Tina_b skrev:
Det låter ju bra, men det jag måste göra är att ta upp ett "hål" och ta dit en kunnig som får krypa in och kolla mer nogrant.
Tycker jag låter som en bra idé när ändå klausulen finns i kontraktet.........jag tror inte heller att det är någon större fara med möglet men det är ju bättre att vara förklok än efterklok ;) (för klok kan man däremot aldrig vara)
 
*ASG* Har ni en liten tävling eller? ;D ;D

Tack snälla för alla goda råd till en novis.
 
Kan inte tänka mig att huset är förstört, svartmöggel finns på små partier på varannan vind i äldre hus.

Jag tycker att du ska låta säljaren ta upp ett lucka så vinden går att koma in i, du måste ju ändå ha en lucka dit om du sk åtgärda felet.

se till att få vara med o bestämma var hålet ska tas upp, det är ju du som förhoppningsvis ska ha huset i slutändan.

 
CarMan skrev:
Kan inte tänka mig att huset är förstört, svartmöggel finns på små partier på varannan vind  i äldre hus.
Detta är min uppfattning också - det är mer regel än undantag att finna på vindar. Som förstagångshusköpare tror jag att man kan bli livrädd (i onödan) när man får detta besked. Det är inte så farligt som det verkar och huset är inte förstört. Synd bara om man ska tvingas besikta 3-4 hus och kanske missa bra köptillfällen av hus innan man inser det ...
 
Tycker att det är självklart att ett hus ska vara besiktigat innan man skriver på ett kontrakt. Var och tittade på ett äldre hus innan vi bestämde oss för att bygga eget. Mäklaren ville precis som i ditt fall att vi skulle skriva på kontraktet först och sen ta dit en besiktningsman. Nu var det lättare för oss att vägra då väggarna var spruckna och en del annat elände på det huset. Tycker det är självklart att sådant ska ordnas innan kontrakt skrivs. Tyvärr verkar det som om säljarna och mäklarna inte tycker lika dant av någon anledning. Kan bara bero på en sak. Men det huset avgjorde det hela. Vi byggde nytt.
 
Ypperligt tillfälle, att diskutera ett avdrag på huspriset.
Det här med ventilationen i små utrymmen med vatten, kan vara nog så komplicerat för många. Lösningen tycker många, vara en fläkt i befintliga ventilen, men vad man brukar glömma är lufttillförsel för att fläkten skall fungera som ett utsug.
Lämpligt är då att det finns ett urtag i dörren nedtill eller att man helt enkelt tar bort tröskeln.
 
varför tror alla att ett hus har fyra rum på övervåningen & fyra rum på nedervåningen, i mitten står en skorsten & i den är det ventelationskanaler.

så ser inte mitt hus ut & tror knapast att trådskaparens hus ser ut så heller, för då hade det varit en baggis att komma åt vinden.

jag hadde direkt el & självdrag. det fins ingen skorsten utan det finns 3 vantelations huvor å taket.
den typ av självdrag påverkas inte när man byter uppvärmnings sätt, då det inte finns en stor tung skorsten som kan kyla ner luften.
jag hävdar att många ventelationer i tradisionella skorstenshus, redan innan dom byter till fjärvärme eller liknande är helt ur funktion, då dagans kalla rök inte orkar att värma skorstenen tillräkligt.

i trådskaparens fall räcker det säkert att öka ventelationen på själva vinden, & även där gäller att inluften ska komma låkt & utluften högt
 
Bara nästan samma fråga....

Vår besiktningsman konstaterade "undermålig ventilation" och att taket av konstruktionsskäl ej kunde besiktigas (70-tal; platt tak utan inspektionsluckor).

Vid senare vedkamin-installation konstaterades mögel på insidan yttertak.

Dolt fel att driva mot säljaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.