W
Tja!

Funderar på att köpa en kaffemaskin, en sån som man kan ställa en kopp under och sen maler den kaffebönor och brygger, blir så jäkla gott kaffe.

Nån som har tips på en prisvärd och som gör gott kaffe, ska vara en med fast vattenanslutning (kanske inte finns nåt annat)

:)
 
Oj, det finns en uppsjö med märken som är bra.
Börja med att utröna hur ofta och hur många koppar du vill kunna göra samtidigt. Utifrån detta kan man titta på vilken kapacitet på maskin du skall ha. Själv använder jag min maskin på helger och vid middagar och är det något jag stör mig på är om maskinen inte klarar av att göra fler koppar samtidigt som den kan skumma mjölk. Då behöver du t.ex. en stor kokare och ett extra termoblock för ångaren.

Jag har ej fast vattenanslutning eftersom det inte passade med rördragning, annars hade jag velat ha det...

Kolla in http://www.kaffemaskinen.se

Jag har köpt en quickmill emilia och kvarn separat
 
Vi har en Saeco Talea Ring. Den maler och brygger gott kaffe samt skummar mjölk bra.
Tyvärr är den inskickad för fjärde gången pga läckande ångrör. Garantin gäller i 3 år och nästa gång det läcker är det ingen garati längre och då får vi köpa ett annat märke.
//Bosse
 
W
Fabrikör stava, helst vill man ju iaf kunna brygga 2 koppar i taget.
Fördelen med att inte ha nån fast vattenanslutning är ju att det inte kan bli nåt problem med läckage och man kan placera den i princip var som helst, fast å andra sidan är det ju smidigare att bara trycka på knappen å kaffet rinner ner i koppen.

Bosse_A, låter som att det inte blir en Saeco iaf :)

Jag får kolla runt lite vad som finns, föressten finns det nån bra regel om hur många watt den bör ligga på, så att kaffet blir tillräckligt varmt, vet att om man köper billigare vanliga bryggare så orkar den inte med att värma upp vattnet tillräckligt.
 
hugodog skrev:
Fabrikör stava, helst vill man ju iaf kunna brygga 2 koppar i taget.
Fördelen med att inte ha nån fast vattenanslutning är ju att det inte kan bli nåt problem med läckage och man kan placera den i princip var som helst, fast å andra sidan är det ju smidigare att bara trycka på knappen å kaffet rinner ner i koppen.

Bosse_A, låter som att det inte blir en Saeco iaf :)

Jag får kolla runt lite vad som finns, föressten finns det nån bra regel om hur många watt den bör ligga på, så att kaffet blir tillräckligt varmt, vet att om man köper billigare vanliga bryggare så orkar den inte med att värma upp vattnet tillräckligt.
Hugodog:
2 koppar tror jag det flesta fixar utan problem men har du en middag för 4 st kan det bli som så att när den 4:de koppen är klar så har den 1:a kallnat. Köp en med stor kokare då, minst 0,5 liter + en separat värmare för ångan om det är så att ni gillar cappucino. Själv ville jag ha en separat kvarn och ingen helautomatisk variant. Det är kanske mer tycke o smak men det finns fördelar med det också = finare kvalitet på kvarn och inställning.
När det gäller fast vattenanslutning så är det ju inte heller en fördel. Precis som med diskmaskinen kan det gå läck och då har du fullt sprutande vatten ut i köket..

Ofta mäter man inte maskinen i watt utan i Bar, dvs trycket den kan forcera hett vatten genom bryggruppen (handtaget). Men jag är lekman när det gäller detta. Jag fick jättebra hjälp när jag köpte maskinen, tycker att du skall ringa dem på kaffemaskinen o berätta först dina önskemål.
 
W
jag läste igenom.. hmm 13 lök för en kaffemaskin... blir nog en liiiite billigare... aja, jag ska inte köpa en imorgon så jag hinner kolla runt lite, tack för tipsen
 
Då får du köpa en utan vattenanslutning
 
W
tsarraz skrev:
Då får du köpa en utan vattenanslutning
jaså är det dom som är dyra?
 
Väldigt ovanligt med vattenanslutning på konsumentmaskiner vad jag förstått. Även på de dyrare. Är först på maskiner avsedda för offentliga miljöer som sådant blir vanligare men då snackar vi kanske priser på 25-50000.

Så jobbigt är det dock inte att fylla tanken en gång på morgonen. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbe456
  • Laddar…
sandhall skrev:
Så jobbigt är det dock inte att fylla tanken en gång på morgonen.
Och det finns väl inga automatiska maskiner som tömmer sumpen själva:confused:
Detta ingår också i mitt morgonbestyr.
//Bosse
 
Jag är själv väldigt förtjust i Francis Francis. En mycket snygg retro-maskin som dessutom fått bra betyg i flera tester. Jag har köpt två stycken på tradera, en till mig och en till mamma. Båda fungerar perfekt. Nypris ca 5000:-, jag köpte en för 2000:- och en för 800:- (den senare var ett fynd, dvs något jag inte behövde till ett pris jag inte kunde motstå!).

Min man är väldigt förtjust i nespressomaskinen på jobbet!
 
Det är svårt att komma fram till en absolut konklusion i den här frågan. Själv skulle jag aldrig nöja mig med en helautomatisk maskin eftersom jag gillar hantverket. En kaffenörd nöjer sig heller inte med en Francis Francis eftersom den har en allt för fluktuerande temperatur. Med en HX (Värmeväxlare) kan du skumma mjölk och brygga kaffe samtidigt men du har inte full kontroll på temperaturen eftersom den ska "flushas" innan bryggning.

Dessa och flera faktorer är en bidragande orsak till att kaffe som hobby blir väldigt dyrt. Nästan i klass med hifi-hobbyn faktiskt. De flesta nöjer sig dock med en Nespresso- eller Siemens Surpresso-maskin. Och så länge man är nöjd är väl allt bra.

Köp inte helautomatisk maskin utan att smaka!
 
Skulle vilja rekomendera Nesspresso masikin.
Man köper pods med malt och vakiumförpackat kaffe till, kostar ca 35 kr för 10 st. Finns i en uppsjö av olika smaker. Och självklart en mjölkskummare till. Gudomligt gott kaffe.

Enl en kompis till tjejen som vunnit Barissa SM för nått år sedan så är det bästa alternativet för en vanlig lekman ;)
Om du saknar kunskap om hur du gör kaffe så blir det absolut bäst med Nexpresso.
(Vet inte hur de andra liknande maskinerna står sig dock)

Maskinerna är inte så vansinnigt dyra, från 1700 och uppåt typ.
Det är ju podsen som kostar om man är STOR konsument av kaffe. men lätt värt det om man har råd :)


http://www1.nespresso.com/precom/home_se_en.html
 
  • Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
Spinner vidare här!

Önskas:
- Kaffemaskin som både kan göra kopp och kanna

- Endast maskiner som tar hela bönor är intressanta

- Prisklass runt tusenlappen


Är detta möjligt och har någon tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.