Har försökt att googla, men får motstridiga uppgifter...

Måste det finnas pantbrev för topplånet också?
Eller gäller det bara för bottenlån?

/
 
Vad jag vet så behöver det finnas pantbrev på hela lånesumman oavsett vilken typ av lån det handlar om.
Så var det i alla fall förr i tiden då jag tvingades ha topplån.
Nu sitter man rätt till utan topplån och det är jag lycklig över. :p
 
Det beror på hur dina bankaffärer ser ut, men oftast vill de ha pantbrev även för topplånet.
 
Är det ett lån med fastigheten som säkerhet ska det väl ändå vara pantbrev? Pantbreven är ju inte bankernas påfund. Får du till ett blancolån för topplånet behöver du således inget pantbrev för detta.
 
"Topplån är den del av ett bostadslån som inte motsvaras av värdet på pantbrev i en fastighet. Topplån tas till en högre ränta än bottenlån i och med att det inte finns säkerhet i fastigheten eller bostaden för ett topplån."
http://www.boekonomi.se/Bolan/topplan.htm

Eller:

Taget från den sida som konsumentverket hänvisar till
http://www.finansportalen.se/boendefinansiering.htm

"...Bottenlån
Det finns olika typer av bostadslån. Bottenlån/hypotekslån, kallas lån som har pantbrev med bästa förmånsrätt som säkerhet..."

"...Topplån
Lån som läggs ovanpå ett bottenlån kallas för topplån. Det är den del av lånet som inte ryms inom belåningsgraden..."


Sedan så säger andra att man skall ha panbrev för hela lånebeloppet.
Vem ska man tro på?????

/
 
Tala med din bank och hör vad som gäller hos dom. Topplån med pantbrev, brukar i allmänhet innebära att du får en bättre ränta än på ett blancolån. Såvida inte fastigheten är belånad över skorstenen.
 
Det första citatet som Cujo har med ovan står (eller i alla fall stod) på Swedbanks hemsida. Jag tog upp detta med vår rådgivare när vi köpte en fritidsfastighet och skulle fått lite topplån nu när de ville erbjuda max 75% bottenlån. Han beklagade bara den olyckliga formuleringen på hemsidan och menade på att de aldrig skulle släppa topplånet som ett blancolån till en så "förmånlig" ränta som det ändå är på topplånen idag. Om man ville låna till topplånet utan pantbrev så skulle jag få lägga ca 0,75%-enheter upp mot vanlig ränta på topplånet. Dock tyckte han att vi kunde köra på gamla reglerna med 80% bottenlån så slapp jag topplånet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.