Hej,

Finns det livs levande människor i svea rikes avlånga land som kan bekräfta för mig att man nyttjat både konverteringsbidrag och rotaavdrag när man bytt bort direktverkande el mot vattenburen värme?

VI har nyligen flyttat in i ett hus med direktverkande med iofs låg förbrukning (runt 20-21000 kvh totalt). Jag klurar dock på att konvertera till jordvärme och byta ut elradiatorerna. Kollade med länsstyrelsen om man kunde kombinera koverteringsbidraget med rot. Det var inte möjligt fick jag till svar, välj det som är fördelaktigast för dig.

Idag ramlade skeleftekrafts tidning ner i brevlådan. Där fanns en notis om att man kunde kombinera om man lade materialkostnaden i konverteringsbidraget och tog allt arbete på rotavdraget. Fungerar det så blir det plötsigt väldigt intressant att konvertera eftersom materialkostanden för mig lär hamna en bit över 100.000 Kr dvs. 30 Kkr tillbaks)

Har någon här på forumet gjort enligt ovan dvs. kombinerat konverteringsbidrag och rotavdraget?

/Förvirrad
 
Vore jag som du skulle jag ringa Skatteverket imorgon och få ett säkert besked. De är inte så farliga som en del gör gällande. ;)

Följande hittade jag dock på Tekniska verken i Linköpings hemsida.
...många energisparande åtgärder bör kunna ses som reparation, underhåll eller om- och tillbyggnad. Men du kan inte få skattereduktion för arbete som man får bidrag eller annat stöd för från staten, en kommun eller ett landsting.
 
Tadaaaa..... Lite googlande hittar svaret på Skatteverkets hemsida. :D

Om bidrag eller stöd lämnats från stat, kommun eller landsting för en del av arbetskostnaden ger inte någon del av arbetet rätt till skattereduktion. Om det klart framgår att bidraget eller stödet endast avser kostnader för material kan skattereduktion för arbetskostnad medges.
 
Man kan väl dela projektet på två eller fler delar med olika offerter och olika startdatum, en som ligger till grund för konverteringsbidrag, och andra som ligger till grund för ansökan/avdrag för rot-avdrag

Det bör rimligen vara tillåtet att göra så om det är begränsat att köra båda samtidigt, då råder det ingen tvekan om te.x att konverteringsbidrag endast avser materialkostnad specificerat, och ROT-avdrag helt är för arbetskostnad

/R
 
Vi har fått bidrag från kommunen för material och sen har vi fått rotavdrag på det man får rotavdrag för- arbetskostnaden. än så länge har dom inte knorrat! :)
 
Precis så, ena bidraget avser materialkostnad och det är okej och det andra arbetskostnad och det är helt okej, kan man bara bra visa tydlig åtskillnad att bidragen inte överlappar/gått till samma kostnader i projekt kan det inte bli några problem eftersom reglerna är skrivna mycket tydligt för vart och ett av bidragen

/R
 
Tusen tack för all hjälp och svar!

Jag ska ta in några offerter så att jag får en rimlig koll på kostnaden att konvertera. Är utgiften rimlig så känns det som ett bra läge att slå till och dela upp på material och arbete mellan rot och konverteringsbidrag.

Lustigt att jag inte fick go på att dela upp i material och arbete av länstyrelsen när jag presenterade tanken att konvertera, ringde i början av sommaren.

Åter igen, tusen tack!

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.