Jag skall montera en vägglampa utomhus på fritidshuset.
Köpte en gummikabel märkt RDOE 3G1,5 och undrar om denna är lämplig för detta ändamål?
Kabeln kommer att gå från ett vanligt eluttag inne och genom väggen till vägglampan.
Finns det annars något bra ställe på nätet man kan läsa om vad dom olika märkningarna på elkablar betyder?
 
Gummikabel är inte lämplig för fast installation. Vill du ändå montera på detta vis skall det finns en riktig dragavlastning för kabeln i armaturen så att den inte kan ryckas ur eftersom kabeln hänger löst från armaturen. Är armaturen av metall och har anslutning för skyddsjord skall även kabeln, stickproppen och uttaget du stoppar stickproppen i vara jordade, eftersom lampan skulle sitta utomhus.
 
Redigerat:
Mikael_L
Gummikabel ska du inte använda för fast installation.

EKK eller EKLK 3g1,5 är den rätta kabeln för dig.

Om du väljer EKK och solen kommer åt kabeln där den sitter så ska du kolla att tillverkaren anser kabeln UV-stabil.
Har du falurött hus så finns det faktiskt EKK som är (nästan) faluröd.

www.gelia.se/upload/233/kabelguide_0609.pdf
 
Mikael_L skrev:
Gummikabel ska du inte använda för fast installation.

EKK eller EKLK 3g1,5 är den rätta kabeln för dig.

Om du väljer EKK och solen kommer åt kabeln där den sitter så ska du kolla att tillverkaren anser kabeln UV-stabil.
Har du falurött hus så finns det faktiskt EKK som är (nästan) faluröd.

www.gelia.se/upload/233/kabelguide_0609.pdf

Började med gummikablen men såg nu att EKK eller EKLK kabel rekommenderas så jag får nog byta till en av dessa. Har dom också bara 3 trådar (inkl en för jord)?
Kabeln syns annars inte alls på uteväggen..Har borrat hål direkt från insidan av väggen till där lampan skall sitta....
Drog ett VP-rör genom hålet för kabeln...
 
Mikael_L
Då blir det perfekt med EKK 3g1,5

Slutar andra sidan av röret i en kopplingsdosa? Isåfall kan du skala en lång bit EKK så bara ett par dm av manteln går in i röret, sen fortsätter 3 enkelisolerade ledare fram till dosan.
 
  • Gilla
Bollen 1 och 1 till
  • Laddar…
Har nu en EKK 3g1,5...Och tänkte montera en kopplingsdosa på innerväggen precis där jag borrade hålet ...Tänkte ha en strömbrytare till lampan, vilken ska man ha då? Biltema har t.ex. denna: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93964

Duger den när man har 3 ledningar (inkl jord)
 
Mikael_L
Det duger med vilken brytare som helst (ja 250V och CE eller S-märkt då förståss... ;) ).

Det går vare sig jord eller nolla till strömbrytaren utan bara obruten fas och tändtråd.
 
Mikael_L skrev:
Det duger med vilken brytare som helst (ja 250V och CE eller S-märkt då förståss... ;) ).

Det går vare sig jord eller nolla till strömbrytaren utan bara obruten fas och tändtråd.
Men hur gör man då med den jordade sladden i strömbrytaren? Jag behöver ju ha med den på utgående sida av strömbrytaren på vägen till där jag skall ta strömmen ifrån.
 
Mikael_L
Någonstans ifrån får du ju din matning, den har fas - nolla - skyddsjord.

Nolla och skyddsjord drar man raka spåret till lampan men fasen grenar man av i någon lämplig dosa ner till strömbrytaren och sen går det tändtråd (dvs styrd fas) tillbaka.

När det är en kabelinstallation (typ EKK) brukar man låta tändtråden få vara blå för att slippa använda 4-ledare. Blå får normalt sett endast vara nolla, men just detta är undantaget i reglerna.
Sen byter normalt sett den blå tändtråden till en fasfärg i kopplingsdosan, i ditt fall brun om du använder samma 3g1,5 överallt.
 
Mikael_L
Man kan också "gå genom" strömbrytaren med jord och nolla, utan att koppla in dom funktionellt där. Men det beror ju lite på installationssituationen.

Kan du beskriva, fota eller skissa lite mer, på var du har din matning, lampa (röret) och önskad brytarplacering, så kan jag nog hjälpa dig.
 
C
Man kan även tipsa (har för mig om att man får göra detta en gång per tråd) om att när det gäller så farliga grejer som el, så är det en ypperligt bra idé att ta dit en elektriker om man känner sig tveksam. Rent lagmässigt får man ju inte ens göra det själv.

För att ändå vara lite konstruktiv skickar jag med en skiss på hur man kan koppla.
Grön symboliserar skyddsjord, brun fas och blå nolla. Eftersom du (väl?) kopplar en utanpåliggande kabel mellan dosan och strömbrytaren så får det bli brun tändtråd också.
 
  • koppla in lampa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Mikael_L
cheetah1 skrev:
Man kan även tipsa (har för mig om att man får göra detta en gång per tråd) om att när det gäller så farliga grejer som el, så är det en ypperligt bra idé att ta dit en elektriker om man känner sig tveksam. Rent lagmässigt får man ju inte ens göra det själv.

För att ändå vara lite konstruktiv skickar jag med en skiss på hur man kan koppla.
Grön symboliserar skyddsjord, brun fas och blå nolla. Eftersom du (väl?) kopplar en utanpåliggande kabel mellan dosan och strömbrytaren så får det bli brun tändtråd också.
Men du får nog byta funktion på brun och blå i kabeln till brytaren, det är inte sådär jätteOK att använda blå som obruten fas, eller kutym är det iaf att den blå är tändtråd i dylik inst.
 
C
Ja det har du rätt i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.