Någon som har erfarenhet av att måla äggoljetempera utomhus?
Allra bäst om det gått några år så ni utvärderat det något...
 
Det är inte någon som har hört några rykten heller?
 
Hade aldrig hört talas om äggoljetempera utomhus tidigare, innan jag läste Jordens färg, men nu har jag beställt pigment från avjord, och ska måla vår farstukvist.
Det ska bli intressant.
 
Bumpar tråden.

EB, hur gick det? Kommer också troligen att vilja måla med den här färgen, men det verkar vara lite obeprövat än så länge. Så berätta gärna.
 
Om du målar utomhus med ÄOT så kommer det med största sannolikhet hinna mögla innan det torkat. Om du däremot målar t.ex. en fönsterbåge inomhus och låter den torka innan du hänger tillbaka den så borde det ju funka.
 
strumpa skrev:
Om du målar utomhus med ÄOT så kommer det med största sannolikhet hinna mögla innan det torkat. Om du däremot målar t.ex. en fönsterbåge inomhus och låter den torka innan du hänger tillbaka den så borde det ju funka.
Ok, hm det lät ju inget vidare. Kommer det lukta ruttna ägg då!? :D

Vi ska plocka bort eternitfasad och därunder finns den gamla träpanelen kvar. Pratade med en kollega idag som har erfarenhet av ÄOT och hon menade att man först måste skrapa trärent innan vi målar med det. Så det kommer att bero lite på hur vi väljer att göra med fasaden vilken färg vi väljer. Skulle vilja ha en färg som låter träet andas och som har liten miljöpåverkan, men vette tusan om jag är beredd att skrapa hela fasaden helt trärent. Då smäckar jag heller på ny träfasad.
 
Instämmer med tidigare - ÄOT torkar sakta och kommer nog hinna mögla innan det "härdat", varför inte vanlig linoljefärg, eller - hör och häpna - falurött! Det som är så gött med slamfärg är att det lätt att måla om, låter trät andas, samtidigt som det skyddar trät genom linoljan och järnvitriolet.
 
alen skrev:
Instämmer med tidigare - ÄOT torkar sakta och kommer nog hinna mögla innan det "härdat", varför inte vanlig linoljefärg, eller - hör och häpna - falurött! Det som är så gött med slamfärg är att det lätt att måla om, låter trät andas, samtidigt som det skyddar trät genom linoljan och järnvitriolet.
Vi har varit inne på falufärg förut, inte minst för att sambon är från Tyskland. Och där tror de ju att alla svenska bor i bullerbyn. :)
Men så sprang vi på ÄOT och började fundera på den. Problemet med dem båda i dagsläget är ju fortfarande att det måste vara trärent som jag förstår det. Och då står jag likväl där med valen ny fasad eller en färg jag egentligen inte vill kladda på.
 
framgår inte riktigt hur huset är målat innan men eftersom det är spontad träpanel under eterniten och den väl troligen satts upp för ett bra tag sedan borde det vara målat med antingen linoljefärg eller slamfärg. Är det slamfärg kan ni bara borsta av ordentligt och sen stryka ny slamfärg på dte. Är det linoljefärg behöver det skrapas, men bara det som är löst, och sen hade jag målat på ny linoljefärg igen. Det är miljövänligt det också om man låter bli lösningsmedel vilket inte alls behövs.

Vi hade ett hus tidigare där vi tog bort eternit och sedan satte upp ny pärlspontspanel utvändigt. Den målade vi med linoljefärg och det blev jättebra.

Jag är tveksam till ÄOT ute om man inte kan göra som nämnts ovan och måla och torka inne.
 
apotekarnes
Sophie:
Vilken typ av pärlspont använde ni utomhus? Jag har funderat på att sätta pärlspont på vissa ställen utomhus, typ runt en dörr, samt som räcke på en förstukvist under tak. Den pärlspont som finns på byggvaruhus (12mm vanligtvis) känns alldeles för klen och ofta risig i kvaliteten för att ha utomhus. Var köper man pärlspont på exempelvis 21 x 95 mm?
 
Ja den "vanliga" funkar väl i vissa fall men är för klen som ytterpanel skulle jag tro. Vi köpte hos en mindre såg som tillverkade grövre pärlspont till oss. Den var ca 21x 130 mm (täcker ca 9 cm per bräda tror jag det var)
 
Det gick lite trögt. Jag har fortfarande inte målat klart, men tog mig i kragen och målade grundfärgen (också äggoljetempera) nu i sommar. Det har inte möglat vad jag kan se på stolparna och insidan av taket. Lite mögel på sidorna (helt staket), men inte mer än resten av huset, som är målat med Falu rödfärg.

Om det möglar beror nog på vädret och man ska inte måla om det är allt för fuktigt, inte med någon färg.

Jag gillar helt klart äggoljetempera, men man måste planera, eftersom man ska blötlägga pigmenten dan innan (minst) man ska måla.
 
Nu är det kanske nån särskild blandning för utomhusbruk, men jag måste bara påpeka att ett bord jag har som är målat i ÄOT stod ute men under tak någon vecka en fuktig sommar med ett par tomma krukor på. Krukorna drog till sig fukt eftersom de är i tegel, och det blev då vita fläckar under dem på bordsytan. Mycket synd, måste nu alltid ha duk på bordet som jag ärvt av min mormor.
 
Anna_H: Jag har sett samma på mina linoljemålade fönsterbrädor... Undra om det har med linoljan att göra?
 
Jag har också fått vita fläckar under lerkrukorna på fönsterbänkarna. Men även där det en gång rann över vatten ut blomkrukan och blev stående en liten stund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.