På vår tomt fanns tidigare ett behov av koppling mellan en apparat i huset och en annan apparat ca 50 m från huset.
Kabel är dragen i ett kabelrör, ca 40 cm under gräsmattan. Om man ska sanera bort denna installation, med återställande av gräsmatta, vilket pris kan man hamna på då?
 
Räcker det inte med att bara lägga lös kabeln i matande ända och låta den ligga kvar?
 
Svett och en påse gräsfrön om du gräver själv.
 
Det är så att den här anläggningen använts av ett företag som mot en viss summa låter mig sanera bort det själv. Jag vill bara kolla med er om rimlighet i deras bud. Ska det återställas till som det var innan ska alltiopa bort tycker jag, inte bara kapa kablage utan även plaströret i marken ska bort, min tomt ska ju inte vara deponi av uttjänta plaströr?
Har ni fått tillräcklig bakgrund för att ange kr?
 
Gräv upp kabeln i ena änden, knyt fast i bilen och kör!
 
Platsröret glömde du bort Rickard! Eller det som inte syns det finns inte? Det är ju där kostnaden finns.
 
Tycker det handlar om hur fin gräsmattan är/måste bli efter grävningen och om den måste vara lika fin igen dagen efter eller om det får ta en säsong?
 
Jag kan inte riktigt förstå varför du ska ha bort röret, eller är det bara pengarna som det skulle kosta som är intressant??
 
Elmont, du behöver inte förstå.
Rubbet ska bort, gräsmattan återställas, kostnad?
 
Då kanske det är bättre att fråga på gräv & gräsmatteavdelningen.

Tid för elektriker att lösgöra kabeln: 15 minuter + resor
 
Hans svar var nog bäst, Svett och en påse gräsfrön.

300 kr kanske?

Det går väl att ta dit en grävare också då blir väl kostnaden ett par tusen beroende på tillgång till grävaren. då blir nog en större bit av gräsmattan skadad också.

/ATW

/ATW
 
Rikard Ågren skrev:
Gräv upp kabeln i ena änden, knyt fast i bilen och kör!
Jag hade nog provat denna lösning iallafall, om man kopplar i både plaströret och kabeln i bilen borde man kunna riva upp det hela från gräset.

/ATW
 
ArneTW skrev:
Jag hade nog provat denna lösning iallafall, om man kopplar i både plaströret och kabeln i bilen borde man kunna riva upp det hela från gräset.

/ATW
du får nog ha en rejäl 4hjulsdriven US-truck isåfall.. men då har du ännu fler spår i gräsmattan att återställa..
 
Jag har försökt att dra upp en EKKJ 3x2,5 med traktor men kabeln bara gick av så den får ligga.

Protte
 
Resultat efter förhandling, 13 000 var det värt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.