Hej på er,

Jag har en kåk från -54 med betongrör+gjutjärnsrör i källaren. Detta system ska nu bytas ut mot plaströr. Jag har dock lite dålig koll på vilka delar jag behöver. Hade tänkt att koncentrera inköpen till Rinkaby Rör.

Jag ska passa på att fixa ett ordentligt badrum i källaren med dusch+toalett+handfat. Men vilka delar behöver man för att koppla på toalett och handfat på ett 110mm rör? Och vilka delar behöver man för att att för att lägga en golvbrunn i plast? Får ingen riktig kläm på hur man går tillväga när man ska sätta en golvbrunn i gjuten betongplatta.

Hoppas någon kan bemöda sig att hjälpa till. Har någon en länk till "Avloppsläggning-for-dummies" så dela gärna med er :)

Tack på förhand!
 
Kolla Rinkabykatalogen. Om du inte har en så be dem skicka en.
Normalt jobbar man med 3 olika dim.

110 mm stamledningar och toa
75 mm Golvbrunnar och köksavlopp
min 50 mm Handfat och dyrlikt
Kolla katalogen så hittar du övergångar mellan olika dim. det finns även övergångar till 32 och 40 mm vita rör.

Till toa finns specialanslutningar raka och i vinkel
Golbrunnar finns i en mängd varianter med utlopp nedåt och åt sida.

Det är omöjligt att råda dig vad du skall använda. Kolla på vad som finns och hur det kan användas i just din installation.

Rinkaby har ett begrännsat sortiment. Kolla t.ex. även Sigro. Jag köpte bulken från Rinkaby och sedan ett sortiment böjar/vinklar från K-Rauta. Det som inte behövde lämnades tillbaks till K-Rauta. Prisskillnaden mellan K-Rauta och Rinkaby var inte jättestor.
 
Redigerat:
Tack för ditt svar Sven!

Jag tror att inköpslistan börjar arta sig nu.

Men en ganska betydande fundering har jag inte lyckats få besvarad: Kan man gjuta in HTP-rör i ett källargolv? Går det blanda HTP-rör och markrör? Funderar på att köpa markrör (110mm) på Byggmax och sedan köpa HTP-rör på Rinkaby. Så stammen i golvet blir alltså markrör men alla övriga kopplingar blir HTP-rör.
 
Det går bra med markrör. den enda skillnaden enligt vad jag hört, är färgen på rören.

Att då igenom golver är inga problem, men att gjuta in det helt kaske är en annan femma.
Men jag tror det är OK.

Finns specialrör för genomgång yttervägg, men jag har aldrig haft anledning använda dessa.
 
Redigerat:
Visst är det OK att gjuta in gråa avloppsrör (HTP).
 
Skånepåg skrev:
Visst är det OK att gjuta in gråa avloppsrör (HTP).
Svar ja.
 
Godstjockleken skiljer. Och du behöver ej ta markavloppsrör under golvet i källaren, går lika bra med gråa. Dom oranga behövs enbart i mark (och ovan) utomhus. Iaf ad jag har hört att av mina rörkillar... :)
 
En skillnad mellan markrör och gråa rör är att vissa röda markrör inte tål UV-ljus. Jag har använt några röda markrör för att ansluta stuprör till dagvattenledning på ladugården. Där solen har lyst så har de röda rören blivit krafigt rosa. Vissa av de röda rörböjarna verkar dock opåverkade av solljuset.

/Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.