P
Det jag tycker är konstigt är att man har den stora klädkammaren på nedre plan när man har nästan alla sovrum på ovanvåning. Men jag förstår att man kan villja ha den nära tvättstugan men att behöva springa ner för att hitta sina kläder.. näää tack.

Det ska ju också vara en massa garderober runt om i alla rum så det jag tror dessa två klädkammare som finns, kommer bli förråd med en himla massa kartonger vilket då inte motiverar två dörrar på den nedre. Att ha ytterkäder i den nedre verkar lite konstigt också då det finns dubbla hallar med dess plats samt varför behöva springa igenom tvättstugan för att hämta kläder om man är i grov entrén

Hoppas också att det är barn-tv på ovanvåning för det kan störa att ha tv vid sovrummen. Ge barnen tv i lekrummet istället....

Edit
Måste bara säga att jag gillar att man börjar ta upp ideén med walk-in skafferi som förr itiden
 
Vi sover idag på övre plan men har i princip alla våra kläder på nedre plan... Så i vår familj tror jag detta är den bästa lösningen. Ytterkläder kommer förvaras i skjutdörrarna i den inre hallen. Har funderat på tv:n där uppe och hurvida den stör. Tanken är ju att det ska vara barnens när de blir ltie äldre för tv-spel å film å sånt. Så innan de är tonåringar kommer vi ju inte störas av tv:n iaf. Om det är ju 10-15 år bort. Visst ska man planera för framtiden men samtidigt måste man ju bygga för hur man lever idag anser jag.

Och visst är det härligt med ett "walk-in-skafferi"! Det stod högt på min önskelista! :)
 
Apollonia skrev:
Jag gjorde en liten snabb skiss för att visa hur jag tänkte.

Nackdelarna är såklart att det är svårare att hålla uppsikt över barnen om man själv är i köket. Det kan även bli mer spring i vardagsrummet.

Fördelarna är att det borde bli lättare att bygga när antalet vinklar minskas. Om ni senare inte behöver rummet kan väggen tas bort och vardagsrummet bli större.
Tack för att du ritade upp å allt! En till nackdel med det blir dock att den yttre entrén tappar sin glassida... Det var ju ltie därför vi ville ha en "yttre" hall för att ha det som en gammal kllassisk inglasning...
 
Tipset är skjutdörrar på gaderoberna i kldkammaren. Då tar de ingen plats och man kan plocka i tvät på båda sidor utan att bli tokig
 
Vi tänkte inte ha några dörrar alls i klädkamamren utan endast öppna stommar!
 
P
En annan sak jag såg nu är att i stora badet har ni toaletten toaletten brevid duschen.. Dvs om man nyttjar denna toalett så "blockeras" hela badet med dusch. Det går inte heller utnyttja toan om man bastar (om man nu inte är helt oblyg)
Eller är detta pga handikapanpassning?

VI bygger i toan i vårt bad med en "tillfällig" vägg som ligger ovanpå fuktspärren och därmed går att tas bort om man behöver handikapanpassa, utan att förstöra fuktspärren.

Kanske så här. Placera bastun i hörnet där badkaret är, toan i hörnet där bastulavarna nu är, en "tillfälligvägg" "uppefrån och ner" så du har en dörr där du har två skåp och sen badkaret längs denna tillfälliga vägg.. Dra vattnet till badkaret i ytterväggen.
 
TheStills skrev:
En annan sak jag såg nu är att i stora badet har ni toaletten toaletten brevid duschen.. Dvs om man nyttjar denna toalett så "blockeras" hela badet med dusch. Det går inte heller utnyttja toan om man bastar (om man nu inte är helt oblyg)
Eller är detta pga handikapanpassning?

VI bygger i toan i vårt bad med en "tillfällig" vägg som ligger ovanpå fuktspärren och därmed går att tas bort om man behöver handikapanpassa, utan att förstöra fuktspärren.

