Badrum; Vi köpte ett hus 1 augusti i år och anlitade en besiktningsman innan köpet. Besiktningsprotokollet visade normala fuktvärden i hela huset med hänsyn till konstruktionen (platta på mark), förhöjda fuktvärden i duschen men godkändes ändå med förklaring att det var helt normalt vid en duschplats. Efter att vi bott i huset i tre månader så upptäckte vi att några plattor i golvet i badrummet satt löst, lyfte upp dem och tänkte fästa om dem samt lägga om ny fog men insåg att betydligt fler plattor var lösa. Vi upptäckte också att det var sjöblött under tätskiktet. Badrummet är hemmagjort av förra husägaren som intygade att det var fackmanna mässigt utfört, det är även antecknat i besikningsprotokollet.

Köket; Vi helrenoverade köket i mitten av juli i år med konstens alla regler, anlitade rörmockare till rörjobben i diskbänken. Samma dag som ovan nämnda skada upptäcktes upplevde jag att det luktade skumt under diskhon och kollade efter fukt. Givetvis var det fukt även där. Jag ringde rörmockaren som kom på en gång och det första han sa var att "det här har inte jag gjort" Han tipsade mig om att jag skulle såga upp lite i golvet undet diskbänken för att se om fukten hade spridit sig och om den inte hade gjort det var det ända jag behövde göra var att byta en muff som hade spruckit i övergången från röret till diskbänken och avlopstammen i plattan. Sågade upp innergolvet under diskbänken och konstaterade att det inte alls handlade om en muff utan att själva avloppstammen i plattan har spruckit på längden samt att närliggande betong är helt söndervittrat av fukten.

Jag ringde försäkringsbolaget Trekronor och förklarade läget. De skickade hit Anticimex dagen efter som gjorde skadeomfattnings omdömning. De konstaterade att det är fukt i stort sett halva köket (som de kunde se utan att göra åverkan på parkettgolvet) De konstaterade också att hela badrumsgolvet samt golvet i intilliggande relax var fuktangripet med en fukthalt på 100% De sa att pga fuktskadans omfattning på toalett och relax är det ingenting som har kunnat hända på de få månader som vi bott här.


Det ska tilläggas att vi i diskbänkskåpet har ett komposteringsystem med låda som man drar ut framåt och när rörmockaren skulle installera avloppsröret hade han väldiga problem med att få lådan att gå helt igen i skåpet, vår teori efter mätningar av hur mycket lådan bygger i skåpet är att lådan hade aldrig gått att stänga om man inte knäcker röret (har testat och mätt flera gånger)

Nu till frågan; Vad tycker ni? Ska jag berätta om rörmockaren och min teori till våran skadereglerare som kommer på några dagar eller kommer vi att förlora på detta? Är det vi som måste ta striden med rörmockaren då? Tycker ni att badrummet är en dold skada? Vad anser ni att mäklaren och besiktningsmannen har för ansvar? Kom gärna med snabba tips i och med att vi inte haft skaderegleraren här ännu? Vilket är det smartaste sättet att gå tillväga?
 
Otroligt trist för er...

Kan du citera exakt allt det som besiktningsprotokollet säger om badrummet?
 
Besiktningsprotokollet;
Badrum:

Glov: status 4 Anmärkning: Klinker (Fuktspärr finns enl uppgift)

Väggar: Status 4 Anmärkning: Kakel (Fuktspärr finns enl uppgift)

Tak: Status 4

Golvbrunn: Status 4


Övrigt; (golv och underkant vägg) förhöjda fukthalter.
Säljarna väl införstådda ang fuktspärr. (Beiktningsmannen förklarade att förhöjda fukthalter är helt normalt i en duschplats vid platta på mark)

Relax/Bastu Golv, väggar, Tak, Golvbrunn Allt status 4
 
Redigerat:
Förklaring på status 4 enl protokollet; God standard
 
Hur gammalt är huset? När renoverades badrummet?

Jag tror att man bör lokalisera den exakta felorsaken i badrummet innan man kan böja prata om dolt fel. I alla fall om huset i övrigt är äldre.
 
Redigerat:
Vad gäller köket så skriver du att betongen runt läckan är sönderr vittrad av fukt. Det låter märkligt. Men framförallt så hinner något sådant knappast hända på 3 månader. Skadan måste vara äldre.

Kan dte vara så att du har fått en sättningspricka i betongen, som har spräckt röret?
 
Huset är byggt 76 och badrummet är från 99 och relax från 2002. Det är inte en sättningsskada pga sprickan är ovanför golvnivå.
 
Hej, vilken tråkig historia.

Nu vet jag inte hur ditt försäkringsbolags villkor ser ut men de flesta bolagen säger ju nej om badrummet inte är utfört enligt branschreglerna, I detta fall borde de luta sig emot PERs branschregler från 99 om badrummet är byggt 99. I annat fall var det väl 96 som föregående regler kom?
Det troliga i detta fall är nog att du får vända dig emot den förra ägaren av huset.
Be att försäkringsbolaget gör en utredning av vad som orsakat skadan i badrummet, du kan säkert få en kopia på utredningsprotokollet som du kan använda emot förra ägaren för "att trycka på".

Sen har ju försäkringsbolagen möjlighet att kräva tillbaka pengar från varandra om en skada har upptäckts hos dig men som tros ha börjat då den förra ägaren hade huset. Nu pratar jag om fuktskadan i köket alltså. Så det finns nog en möjlighet att du kan få hjälp med skadan i köket. Tror det funkar så i alla fall.:blushing:

Hoppas det löser sig på bästa sätt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.