försöker planera får man ändå ofta flytta på sakerna flera gånger. Skulle jag göra om det skulle jag se till att redan från börja ha släpvagn med och försöka forsla bort i takt med att man monterar ned.
Även till upptimringen använde jag bara en enkel vinsch och vevade upp stockarna, stående på insidan. Det kändes rationellt förutom för de tunga takåsarna som tog flera timmar att vinscha upp. Själva upplyftandet av stockarna tog lite tid jämfört med att hugga rent från gamla rötskador, lägga i en del nytt virke, kompletteringsdymla o dyl.
För att hantera stockarna på marken gjorde jag en kärra med cykelhjul som klarade alla stockar utom den kraftiga mittåsen. Den drog jag fram med bilen.
Från juni till december jobbade jag motsvarande heltid med huset.

Nu är ett rum iordning så man kan bo där. Jag håller på att sätta in fönster och innertak och har börjat med takteglet. Det mesta jobbet återstår fortfarande.
/Hans
 
  • Gilla
Going_up_the_country
  • Laddar…
Hmmm... Murning är nog min absolut sämsta sida *s* men där är inga lagkrav på auktorisation för uppförande av skorstenar men sen är det sotaren som bestämmer om den får användas eller ej. Att låta polacker mura tror jag inte är en dålig ide, många är mycket kompetenta inom just sådant jobb dock gäller det att uppförandet med storlek på rökkaneler samt hur förbanden ser ut uppfyller svenska normer och även att avstånd till brännbart mtrl uppfylls. Det är troligt att en svensk murare vet mer om vad som gäller här än vad t ex polacker gör.

Nerplockningen är nog ett jobb som komemr att mer tid än vad man tror, där är nog småpyssel med just innerväggar mm innan man har allt rent, sen lär det gå fort.

/Kent
 
Jag tror inte heller att det ska vara något problem om en polack skulle mura skorstenen. Det byggs ju väldigt mycket stenhus i polen så mura är något som polacker kan..

Ska bara kolla ang bygglov sen är det nog bara att slå till...

Snickarboden skrev:
Hmmm... Murning är nog min absolut sämsta sida *s* men där är inga lagkrav på auktorisation för uppförande av skorstenar men sen är det sotaren som bestämmer om den får användas eller ej. Att låta polacker mura tror jag inte är en dålig ide, många är mycket kompetenta inom just sådant jobb dock gäller det att uppförandet med storlek på rökkaneler samt hur förbanden ser ut uppfyller svenska normer och även att avstånd till brännbart mtrl uppfylls. Det är troligt att en svensk murare vet mer om vad som gäller här än vad t ex polacker gör.

Nerplockningen är nog ett jobb som komemr att mer tid än vad man tror, där är nog småpyssel med just innerväggar mm innan man har allt rent, sen lär det gå fort.

/Kent
 
Sambon försöker få det till att hon inte vill vänta ett år på att stommen står till sig. Vad kan man göra under det året?
Kan man flytta in iaf eller måste man vänta? Vad är det man måste vänta med under tiden som stommen sätter sig och vad kan man göra under tiden? Känns ju bara meningslöst att huset ska stå i ett år utan att man kan göra något där. Finns säker ett gäng saker man kan göra under tiden men jag måste som sagt komme med något konkret.

Vill ju ha lite argument och exempel på saker man kan göra under det året.

En annan fråga. Hur mycket av uppvärmningen kan man få från eldning i t.ex. en täljstenskamin. Detta hus är på 280 kvm. Skulle det även gå att kombinera detta med bergvärme och få ner kostnaderna ännu mera? Någon som är duktig på detta??

Tack på förhand
 
Stephen skrev:
Kan man flytta in iaf eller måste man vänta? Vad är det man måste vänta med under tiden som stommen sätter sig och vad kan man göra under tiden?
Nog skall det väl gå att inreda och flytta in på en gång. Det går ju att bygga så att man klarar nedsjunkningen. Och ditt timmer har ju krympt färdigt, så det sjunker ju inte ihop som ett nytimrat hus.

Huset isoleras invändigt med mineralull. Regelstommen för isoleringen och innerbeklädnaden måste ha tillräcklig sjunkmån vid taket. Reglarna fästs vid väggen med klossar som kan glida i förhållande till reglarna.

Ur: "Från stock till stuga"
http://www.bokus.com/b/9153423925.html?pt=search_result
 
TVEKA INTE...... köp huset :), Fantastiskt fint.
Vi har själv flyttat ett timmerhus från 1890 under hösten och flyttar in om 2 mån.
Till nedplockning, upptimmring, byte av dåliga stockar m.m anlitade vi en timmerman.

För oss blir detta projekt billigare än att köpa ett kataloghus....känslan, hantverket m.m i huset kan man inte sätta en prislapp på...men värt varenda öre.

Frågor.....skicka mail

MVH kindblom
 
  • Gilla
Christina Koberg
  • Laddar…
Hmm... angående uppvärmningen...
Till att börja med så har troligen det huset en hel del självdrag och en braskamin hjälper till att sätta fart på luften. Själv tror jag inte man skall täta sönder ett hus för det kan bli problem sen å andra sidan så bygger du om det när du reser det igen så förutsättningarna kommer kanske att ändras lite.

Hur man värmer upp styrs ju även lite av kommunens regler, är det inte tillåtet med vedeldning så tappar man en del, en varm skorstensstock både värmer och ser till att få fart på luften. Kan du lägga ett pannrum i en källare så kan kanske pellets vara rätt bra?

Men ja, detta är nog något som man kan diskutera sisådär en 10000 ggr *s* alla har sin syn på det och det är som sagt beroende på så mycket...

/Kent
 
Känsligast för nedsjunkning är nog inre väggbeklädnad som tapeter. Innertak och Golv innebär inga problem, inte heller dörrar och fönster, om de monteras med kilar och visst utrymme i överkanten. Skorstenarna kan väl vara lite känsliga just vid takgenomföringen och anslutning till eldstäder. Vid rördragning kan man ju ofta göra den så att tål en viss ihopsjunkning. Hur mycket det sjunker är nog olika, beroende på tex hur lika grundläggningen är i höjdled mot tidigare grunden. Den ursprungliga grunden kan ha sjunkit ojämt och stockarna har anpassat sig efter det. Övervåningen blir känsligast då den har lite tyngd på sig. Det som framför allt kan trycka ihop stommen är mycket snö på taket. Så kan man låta huset stå över vintern är det en fördel. Har timmret blivit fuktigare under byggtiden så får man också räkna med en ihopsjunkning när det torkar.
För min del har detta inte försenat bygget, jag fullt upp med sådant som inte påverkas ifall huset sjunker ihop.

Ska man värma ett såpass stort hus med ved behövs ett flertal eldstäder av typ täljstenkamin eller kakelugn, kan bli rätt jobbigt att elda i. En rejäl vedpanna blir då rationellare. Man kan också överväga om man behöver värma hela huset jämt. Ska man lämna en del ouppvärmt får man se till att uppvärmd fuktig luft inte tar vägen genom denna del. Den luften kan i så fall kylas av och bli alltför fuktig.
/Hans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.