EKA skrev:
Visst är ekonomi viktigt men de dyraste investeringarna är de som man inte är 100% nöjd med...
Det där låter som något jag har sagt. Mycket kloka ord mao... :rolleyes:

Det blir förmodligen den större anläggningen.
 
stedevil skrev:
Ett MYCKET bra alternativ är att kombinera gamla kunskaper med modern teknik, dvs 2 + 2 fönster.

Samma grundprincip som gamla 1 + 1 fönster (man sätter upp innanfönster på vintern och har en 10+cm luftspallt mellan inner och ytter) fast med nya moderna helslutna dubbelglas (eventellt med argon eller vakuum mellan rutorna).

Det både ser bättre ut än moderna 3-glas och är bättre isolerande den del av året det spelar roll.
Absolut! Det finns ju även 2+1 fönster i samma stil som 1+1. Problemet med dessa är att mellan rutorna sitter aluminiumram som gör rutorna täta så man kan fylla dom med gas.

Den ramen tycker jag är ful. Behöver jag söka hjälp? :cool:
 
Aluminiumram är föråldrat. De läcker värme genom metallen. Begär så kallad varmkant istället vid ny rutor. Det är en fastlimmad plastgummilist istället. Finns i färgerna svart eller grå.
 
Ett 2+2 fönster med vardera 12mm argongas och energibeläggning på det inre glaset har det imponerande U-värdet 0,6 räknat bara på glasets yta. Enligt tabell på Pilkingtons sida.
 
Jag tror vakuumrutorna som kommer nere i Tyskland nu ligger på 0,4 i U-värde. Skulle vara intressant att bygga plansolfångare med sådana rutor. :)
 
skerfe skrev:
Ja, om man tycker hela idén med ett nytt hus är hur tjock isolering det är...
Knappast just därför jag bygger. Jag orkar inte mura dubbla 300 LBblock. Vill inte ha aluminium eller plastfönster (eller 3-glas öht). Skiter fullkomligt i FTX. Fula solpaneler har aldrig ens vart på tal.

Jag bygger ett hus för att få det precis som jag vill. Då, och endast då, kommer jag att vara helt nöjd. Mycket snack om miljötänkt i ena stunden och pooler, takduschar, bubbelbad, bastu mm i det andra.

Jag har full respekt för de som vill bygga energisnålt, men måste jag välja mellan energisnålt eller större panna är valet enkelt.
Som sagt som en kompis säger "sista idioten ä inte född än" ;)
Påläst verkar du då inte vara då det inte ska muras nått alls dit jag länkade men om man känner för att bygga 20-30 m2 extra för pannrum med jätte tank i kan man ju tycka vad man vill om, Vad kostar ett sådant kalas med 5-6 m3 tank??
Med en bättre islering klarar du dej med ett mycket billigare o mindre utrymmeskrävande anläggning utan attt behöva elda oftare, Men tycker man de ä de roligaste som finns att hålla på med ved så lycka till :)
 
2an skrev:
Som sagt som en kompis säger "sista idioten ä inte född än" ;)
Påläst verkar du då inte vara då det inte ska muras nått alls dit jag länkade men om man känner för att bygga 20-30 m2 extra för pannrum med jätte tank i kan man ju tycka vad man vill om, Vad kostar ett sådant kalas med 5-6 m3 tank??
Med en bättre islering klarar du dej med ett mycket billigare o mindre utrymmeskrävande anläggning utan attt behöva elda oftare, Men tycker man de ä de roligaste som finns att hålla på med ved så lycka till :)
Inledningen på ditt inlägg vet jag inte riktigt hur jag ska bemöta, så jag låter bli.

Påläst och påläst, jag läste inte ens din länk då jag inte fann inlägget speciellt aktuellt då det redan är bestämt att jag ska bygga i lättbetong. Och då tycker jag inte att alternativet att bygga en yttervägg av dubbla 300 stenar alt 500 sten var något alternativ.

Sen behöver man väl ändå inte 20-30m2 extrautrymme i pannrummet bara för att tanken är ett par kubik större? Jag misstänker att du menar att med ett passivhus behövs inget pannrum alls, då man mer eller mindre klarar sig på FTX med lite krusiduller.

Vad ett kalas med en 5-6m3 tank kostar? Tja, prisskillnaden mellan en stor och en mindre anläggning är mindre än mellanskillnaden mellan en FTX-anläggning och en vanlig frånluftsanläggning.

Hur mycket dyrare blir ditt passivhus?
 
