Har precis köpt en tomt med byggrätten 45 + 20 och med en max bygghöjd på 3.8 meter samt att takvinklar ej får göras så branta att vind kan inredas (hur brant är en sån takvinkel). Nu är det så att jag vet att folk tidigare har fått bygga med loft och nu undrar jag hur jag på bästa sätt skall gå till väga för att söka bygglov. Är det smart att gå runt till grannarna innan man skickar in bygglovet? Killen på kommunen sa att det inte behövdes utan det var kommunens roll, men jag tänkte ändå att det kunde vara smart och spara några kronor om grannarna inte godkänner det. Om kommunen säger nej, kan man då hävda att "dom andra där borta har ju fått bygglov" eller hur brukar det fungera? Vad är bästa taktiken för att få igenom ett bygglov som avviker från planen. Och vilken takhöjd måste en våning ha för att kallas våning och inte loft?
 
surfarn skrev:
Är det smart att gå runt till grannarna innan man skickar in bygglovet?
Det är det alldeles säkert. Det är lättare att säga nej till ett papper från kommunen än till en trevlig granne som kommer förbi och berättar om sina planer. Tar du kontakten själv kan du ju flika in hur bra det blir med ett eget rum till ungarna (eller vad det nu må vara) medan grannarna kanske endast fokuserar på hur det påverkar dem själva om de får brev från kommunen direkt.

surfarn skrev:
Om kommunen säger nej, kan man då hävda att "dom andra där borta har ju fått bygglov" eller hur brukar det fungera?
När du får fortkörningsböter, brukar du då peka på de som kör förbi och hävda att du borde få köra lika fort som dem? d^_^b Det enda du skulle åstadkomma är att du sätter din granne i klistret
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nu tror jag att jag fattat skillnaden mellan loft, inredd vind och våning: OBS detta är som jag fattat de, rätta mig gärna

Loft: förhöjt väggliv med max 40 cm från färdigt golv till underkand takstol i väggliv och takhöjd max 2.1 meter
Inredd vind: vid 45 graders takvinkel får byggnadshöjden över färdigt innergolv max vara 70 cm
våning: byggnadshöjd sticker högre än 70 cm över färdigt innergolv

Detta innebär för mig som jag tolkar det att man kan bygga ett loft på kåken, sålänge man håller sig under höjderna för loftets definition
 
Loft och loftvåning som begrepp har inget stöd i regelverket. Det som finns är våningsplan och vindsvåning.

Övergången mellan "vanligt" våningsplan och vindsvåning sker när färdigt golv på det övre planet ligger mer än 70cm under överkanten på färdigt tak. Ska man spetsa till det så påverkar även typen av takbeläggning. Bandad plåt direkt på papp bygger mindre än takpannor.
 
  • 70cm.JPG
Det är möjligt att loft officiellt inte finns definierat. Men jag har fått information från stadsbyggnadskontoret på orten med just de måtten som definition på "loft". Så det kanske skiljer sig lokalt vad som är ett "loft" och vad som är "inredd vind". Citerat från konversationen med stadsbyggnadskontoret "Inredd vind är inte detsamma som loft"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.