Kanske så här. Placera bastun i hörnet där badkaret är, toan i hörnet där bastulavarna nu är, en "tillfälligvägg" "uppefrån och ner" så du har en dörr där du har två skåp och sen badkaret längs denna tillfälliga vägg.. Dra vattnet till badkaret i ytterväggen.
Vi har redan tänkt att bastun ska vara där badkaret är nu på ritningen. Det kommer också bli ett litet fönster i bastun. Var vi ska placera toan, tvättstället och badet har vi inte riktigt kommit fram till. Det kan ju absolut vara ett alternativ att "bygga in" toastolen...ska fundera på det!
 
Jag fick iaf en tanke på att byta plats mellan toaletten och klädkammaren på övervåningen. Det gör sovrummen mer kvadratiska och för mig känns sådana rum mer trevliga än som det verkar nu lite långsmala.

Jag skulle också försöka bygga in garderober i väggarna, efter att man har flyttat på klädkammaren kanske man kan ta utrymme från klädkammaren och bygga in garderober till de "övre" sovrummen. Klädkammaren blir mindre, men rummen känns mer praktiska och det står inga stora koloss garderober i rummet.

Nu kanske ni inte alls tänkt er garderober alls i rummet även fast det är utritat sådana?
 
P
Tänk också på vilket rum på övervåning som ligger över vad på undervåningen.
Sova ovanpå en fläkt/panna/torktummlare etc är oftast inte roligt.
 
En fråga, varför vill ni ha hall-på-hall i finentrén? Skippa mellanväggen och öppna upp skulle jag säga.
En annan tanke gällande tvättstugan/groventrén. Känns onödigt med en dörr mellan groventrén och tvättstuga eftersom du/ni ändå inte kan ta vägen någonannanstans än just genom köket. Dörrar som öppnas och slås upp till höger och vänster kan ge en tuppjuck i långa loppet eftersom de sällan är stängda..

Lycka till med huset!
Jag förstår absolut ert tänk med klädkammare på bottenplan, funderar på samma sak.
Idag har vi klädkammare på bottenplan och några få garderober i vuxen sovrummet på ovanvåningen, det är skönt när man tvättat att kunna lägga in direkt i klädvården MEN också lite störigt att duscha uppe, ta på sig underkläderna där och sedan gå ner för att ta övriga kläder...blir mycket spring och lite splittrat när man ska hitta sina kläder jag jag berätta av erfarenhet ;-)

Gillar skarpt skafferiet, det är suveränt!!!

lycka till med tankarna och bygget. Mitt bästa tips är att lägga undan ritningarna för en vecka eller så och sedan börja titta så smått igen, då kanske ni hittar fel eller kommer på något nytt. De bästa idéerna behöver precis som ost och fint vin, ligga till sig och bli bra :)

trevlig helg önskar jag er!
 
Något annat som slog mig, ni har dusch där uppe precis vid dörren. Vi har detta idag och jag vet inte varför men det är inget bra ur fuktsynpunkt (mins ambo har vatten överallt..) Listerna till dörren har svällt något precis vid golvet, för det blir lätt vatten där...Bara en tanke. Vi har dusch med glasdörrar/vikdörrar som sluter tätt mot golv men ändå blir det sådär..
 
Är det ett hem för BDSM? Tänker på skriften till höger om groventrén "Piskplats" ;-)
 
larka742 skrev:
Jag fick iaf en tanke på att byta plats mellan toaletten och klädkammaren på övervåningen. Det gör sovrummen mer kvadratiska och för mig känns sådana rum mer trevliga än som det verkar nu lite långsmala.

Jag skulle också försöka bygga in garderober i väggarna, efter att man har flyttat på klädkammaren kanske man kan ta utrymme från klädkammaren och bygga in garderober till de "övre" sovrummen. Klädkammaren blir mindre, men rummen känns mer praktiska och det står inga stora koloss garderober i rummet.

