Renoverare
· Skåne
· 8 495 inlägg
Tror att man måste vara speciellt lagd som hantverkare för att kunna utföra arbeten "hemma hos"...ikeahantverkaren skrev:
Vilken byggnadsarbetare som helst platsar inte för att arbeta hemma hos folk,
för de är vana att gå på bygge och i princip slänga skiten kring sig.
Jag har EN elektriker jag samarbetar med som plockar upp varenda liten bit han släpper på golvet,
men han är också van att jobba "hemma hos"...
Sen kan man vända på det.
Inte många privatpersoner vill betala för att hantverkaren ska städa efter sig.
Jag har fått höra många ggr när jag gör slutfinish och dammsuger av i lådor och skåp
samt under skåpen innan socklarna trycks på plats att...
Låt bli det, vi kan städa själva !
Men jag gör det för jag har räknat in det i mitt pris och min tid och jag vill lämna det avstädat.:blushing:
Alla är vi så olika.
Jag har också 2 elektriker som städar efter sig. Båda är jätte duktigta och trevliga. Båda ser inga problem bara lösningar.Båda har jobbat mycket med kök så jag tror det är därför dom plockar upp efter sig ...
Paul > jag hör också det ofta att kunden själv vill städa ur skåpen efter ett montage . Kan vara så att dom är ivriga att lasta in alla grejor i skåpen igen
Paul > jag hör också det ofta att kunden själv vill städa ur skåpen efter ett montage . Kan vara så att dom är ivriga att lasta in alla grejor i skåpen igen
Hej hantverkare....
Låter underbart med snickare som städar efter sig innan socklarna ska på plats....önskar min snickare gjort detsamma.....hade jag gärna betalat extra för.....särskilt som jag har småbarn hemma som kryper, och då är det trevligt med det lilla extra som jag oftast upplever hantverkare gör när man låter dem arbeta ostört, på timme, med egna inköp efter spec från beställaren/kunden.....men det är också lätt att förstå hur många upplever det med hantverkare som öppnar uppdraget med att de inte är vana att arbeta mot privatpersoner.....det har jag också upplevt. Blir lite mer att önska m.a.p. emballage och småsaker som ligger utspritt här och var exempelvis spik, papp, skruvar, silikonhylsor, limtuber o.d. DET är väl inte så svårt att ta med sig?! Undrar om detta är ett svar på ROT?!....att många större firmor nu i lågkonjunkturens tider tar "mindre" jobb, för att ha folk igång?!´
Är annars rätt nöjd med de hantverkare jag lyckats få fatt i som är både trevliga, punktliga och framförallt proffesionella!
/RJ
Låter underbart med snickare som städar efter sig innan socklarna ska på plats....önskar min snickare gjort detsamma.....hade jag gärna betalat extra för.....särskilt som jag har småbarn hemma som kryper, och då är det trevligt med det lilla extra som jag oftast upplever hantverkare gör när man låter dem arbeta ostört, på timme, med egna inköp efter spec från beställaren/kunden.....men det är också lätt att förstå hur många upplever det med hantverkare som öppnar uppdraget med att de inte är vana att arbeta mot privatpersoner.....det har jag också upplevt. Blir lite mer att önska m.a.p. emballage och småsaker som ligger utspritt här och var exempelvis spik, papp, skruvar, silikonhylsor, limtuber o.d. DET är väl inte så svårt att ta med sig?! Undrar om detta är ett svar på ROT?!....att många större firmor nu i lågkonjunkturens tider tar "mindre" jobb, för att ha folk igång?!´
Är annars rätt nöjd med de hantverkare jag lyckats få fatt i som är både trevliga, punktliga och framförallt proffesionella!
/RJ
Hej alla beställare...
Nu vill jag absolut inte hoppa på någon, men stämmer det inte så att vissa beställare av någon anledning får problem med precis ALLA hantverkare och andra inte...
