Vi fick en faktura från vår grundläggare som gjort grund för hus och garage. Nu när vi fick fakturan så tar de betalt ca 12500 kr för bortforsling av jord. Detta var inte all jord utan de ringde och sa att de forslat bort en del jord och frågade vad vi ville göra med resten. Vi bad dem ha kvar den. Den första jorden hade de spenderat 10 h i lastbil för att frakta bort utan vår vetskap. Jag frågade vart de gjort av jorden men fick inget svar. Detta var alltså inget vi bett om då närliggande tomter behöver jord. Dessutom har de gjort iordning vår uppfart trots att vi inte bett om det och ska nu ha över 20000 kr för det.

Är detta ok? Vi känner oss lurade. Vi kan köpa att vi får betala för uppfarten för den ville vi trots allt ha trots att vi inte bett dem om det. De säger att man måste ha en uppfart för att huset ska kunna levereras men att de måste forsla bort jord utan att vi ber om det känns inte lika lätt att köpa. Kan vi bestrida fakturan? Har vi någon grund för detta? Om vi kan bestrida så undrar jag om vi har belägg för både garageuppfart samt bortforsling av jord. Vad har andra för erfarenheter?
 
Redigerat:
Om ni avtalat om att gräva för grunden till huset så kan dom ju inte bygga en uppfart med motiveringen att man behöver en sådan för att få dit betong och hus. Dom kan ju inte veta om ni hade tänkt göra en uppfart med en annan firma eller själva efter att dom grävt hål för grunden. Annars skulle dom ju kunna börja bygga hela huset för det e ju det ni vill ha. :D
 
Välkommen till forumet!

Ang: uppfarten: en entreprenör har under vissa omständigheter rätt att göra tilläggsarbeten. Det är i så fall något arbete som man bedömer att kunden absolut vill ha gjort och det är rimligast att entreprenören gör det i samband med det andra arbetet. Normalt ska dock alltid kunden kontaktas först. (Men det kan finnas undantag - om en rörmokare upptäcker en akut vattenläcka så fixar han den även om han inte får tag på kunden.) När det gäller er uppfart bör det ju inte varit någon panik, utan de har säkert haft tid att diskutera med er först. Ni får då göra bedömningen om detta var något ni ville ha gjort och att det i så fall blev mycket billigare att de gjorde det när de ändå höll på. Annars tolkar jag det som att ni inte är skyldiga att betala för den.

Bortforslig av jord: om jag fattar det rätt så har de handlat rakt mot de direktiv de fått. Detta är något ni rimligen bör bestrida. (Jag vet att det finns markentreprenörer som debiterar en kund för bortforsling och sedan tippar av massorna hos en annan kund, som i sin tur får betala för fyllmassor.)

Betala så mycket av fakturan som ni var överens om. Bestrid resten skriftligt. Så länge du har bestridit fakturan kan du inte drabbas av betalningsanmärkning eller utmärning.

Du kan studera Konsumenttjänstlagen, där just detta behandlas. Du kan också kontakta kommunens Konsumentvägledare.
 
Tack för svaren!

cem77: Det är så vi kände spontant oxå. Nu kanske byggarna väljer att snickra till en skulptur inne i huset för en sån borde vi ju tycka var fin...eller vad som helst.

andersmc: Insåg att jag skrev väldigt konstigt så det bäddade för missuppfattningar. De har behållit den jord vi sa till att ha kvar men innan de ens ringde oss hade de redan skyfflat bort hälften av jorden till en tomt de nu erkänner inte alls ligger speciellt nära. Vi har oxå varit inne på att de ev kan ha sålt jorden då det är fin åkerjord. Om man ska hårddra det så känns det som att de snott vår jord och nu vill ha betalt för besväret. Uppfarten vill vi egentligen oxå bestrida men vi hade varit villiga att släppa det om de inte hade varit helt omöjliga att diskutera med vad gäller jorden.
 
Dom har inte rätt att få betalt för något som du inte beställt.
Du får väl ta betalt för matjorden som dom har snott. Matjord är inte billigt.
Sen kanske dom är lite mjukare om du ändå är villig att betala en slant för uppfarten.
 
Sonette skrev:
De har behållit den jord vi sa till att ha kvar men innan de ens ringde oss hade de redan skyfflat bort hälften av jorden till en tomt de nu erkänner inte alls ligger speciellt nära. Vi har oxå varit inne på att de ev kan ha sålt jorden då det är fin åkerjord. Om man ska hårddra det så känns det som att de snott vår jord och nu vill ha betalt för besväret. Uppfarten vill vi egentligen oxå bestrida men vi hade varit villiga att släppa det om de inte hade varit helt omöjliga att diskutera med vad gäller jorden.
Jag tycker överhuvudtaget inte ens ni behöver hårddra det för att vara missnöjda. Er entreprenör har utfört en hel del arbeten på eget bevåg utan att fråga först. De har utan lov kört bort en hel del fin åkerjord som ni troligen kunnat ge bort eller till och med kanske tagit betalt för av några av era blivande grannar som behöver jord. Istället så fakturerar de er 12 500:- för att tranportera bort det och fattar inte vad som är problemet. Dessutom har jorden gått till en annan tomt så man behöver inte ha särskilt vild fantasi för att gissa att de kanske tagit betalt för jord och frakt där också.

Är ni nöjda med uppfarten så är det väl en sak trots att det är ett oskick att utan kundens medgivande utföra extraarbeten och sen kräva betalt. Men delen som gäller jorden verkar helt vansinnig och det skulle jag definitivt inte betala. Krånglar de så kan ni ju alltid göra upp med en granne som behöver jorden och be de köra tillbaka jorden så att ni sedan kan ge bort den istället och slippa transporten.
 
Vi har nu fått veta att eftersom det finns med en kategori för "Extra grus" i kalkylen så har man där tänkt att det är för garageuppfart etc och man tar därmed för givet att alla vill ha det gjort.

Vad gäller jorden så har vi inte hört något mer och vår säljare kunde uttala sig om den mer än att det kunde försäkras att entreprenören är seriös och aldrig skulle luras.

Jag är fortfarande skeptisk men vet inte riktigt hur man går vidare. Antar att vi får börja med att bestrida fakturan. Det finns dock inget belopp specificerat för hur mycket grus som gått till olika delar av tomten. Vi har nämligen bett om att grunda för altandäck vilket de naturligtvis ska få betalt för. Kategorin säger bara extra grus och isf måste grundaren själv säga hur mycket som gått till de olika delarna. Det känns som det enklaste är att bestrida borttagandet av jorden och släppa det andra. Vad gäller uppfarten är vi mest irriterade på att vi ingen frågade oss. Säljaren tyckte det var underligt att vi ville bli tillfrågade om precis allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.