Nu kanske ni inte alls tänkt er garderober alls i rummet även fast det är utritat sådana?
Vi har inte tänkt ha några fasta garderober alls på övervåningen i sovrummen. Det blir isf skjutdörsgarderober vid ett senare tillfälle!
Har oxå funbderat på att byta plats på klädkammare och badrum på övre plan men då tappar man fönstret i badrummet...å det vill vi inte så det får bli på detta sätt!
 
Jessica Pessica skrev:
En fråga, varför vill ni ha hall-på-hall i finentrén? Skippa mellanväggen och öppna upp skulle jag säga.
En annan tanke gällande tvättstugan/groventrén. Känns onödigt med en dörr mellan groventrén och tvättstuga eftersom du/ni ändå inte kan ta vägen någonannanstans än just genom köket. Dörrar som öppnas och slås upp till höger och vänster kan ge en tuppjuck i långa loppet eftersom de sällan är stängda..

Lycka till med huset!
Jag förstår absolut ert tänk med klädkammare på bottenplan, funderar på samma sak.
Idag har vi klädkammare på bottenplan och några få garderober i vuxen sovrummet på ovanvåningen, det är skönt när man tvättat att kunna lägga in direkt i klädvården MEN också lite störigt att duscha uppe, ta på sig underkläderna där och sedan gå ner för att ta övriga kläder...blir mycket spring och lite splittrat när man ska hitta sina kläder jag jag berätta av erfarenhet ;-)

Gillar skarpt skafferiet, det är suveränt!!!

lycka till med tankarna och bygget. Mitt bästa tips är att lägga undan ritningarna för en vecka eller så och sedan börja titta så smått igen, då kanske ni hittar fel eller kommer på något nytt. De bästa idéerna behöver precis som ost och fint vin, ligga till sig och bli bra :)

trevlig helg önskar jag er!
Tack snälla du för alla synpunkter å lyckönskningar! Tanken med hall på hall är att i den yttre hallen ska det finnas en sittbänk och några hängare för gäster samt att man där tar av sig skorna. Sen i den inre hallen har vi våra ytterkläder i skjutdörrarna. Tanken är att öppningen däremellan ska bli ngt större men vi vill nog ändå ha det så! Dörren mellan groventré och tvättstuga är redan bortplockad på nästa ritning! ;-)

Placeringen på saniteterna i badrummen har vi inte funderat så speciellt mkt över ännu. Nu var det i första hand planlösningen vi skulle kolla på! Men vi ska absolut tänka på det du säger med att placera duschen längre in eller göra den lite nedbyggd.

Ang. piskplats...NO COMMENTS...:)
 
Hej Puffalina!
Jag tycker oxå att planlösningen ser väldigt genomarbetad och fin ut.
Dock vill jag komma med vissa synpunkter...

Det har pratats om att ha klädkammare och sovrum på olika plan och jag måste hålla med om att detta orsakar onödigt mycket spring i trappan.
En tanke är oxå att man ska kunna ha många gäster i huset utan att behöva springa runt naken och osminkad bland planen. Jag är iofs helt såld på walk in closets och badrum intill varje sovrum, så att jag kan hälsa på gästerna, duschad och klar.
En "quick fix" skulle kunna vara att iaf ha ett tvättnedkast från övre till undre plan.
Jag brukar utgå från morgon och kvällsrutiner när jag filar på planlösning och jag tror tex att morgonrocken alltid kommer hamna i klädkammaren på nedre plan efter påklädning på morgonen. Sedan gäller det att man hämtar den på kvällen och inte kastar sig i säng på övre plan för då får man springa ner halvt naken nästa morgon.

Sedan brukar det vara ett tips att ha köket nära entren. Är planen att komma med matkassarna via groventrén? Isf kan avståndet vara överkomligt om dörrarna emellan hålls öppna.

Sedan är det väldigt mycket yta som "försvinner" i hall. Från ytterdörren fram till verandan är det väl iaf 20 kvadratmeter kommunikationsyta som inte går att använda till annat än att traska runt på.

Men överlag ser planritningen som sagt väldigt trevlig ut.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.