Vi tänker bygga ett hus på en sluttande bergstomt, och överväger några olika alternativ.
Förutsätttningen är att vi skall spränga bort så lite berg som möjligt.
Helst vill vi bygga på pelare / plintar, men ändå undvika träbjälklag.
Dessutom vill vi ha golvvärme och naturligtvis bra isolering och undvika köldbryggor.
- Går det här att få till för en rimlig kostnad eller är det en omöjlig kombination??

Jag har tittat lite "TRANEMO Kombibjälklag" som verkar uppfylla det mesta vi letar efter.
http://www.tgb.nu/g-betong/bjalklag/index.asp
Det är bjälklagsplattor (2.4 x 5m) med ingjuten cellplastisolering.
Är det någon som har erfarenhet företaget "Tranemo Grus & Betong" och deras produkter?
Vad anser ni om alternativet med bjälklagsplattor?
Finns det någon som har andra förslag eller tips?

Jag är tacksam allt jag få :)
 
Jag vet ju inte varför ni inte vill ha ett träbjälklag men det hadde jag annars sett som det naturliga alternativet. Just ställt på en öppen plintgrund. Tex 1 lager 195X45 i botten och sen ett 95X45 eller 120X45 korslagt.
 
Orsaken till att vi vill undvika träbjälklag är dels risken för skadedjur, (allt från grävlingar till insekter), fukt och isoleringsproblem.
Men allt har ett pris vi överväger naturligtvis alla alternativ.
 
J
stefan_e_gbg skrev:
Orsaken till att vi vill undvika träbjälklag är dels risken för skadedjur, (allt från grävlingar till insekter), fukt och isoleringsproblem.
Men allt har ett pris vi överväger naturligtvis alla alternativ.
:surprised:

Tror inte grävlingar äter 2x8 och om du är rädd för insekter så är det bara tat måla över med tjära så är det problemet löst.
 
Om du vill bygga på plintar så ser jag ingen anledning att inte göra träbjälklag. En plintgrund lär inte ge dig några fuktproblem och isolera kan du ju göra hur mycket du vill i ett träbjälklag. Insekter kommer det att finnas under huset med en plintgrund oavsett byggmetod, men vad spelar det för roll?

Skulle vara de gigantiska grävlingarna som äter upp träbjälklaget underifrån då...
 
Redigerat:
Släpp idén med plintgrund, det är bra för friggebodar och ev. sommarstugor. Hus bygger man inte på plintgrund tycker jag. Spräng, det är inte så dyrt och mura upp mur (torpargrund) där du behöver.
 
Våra grävlingar är illistiga och hyperaktiva... :)

Nä...grävlingar är inte det vi funderar mest över..men möss och annat djäkelskap kan skrämma min sambo från vettet..
 
stefan_e_gbg skrev:
Våra grävlingar är illistiga och hyperaktiva... :)

Nä...grävlingar är inte det vi funderar mest över..men möss och annat djäkelskap kan skrämma min sambo från vettet..
Ska sambon bo under huset?
 
Plintar duger jättebra att ställa hus på. Duger de till ölandbro så duger de till hus.

Visst kan man spränga men det är ofta att t såra berget i onödan. Ett annat alternativ är ju att gjuta upp en rejäl stödmur. Fylla upp med grus innanför muren och sen ställa huset på gruset. Torrt och och fint om husets fötter och garanterat väldränerat om berget har rätt form. Annars kan man få göra lite rännor
 
  • Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
Vi började med undersöka sprängning och schaktning, men dels det blir orimligt dyrt och dels kommer det att förstöra mycket av vårt vackra berg
Att gjuta stödmur och fylla inanför med grus verkar vara även för mig vara det intressantaste alternativet.
Men jag kommer att behöva bjälklag och plintar i ett hörn där skillnaden blir ca 3m.
Tomtgränserna styr placering av huset och det lutar åt alla håll.
 
Kommer hela grunden att stå på berg?

När jag byggde så hade jag liknande problem. Skulle det göras vanlig platta så blev det massa sprängning och schaktning. Utan sprängning så skulle vissa delar av grunden ligga på berg och vissa på grus vilket skulle kunna innebära sättningar.

Lösningen blev en kompromiss där vi sprängde minimalt men ändå så att vi fick en grusbädd fast i olika nivåer. Vi murade sen upp en krypgrund och byggde med träbjälklag. Vi hade kunnat fylla med grus och gjuta som du funderar på, men det vart såpass mycket dyrare eftersom muren blev rätt hög på sina ställen.

Lycka till!
 
Gurravasa skrev:
Kommer hela grunden att stå på berg?

När jag byggde så hade jag liknande problem. Skulle det göras vanlig platta så blev det massa sprängning och schaktning. Utan sprängning så skulle vissa delar av grunden ligga på berg och vissa på grus vilket skulle kunna innebära sättningar.

Lösningen blev en kompromiss där vi sprängde minimalt men ändå så att vi fick en grusbädd fast i olika nivåer. Vi murade sen upp en krypgrund och byggde med träbjälklag. Vi hade kunnat fylla med grus och gjuta som du funderar på, men det vart såpass mycket dyrare eftersom muren blev rätt hög på sina ställen.

Lycka till!
Det var något i denna stilen jag menade, fristående plintar är sådär. Bättre med mur.
 
Hela grunden kommer att stå på berg, och det blir i två etage för att följa berget till viss del.
 
Svårt när man inte ser det framför sig, men varför inte mura upp och fylla och gjuta som du tänkt dig, men i hörnet där det är så himla högt så bygger du med plintar (blir ju nästan balkong). I plintdelen är det ju enklast att använda vanligt träbjälklag. Om du ska ha golvvärme så får du ha en separat shuntning till träbjälklagsdelen så att du kan trimma in framledningstempen där. Inget stort problem det fixar röris.

Och med 3 meter och ställt på plintar behöver du inte tänka på att fukt eller grävlingar ska förstöra träbjälklaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.