Om man skall dimensionera solpanelerna efter ackumulatortanken hur räknar man på det?
exempel om man har två 500 liters tankar skall man ladda dem en i taget?
 
Ummm, vad hade du tänkt för solpanelsystem? Ska du optimera för sommar eller vår/höst? Har du redan tankarna? Tänkte du ladda externt (pvvx) eller internt (slinga)?

Svara du på det så är det större chans någon kan ge ett bra svar.
 
Tänkte placera det på mitt tak (lutar 45 grader) som ligger syd- sydväst det bästa är väl att optimera för vår/höst. jag har redan två 500l tankar (strömnäs) den ena med solslinga. Vakumrör ger väl mer värme vid sämre väder?
 
I vårt system har vi tre tankar, 500, 500, 750.
Mellan varje har vi en avstängningskran, dvs vi kan använda 1, 2 eller 3 tankar beroende på värmeinstrålning.
 
Hur mycket panel har du? Hur många tankar värmer du en solig varm dag?
 
Hej !

Tror inte att det finns ett "rätt" svar på den här frågan. Det beror alltid på vad man vill göra.

En kund funderar på att koppla 16 stk U-pipe solfångare (én solfångare har 16 rör) till en tank på 7000 l.

Det beror alltid på vilken temperaturhöjning att man vill få och vilket solvärmesystem att man har. Har man en ack-tank eller har man en VVB och en extra tank osv.

T.ex. kan man koppla 6 stk U-16 till en 750 l tank eller 8 stk U-16 till en 1000 l tank.

Jag har en tabell på vilken temperaturhöjning att man får i olika tankar med "U-pipe" rör. Gäller sommardagar (900 W/m², 8 soltimmar) ... det är som alla förstår bara cirka-värden.
 
niklash skrev:
Hur mycket panel har du? Hur många tankar värmer du en solig varm dag?
Kan tänka mig att det även beror på solfångartyp/ solfångare, men fram för allt beror det på platsen, solfångarens orientering (söder, syd-väst, syd-öst), lutning, skuggande objekt,...
 
Ska du ha vanliga solpaneler ska du ha ca 1 kvadrat panel för varje 100liter ack tank. Lite beroende på hur många personer i hushållet och sånt, typ vädersträck, taklutning. För din del är ju syd-sydväst och 45 grader =100%. Med ovanstående resonemang ska du ha ca 10kvadrat paneler. För vacumrör vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.