Jag tänker isolera mellanbjälklaget i ett sovrum för att sen lägga golvspånskiva.

Contifloor säger max 600 mm CC mellan golvbjälkarna. Jag har mer CC än 600 men avståndet mellan bjälkarna är 540-580 mm p.g.a. tjocka reglar. På ett ställe har jag ett CC på 750 och 670 mellan bjälkarna. Se illustration.

Avstånd mellan reglar och CC-avstånd:
|40|-------560-----|105|-----570-----|70|-----540-----|70|-----670-----|90|-----580-----|80|

|----------642--------|--------658-------|--------610------|-------750-------|--------706-------|


Behöver jag förstärka och i så fall hur?
 
670 mm *mellan* reglarna är väl inte så mycket mer än 600 CC, då avståndet mellan borde bli upp mot 560 mm.

Vilken sorts golv ska du ha ovanpå? (Trä/parkett/laminat/plastmatta/klinker...?) Vet du redan nu om du ska ha stort akvarium eller piano eller bokhylla just där?
 
Hur golvet kommer att belastas i framtiden är omöjligt att säga eftersom det är minstings rum som han ska växa upp i. Så det kan säkert bli en del tuffa tag :)

Jag ska lägga 14 mm lamellparkett på golvspånet.
 
Jag skulle inte jobbat mig för 10 cm extra mellan två reglar på ett ställe i ett barnrum, speciellt när du ska ha 14 mm parkett på.
 
cc 600 är med normalt virke så avstånd mellan reglar blir 600-45 = 555.

Golvspån läggs tvärs reglarna så vad du kan göra är att kortla mellan reglarna tex mitt under varje golvspånskiva.

Jag skulle gjort detta på de ställen där avståndet är som längst, det kan inte bli många kortlingar vi talar om för detta rum.
 
Håller med Gurravasa, några cm hit eller dit gör inte mycket. Men vill du vara "safe" så kortlar du som injonil beskriver.

Glöm inte limma bara... Trälim "Vinter" av märke efter behag rekommenderas.
 
Kortling - Skruvar jag en 45 x 170 parallelt med skivan mellan bjälkarna där jag får en kortfog?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.