? Vad menar du Tlog? Att en svensk byggnadsarbetare har högre kvalitet än en lettisk? I så fall, har du några belägg för det?
 
Sophia!


Det e inte konstigt att ni inte har 26000 i månaden, d beror helt enkelt på att ni är för veka. o dessutom, ni har alltid bra arbetsmiljö, ni ska inte gnälla ser du!


Hur ofta går ni ute under snö och regn perioderna?

O dessutom, för 26000 i månaden, hade jag inte öppnat verktygslådan

 
elektriker skrev:
Sophia!


Det e inte konstigt att ni inte har 26000 i månaden, d beror helt enkelt på att ni är för veka. o dessutom, ni har alltid bra arbetsmiljö, ni ska inte gnälla ser du!


Hur ofta går ni ute under snö och regn perioderna?

O dessutom, för 26000 i månaden, hade jag inte öppnat verktygslådan
Härliga personangrepp här ser jag. ;)
Problemet med lönejämförelser är att man ofta sätter in obegripliga variabler som man anser ska sätta lönen:
Elektriker anser att hans lön ska styras av en "regn och kyla"- eller en ickevekhetsvariabel(!!) medan andra anser att utbildningslängd ska avgöra. En mer konkurrensutsatt marknad utanför Perssons puppetmaster kontroll kommer att visa att det är tillgång/efterfrågan som styr här också till slut.
Elektriker kommer att tvingas se sin lön sjunka medan Sophias lön som sjuksköterska antagligen kommer att öka när det kommer mer privata alternativ inom vården. Staten har haft monopol länge nog som arbetsgivare inom vården. Det kommer att vara brist om välutbildade inom vården medan det kommer att vara gott om hantverkare. Vi får se hur länge som de svenska elektrikerna lyckas behålla sitt skrå.

mvh
David
 
Jag tycker att vi ska ta in sjuksköterskor o läkare från utlandet oxå! O lärare, , ja bytt ut alla svensak mot utöändskarbetskraft, så kan vi andra bara sitta hemma o ha dom att jobba åt oss!


 
elektriker skrev:
Jag tycker att vi ska ta in sjuksköterskor o läkare från utlandet oxå! O lärare, , ja bytt ut alla svensak mot utöändskarbetskraft, så kan vi andra bara sitta hemma o ha dom att jobba åt oss!
::) Du har inte funderat på att själv flytta utomlands? ???
 
elektriker skrev:
Jag tycker att vi ska ta in sjuksköterskor o läkare från utlandet oxå! O lärare, , ja bytt ut alla svensak mot utöändskarbetskraft, så kan vi andra bara sitta hemma o ha dom att jobba åt oss!
Antar att du är ironisk. Det roliga är att jag håller med ditt inlägg.  ;) Konkurrensutsätt alla yrken och alla arbetsgivare. Det är inte så att man bara bör konkurrensutsätta lågutbildade yrken utan även civilingenjörer, civilekonomer, läkare etc. Se även till att bryta statens monopol på alla marknader också.
Du kommer att upptäcka att detta är enda sättet att skapa uthållig välfärd i vårt lilla land.

Gott Nytt År!
David
 
elektriker skrev:
Jag tycker att vi ska ta in sjuksköterskor o läkare från utlandet oxå! O lärare, , ja bytt ut alla svensak mot utöändskarbetskraft, så kan vi andra bara sitta hemma o ha dom att jobba åt oss!
Det gör vi ju redan! ??? Bara här i kring har vi läkare från danmark, island, tyskland, spanien ochg holland vad jag kan komma på på rak arm. Sjuksköterskor från samma länder och även Bosnien. Vi hade aldrig klarat sjukvården utan den importerade arbetskraften som vi är ytterst tacksamma för! Man går aktivt ut och rekryterar vårdpersonal från andra länder för att klara av bristen på framför allt läkare.
 
Immobil skrev:
::) Nä i sjukvården blir det väl aldrig något "över" som man ta hem. ::) För att inte tala om vad din man skulle säga, om du kom hem med en patient så där huxflux. ;) ;D
;D Han skulle nog bli ganska förvånad minst sagt! *S*
 
Men Sophia, sitter du på nyårsafton och kollar på Byggahus.se.......öhhh....oops det gör visst jag med! Gott Nytt i alla fall trots allt det hemska i asien.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.