Kan nämna att en tank i den storleken får du betala 60-70000:- för så totalt går pannrummet på iaf 200000:- då bara pannao tank når 130-150000:-
Ska du ha en tank på 6 m3 o den isloleras med 50 cm i sidorna som diskuteras så går det åt ca 9m2 bara för tanken sen har du pannan med minikraven som tar ca 2-2,5m2 o har man vedeldning så vill du nog ta in mer än en vedkorg åt gången sen vill man kanske inte behöva klämma sej in mellan prylarna heller o då är man minst uppe i några m2 till...
Du menar inte att du ska bygga utan ftx el annan återvinning??
Ska du köra med flvp??

Enligt utredningar som jag sett så kostar stommen till alt jag gav 25% mindre än lösvirkes hus men är betydligt energisnålare, Pasta här på forumet borde du kontakta då han byggt med bestablocken av 165 mm men det finns ju 265 mm nu oxå.. Det är den tunnare väggen som han har o ska behöva 20W/m2 vid -26°
Till 300 m2 behövs de med andra ord 6 kW vid -26°
Sen så undrar jag om det är värt att dra kulvert till gästhuset om det inte ska användas så ofta, Om det används t.ex 3 helger/månad kan de va ide men annars är de nog direktel som är bästa valet då även en L/L vp inte blir lönsam..
För att hålla några plus grader går det inte många kWh på 60m2

Just hustypen jag länkade till hade dom repotage om på äntligen hemma förra säsongen Har på att huset restes på 2 dagar då det går fort att stapla klossarna..

Onödigt av mej att va spydig tidigare men jag ville bara bespara dej massa jobb i framtiden så jag ville ge dej ett tips, Sen att nån skrev om att de skulle behövas 15 kW till den tänkta hus storleken gör att man hajar till för ingen bör väl bygga oisolerat idag ;)
 
2an skrev:
Kan nämna att en tank i den storleken får du betala 60-70000:- för så totalt går pannrummet på iaf 200000:- då bara pannao tank når 130-150000:-
Ska du ha en tank på 6 m3 o den isloleras med 50 cm i sidorna som diskuteras så går det åt ca 9m2 bara för tanken sen har du pannan med minikraven som tar ca 2-2,5m2 o har man vedeldning så vill du nog ta in mer än en vedkorg åt gången sen vill man kanske inte behöva klämma sej in mellan prylarna heller o då är man minst uppe i några m2 till...
Du menar inte att du ska bygga utan ftx el annan återvinning??
Ska du köra med flvp??

Enligt utredningar som jag sett så kostar stommen till alt jag gav 25% mindre än lösvirkes hus men är betydligt energisnålare, Pasta här på forumet borde du kontakta då han byggt med bestablocken av 165 mm men det finns ju 265 mm nu oxå.. Det är den tunnare väggen som han har o ska behöva 20W/m2 vid -26°
Till 300 m2 behövs de med andra ord 6 kW vid -26°
Sen så undrar jag om det är värt att dra kulvert till gästhuset om det inte ska användas så ofta, Om det används t.ex 3 helger/månad kan de va ide men annars är de nog direktel som är bästa valet då även en L/L vp inte blir lönsam..
För att hålla några plus grader går det inte många kWh på 60m2

Just hustypen jag länkade till hade dom repotage om på äntligen hemma förra säsongen Har på att huset restes på 2 dagar då det går fort att stapla klossarna..

Onödigt av mej att va spydig tidigare men jag ville bara bespara dej massa jobb i framtiden så jag ville ge dej ett tips, Sen att nån skrev om att de skulle behövas 15 kW till den tänkta hus storleken gör att man hajar till för ingen bör väl bygga oisolerat idag ;)
Hej igen 2an!

Jodå, jag tänker skippa FTX. Ingen som helst återvinning av ventilationsluften. Ingen flvp heller. Bara en vedpanna. Tycker det räcker så.

Ang. kulvert så ligger den redan i backen. Tyckte det var enklast att slänga ner den när vi ändå grävde. Vet inte riktigt hur jag vill ha det så jag tog det säkra före det osäkra.

Ditt förslag på hus är mycket mer energisnålt än vad mitt kommer bli. Men mitt val har redan fallit på lättbetong den här gången. Vi får se vad det blir nästa gång!

Hej svejs!
 
Jag har inte FTX för värmeåtervinningen utan för komforten. Du får luften där du vill och just nu är den 18 grader in isället för 3 grader. Det är en j-a skillnad i komfort....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.