Beror på vilken dörr man har, t.ex. med tröskel och om du har golvbrunn i bastun. Det är sedan inga problem för 3-4 karmskruvar på vardera sidan att ta kraften från dörren.
Kan vara smidigt med en glipa på 1-2 cm vid rengöring om man inte har golvbrunn i bastun.
 
AndersS skrev:
Beror på vilken dörr man har, t.ex. med tröskel och om du har golvbrunn i bastun. Det är sedan inga problem för 3-4 karmskruvar på vardera sidan att ta kraften från dörren.
Kan vara smidigt med en glipa på 1-2 cm vid rengöring om man inte har golvbrunn i bastun.
Jodå. Jag har spygatt i min bastu och har 6 karmskruv som håller i dörren ändå, men så gillar jag att saker förblir som jag tänkt också. => Overkill jag vet. =)

//Rob
 
DrKassler skrev:
Överallt där jag läser om glasdörrar står det dock att det ska vara mellan 100 och 200 mm springa, någon som vet varför?
Aldrig sett en finsk bastu med så stor springa... Måste vara nåt svenskt... ;)
De bastun jag vart i har en springa på 1-2cm...
 
Som sagt var om vi går tillbaka till trådskaparens huvudproblem så är huvudorsaken den gigantiska öppningen han har under dörren. Någon som inte håller med om det?
 
Jag har samma "problem" med dörravståndet, där det är omöjligt att ha under 10 cm om man inte vill ducka när man går in i bastun. Det här medför att jag i princip alltid kör med stängd frånluftsventil, vilket gör att problemet är hanterbart. Eftersom jag inte är någon långbastare så kunde jag med facit i hand ha struntat i ventilationen helt, eftersom jag inte noterar någon större skillnad i luftkvalitet med öppen vs. stängd under den timme jag bastar.
 
gadu^ skrev:
Aldrig sett en finsk bastu med så stor springa... Måste vara nåt svenskt... ;)
De bastun jag vart i har en springa på 1-2cm...
Sist jag kollade var Harvia, som tillverkat dörren, ett finskt företag... ;)
 
jenfor skrev:
Sist jag kollade var Harvia, som tillverkat dörren, ett finskt företag... ;)
För den svenska marknaden ja... eller så är vi finnar är kortare... ;)
 
Bastudörrar och även vissa förrådsdörrar är lägre i höjd, t.ex mellan 1,85-1,90, men för den skull är det inte tänkt att de ska sättas högre upp.
De är inte avsedda att monteras för passage på 2m.
Att ha 10-20cm under dörren fungerar säkert, men då får man dimensionera aggregatet för det och "elda" för kråkorna.
 
Jag läste faktiskt Harvia installationsbeskrivning och där står det 10-20 cm men jag tycker det känns fel ändå.
2-3 cm kommer jag att ha när jag får tid att slutföra mitt bastubygge.
 
Iochförsig så regleras luftflödet utifrån frånluftsventilen. Så stryper man frånluften så blir det inte stort inflöde av luft under dörren även med 1-2dm.
 
Folket på Harvia svarade snabbt och elegant.

Citat
"Tack för e-posten. Du undrade vad ska det vara som luftklipa
för bastudörr? Som det står på monteringsanvisningar, klipan borde vara mellan 100 -200 mm.
Det här klipan funkar som frånluftsventil, för du ju har en mekanisk ventilation in duschrummet, som dras ut luft från
duschrummet och samtidigt från bastun via luftklipan.
När ventilation funkar så här värme inne i basturum är mer jämt i.e temperatur skillnad mellan nedre och övre lave är inte så stort.
Om du har någon frånluftsventil i taket, det måste vara stängt när du värmar up basturum och när du bastar där.
Efter bad, du kan öppna det för att torka basturum.

MVH,

HARVIA OY"

Vår badrumsfläkt är fuktstyrd så den går inte under hela badet, om den gjorde det kanske det fungerar som dom säger..

Mvh
/C
 
Intressant. De säger alltså precis tvärtom jämfört med vad som står i de flesta instruktioner. Att tilluften under dörren i praktiken funkar som en frånluftsventil. Det här skulle ju göra bastuventilationen helt överflödig och de rekommenderar ju t.o.m. att man stänger takventilen under bastubadet. Så har jag gjort länge för att (som jag trodde) minska tilluftsinflödet under dörren och därmed få jämnare värme. Jag upplever dock inte att luft sugs ut under dörren, utan jag är mer inne på att den sugs in där.
 
Men man måste ju ha tilluft någon stans ifrån annars bildas mig veterligen vakuum.

Som jag skrev ovan kan det vara ok om man har mekanisk tilluft tex ovan aggregatet. I ovan nämnd fall med med mekanisk frånluft i relax/bad-rummet krävs tilluft från annat rum in i bastun för att det ska kunna dras någon luft under dörren och då kan det vara bra med lite större springa/klipa.
 
Ja, och tilluft från annat rum har jag definitivt inte..

Enda rätta är att flytta ner dörren, enda enkla är att stänga frånluften vid taket och se glad ut ändå.

/C
 
Jag kör med denna principen:
bastuns%20ventilation%202.JPG

Tycker det är jämn temp i bastun och inget drag alls. Sen är jag en rejälv fjant som inte tål värme men det är en annan femma kanske och inte direkt bastuns fel ;)

Har harvia glasdörr och kanske 5 cm under dörren till golvet.

Samma aggregat som TS har jag dessutom, dock är mitt en annan färg, kanske är bättre fräs i de sandfärgade vad vet jag? :D

Min bastu är 2x1,25x2m (LxBxH).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.