Jag har många nöjda kunder vilka jag har fin kontakt med samt har ett förtroende för att jag utför mitt arbete korrekt. De har oftast en hyfsat god insikt i vad som skall göras, men överkontrollerar inte heller minsta detalj. Detta kan liknas vid "svensson" som ska gå och köpa sig en ny volvo. Inte frågar Svensson vilken kompression eller kolvhastighet motorn har, utan litar helt enkelt på att volvo med sitt kunnande kan detta.
Sedan har jag kunder som är helt omöjliga att få nöjda. De kan inspektera minsta spik och ge klagomål på att virket ser ut att ha lite många kvistar.
Nu arbetar jag bara med lite större projekt just av anledningen att (som i ditt fall) små pluttjobb oftast strular då det är omöjligt att både ge bra service och gå med vinst (så att man kan köpa mat och så..).
Nu vill jag absolut inte hoppa på någon, men stämmer det inte så att vissa beställare av någon anledning får problem med precis ALLA hantverkare och andra inte...
Jag har många nöjda kunder vilka jag har fin kontakt med samt har ett förtroende för att jag utför mitt arbete korrekt. De har oftast en hyfsat god insikt i vad som skall göras, men överkontrollerar inte heller minsta detalj. Detta kan liknas vid "svensson" som ska gå och köpa sig en ny volvo. Inte frågar Svensson vilken kompression eller kolvhastighet motorn har, utan litar helt enkelt på att volvo med sitt kunnande kan detta.
Sedan har jag kunder som är helt omöjliga att få nöjda. De kan inspektera minsta spik och ge klagomål på att virket ser ut att ha lite många kvistar.
Nu arbetar jag bara med lite större projekt just av anledningen att (som i ditt fall) små pluttjobb oftast strular då det är omöjligt att både ge bra service och gå med vinst (så att man kan köpa mat och så..).
Är själv murare,jag fattar inte mig på det här med bilersättning jag har i princip aldrig tagit en cent för bilersättning om det inte har handlat om resor på runt 10mil t.o.r går man på pris så säger jag att min tid börjar när jag lastar bilen på morgonen då har du en bra bilersätt.. Vad är ett fast pris ??? det verkar inte som alla tolkar det bokstavligen. det gör jag. jag är så förbannat trött på alla missförstånd med kunden. Jag räknar på ALLA mina om kostnader skriver vad som ingår i jobbet och om jag misstänker att kunden kan misstolka så skriver jag även saker som inte ingår. dom får ett pris som gäller. jag har mycket lite äta-arbeten på mina jobb.(mina jobb omsätter mellan 100000- 300000:-/jobb jag brukar inte ligga på mer än 10000.-/jobb och det är nästan bara om kunden säger "-kan ni göra det också"Hermansson82 skrev:Eftersom att jag är elektriker själv så vet jag hur det är att komma hem till folk..
Får man ett trevligt bemötande när man kommer så blir man ju automatiskt trevlig tillbaka...
Nu hade du fått ett pris och givetvis skulle han ha städat efter sig annars brukar folk vilja städa själva.
Priset för bil får man ju alltid betala firman har säkert ett fast pris på jobb inom tätort.
Känns lite konstigt att man misstror alla precis som att elektrikern inte skulle klara av att sätta upp ett element korrekt??
Men jag kanske är helt ute och cyklar, Vad är fast pris.
Och det här med städa, det fattar jag inte heller, det är väl bara att man räknat med tex i mitt fall 32tim grovstädning = soprent, inte skurat. är det mindre jobb samma sak. och om kunden vill städa inga problem för mig jag har annat att göra än att städa, men i min värld så är det självklart att ta upp mitt skit oavsätt om det är herr andersson eller Skanska. Och jag kan säga att dom gångerna när kunden berömmer så börjar dom med att nämna att vi höll så hoppats rent omkring oss.
Renoverare
· Skåne
· 8 495 inlägg
Liknande trådar
-
Tips på hantverkare
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Era erfarenheter av hantverkares debitering för småjobb
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hantverkares körersättning och parkeringsavgifter
Hantverkare -
Tips på hantverkare Sala/Avesta - Altanbygge
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Söker snickare/hantverkare Hörnefors, Nordmaling med omnejd.
Referenser Hantverkare & Entreprenörer