Så är det bra om veden får torka lite till innan den eldas- ytfukten försvinner
 
jo brukar köra ett par vändor med en sån där kärra men då lägga av det inne i pannrummet för att sen hämta nästa kärra, men flera kärror verkar ju lite smidigt faktiskt:)..
 
Hmm hur många kärror behöver man för att ha hela årsförbrukningen "körklar" så att säga ;)

Skulle vilja ha en kärra man kan dra en hel pall på. Samt en källare där man kan ställa en vedpall direkt i pannrummet med traktorn de dagar man inte ids handdra.
 
Du kanske ska bygga en timmerförvaring i torn/silo stuk där man öppnar en lucka och så rasar det ner lagom mängd ved genom ett hål ner i källaren. :D
 
Rätt in i pannan vore bäst.

Tyvärr faller alla "rasa"-lösningar på att veden inte rasar. Jo när jag ska köra fram pallarna med traktorn och precis över värsta leran då raser det ju såklart. :rolleyes:

Har funderat på transportband, inras med någon slags strut etc inget kommer att fungera förrutom att gräva om så man kommer in i källaren med traktorns gafflar :)

Jo en annan sak fungerar givetvis att ställa pallen utanför och hiva in genom det lilla fönstret sen stappla inomhus igen (ordning o reda ;) )
 
Du får väl köpa en vibrator model större som skakar ner dina pinnar som fastnar. Tvåla/såpa ytorna där veden ska glida hjälper med :)
 
För att få lite uppfattning om hur mycket ved jag gör åt och hur mycket värme jag får ut, har jag vägt en tom och en full vedkärra. Jag fick fram att kärran väger 15 kg och lastad väger den 45 kg. Med blandved och 40 cm lång så blir det 30 kg ved.
Tanken hade sjunkit till 35 gr rakt igenom. En och en halv kärra (45 kg) gav då 88 uppe och 80 nere i tanken. En kärra går in i första ilägget och sedan har jag matat på med en halv kärra till. Pannan är Gaselle 70 och tanken 2.5 m3. Ute är det plusgrader så det går inte ut så mycket värme.
//Bosse
 
Tar upp denna tråden.
Tänkte köpa en jula/clas olsson vagn men undrar lite vad skillnaden är.

http://www.jula.se/transportvagn-med-avtagbara-sidor-126476

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152254923


Det skiljer 200 kr och den från jula ser lite högre ut i konstruktionen, är det något annat som skiljer? Vilken bör jag välja?

Nu är det inte så att jag ska köra ved i den utan tänkte bygga om den till att köra ungarna i.
Fest i grannskapet och det är alltid lite jobbigt att bära hem dom nu när dom växt till sig lite. Om inte annat kan man ju köra hem frun. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.