Vi köpte ett hus för ca 6 månader sedan. Byggt -74.
Anlitade Anticimex till besiktiningen och valde nivå 2.
Besiktningsmannen skrev att vi hade nya fönster på ovanvåningen och det var inga anmärkningar på dessa. På bottenvåningen matrum och v-r är det gamla fönster och det han anmärkte på var att altandörarna måste bytas då det hade börjat gå röta i dem.
I övrigt inga fel på fönsterna.
Här om dagen så putsade frugan fönsterna och upptäckte att det rann vatten uppe ifrån och ner i fönstret. Nu är det så att dessa fönster har fasta karmar och ej går att öppna.

Är detta ngt som vi borde ha upptäckt vid köp? Har besiktningsmannen ngt ansvar?
Säljaren?
Hur ska vi gå vidare?
 
Redigerat:
Vad innebär nivå 2?
 
Är det kopplat någon försäkring till besiktningen? I så fall kan ni få det på den, brukar vara ganska saftiga självrisker...
 
Nej, tyvärr. Ingen försäkring från vår eller säljarens sida.

Det gäller 9 st 100x160cm, varav två som sitter i altandörrar. Besiktningsmannen har inte anmärkt på ngn av dessa fönster förutom på själva dörrarna.
 
Gäller det alla 9 fönster?
 
Verkar som att man måste komplettera med en försäkring för att kunna få något från dem... Enklast är väl att ringa och fråga och inte ta ett nej som ett svar...
 
Var kommer vattnet ifrån?
 
Ja, det gäller alla 9 fönsterna. Nu är det så att fönsterna är skyddade av taket som går ut men det upptäcktes vid fönsterputsning. Det rinner alltså in mellan fönsterna från tätningen längst upp på rutan.
Sen det blev kallare så har vi vi upptäckt att rutorna blev immiga men trodde det var köksfläkten som var kass men antagligen är det fönstertätningen.

Visst kan jag ringa dit och fråga dem vad som gäller, men vill gärna ha lite kött på benen så att dom in bara skyller ifrån sig.
 
Du kan nog ha hur mycket kött på benen som helst, du får förmodligen kriga en del även om du har rätt....
 
Ja, det har jag förstått. Det är därför jag sökte fakta i forumet innan jag tar vidare kontakt. Men det verkar som om ingen har erfarenhet av detta :(
 
Eftersom ni upptäckte felet vid en enkel fönsterputsning så är det ju absolut inget dolt fel. Går ju alltså att upptäcka vid en inspektion av fönstren på nära håll.
 
Prinxa skrev:
Här om dagen så putsade frugan fönsterna och upptäckte att det rann vatten uppe ifrån och ner i fönstret. Nu är det så att dessa fönster har fasta karmar och ej går att öppna.
Tegelfasad ?
 
Jag tycker bara det låter som ett väldigt märkligt fel. Vattnet tar sig in MELLAN rutorna, när man knappt fuktar fönstret? (för du tvättar väl inte med högtryckstvätten?) Och detta på samtliga fönster?
Är det islolerglas eller kopplade fönster?
 
Prinxa skrev:
Ja, det gäller alla 9 fönsterna. Nu är det så att fönsterna är skyddade av taket som går ut men det upptäcktes vid fönsterputsning. Det rinner alltså in mellan fönsterna från tätningen längst upp på rutan.
Sen det blev kallare så har vi vi upptäckt att rutorna blev immiga men trodde det var köksfläkten som var kass men antagligen är det fönstertätningen.
Det kan ju inte vara en typ av fönsterkasett med vaccum mellan rutor typ 3glasfönster eftersom vatten kan komma fritt mellan glasrutorna. Kasettrutor som har blivit otätta brukar bli "mjölkiga" . Är du säker att man inte kan dela fönstret och tvätta insidan av glasrutor?

Är det vanliga 2- glas kopplade så brukar mellanrummet ventileras litet grann från utsidan och ska enbart vara hellt tätta mot rummet - fixas med en fönstertättningslist som man köper på rulle.

På vilken sida kom imman?
a/ På insidan mot rummet på alla 9 fönster? Då är det köksfläkten som är skyldig eller huset i övrigt ventileras för dåligt. Den fukt som ni producerar kondenserar på kalla fönsterrutor. Inga radiatorer under fönstren?
b/ Mellan rutor? Det kom ju tvättvatten in och den bör dunsta ut och ventileras bort när solen lyser på några dagar. Jag gissar att man kan dela på dom och torka av ..... men har inte sett dom så jag kan ha hellt fel
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.