Jag och min sambo har hittat ett timmerhus i dalarna som vi funderar på att flytta ner till stockholm men vi känner att vi skulle behöva ha lite mer kött på benen innan vi slår till och köper stommen.

huset är 16x9 m och ca 9 meter högt. Tror det är från slutet av 1800-talet eller början av 1900-talet. Funderar på att göra om det till en 1½-plans villa istället för 2-plan+vind som det är nu...

Hur lång tid tar det att montera ner och hur många man ska man vara?
Måste huset sätta sig innan man kan börja inreda det och i så fall hur länge? Hörde någon som i förbifarten nämnde ett år men jag skulle vilja ha svar från någon som vet. Eftersom huset är så pass gammalt så borde det ju ha satt sig väldigt bra men jag misstänker att det behöver sätta sig även på den nya platsen, eller har jag helt fel?

Ge mig gärna alla möjliga tips och vad ni tror det skulle kosta.
Uppskattar all hjälp jag kan få gällande detta.
Det är inte lätt att vara nybörjare men man måste börja någonstans. Jag kanske inte har erfarenheten men jag har viljan och envisheten för att få det att fungera.. Vi har hittat huset vi vill ha men måste få veta om det är ekonomiskt försvarbart och praktiskt genomförbart att flytta detta.

Dela med er av era erfarenheter.
 
  • Gilla
Erlandsbo
  • Laddar…
Tid är svårt att svara på eftersom det beror på om man skall ta ner tak, fasad, skorsten, golv etc etc...
El är rätt trevligt för att driva tigersågarna.
Ett hett tips är att spikrensa direkt för börjar de rosta sätter de sig direkt och spik finns där *ler* så en Atle spikutdragare är inte så dumt.
På ett tvåplans hade jag föredragit byggställning, hjälm och skyddsskor måste till.
Presenningar, kvastar, lastpallar, stämpar och några domkrafter behövs med.

Vill man märka upp med lappar så använd vit plast, rostfria klammer och permanent märkare. Märk stockarna på ett par ställen så ser man det lättare sen och gör en skiss/ritning med. Mått är bra att ha på ritningen och komplettera med foton på detaljer.

Är där skorsten så plöcka den direkt, man vill inte ha den stående fritt, läs livsfara!

Har du någon bild på projektet? *nyfiken*

/Kent

 
Snickarboden skrev:
Har du någon bild på projektet? *nyfiken*

/Kent
Här kommer bild på skönheten.
Tack allihopa för alla bra tips.. Fler tips är alltid välkomna...
 
  • DSC_4087.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det med märkningen kan man diskutera, sprayfärg på en synlig timmervägg är inget kul alls, lika lite som att hugga in det. Men visst....

Snyggt hus! Förstår verkligen att ni vill ha ner det. Lite synd bara att ha det som 1,5 plans. Funderat på att göra nya takstolar och lägga tegeltak? Tror det hade lyft huset enormt.

/Kent
 
  • Gilla
Leo2021
  • Laddar…
Snickarboden skrev:
Det med märkningen kan man diskutera, sprayfärg på en synlig timmervägg är inget kul alls, lika lite som att hugga in det. Men visst....
Det finns ett kort kapitel i boken "Från stock till stuga" som bl.a. handlar om uppmätning och märkning av timmerhus som skall flyttas.
Ett tips de har är att stansa in nummer på små plåtbrickor som spikas fast på stockarna.

http://www.bokus.com/b/9153423925.html?pt=search_result
 
Ju mer man ser på bilden desto mer nyfiken blir man på hur framsidan ser ut med entren. Som jag sagt, ett underbart hus! Är skicket detsamma som man tror när man ser bilderna?

Har inte med det att göra men vad fick ni ge? *nyf*

/Kent
 
Timmerstockar väger en hel del även när de är torra. Att laborera med sådana på den höjden är inte det enklaste. För nedplockningen behöver du därför någon sorts kran, möjligen kan du använda kranarna på timmerbilarna du behöver för att transportera stockarna hem. I bästa fall får du plats med hela stommen på två ekipage - räkna på det.

Annat som du kan återvinna är tegel (om skicket är bra), fönster och golvplank. Även detta tar plats på en transport.

Uppsättningen kommer att ta desto mera tid. Dels kan stockar vara trasiga och behöva bytas ut, dels kan dymlingar ha fastnat och behöva borras ur/nytillverka, dels behöver du dreva draget på något sätt. Allt detta kostar tid och därmed pengar. Oavsett behöver du ha en kran även för detta moment som har kapacitet på de höjderna. När vi nytimrade ett hus för något år sedan om 140 m2 i 1.5 plan valde vi att köpa en gammal byggkran som visade sig vara ett fantastiskt hjälpmedel. Det finns en marknad för dessa och vi kunde sälja den ett år senare utan förlora några pengar på den.

Detta är ett stort och speciellt jobb som kommer att bli krävande.
 
Men... man kan ju stå på varje plan, i alla fall gör man så att man kan det så t o m sju och åtta meters av rimliga dimensioner typ 8x8 hanterar man ju på lätt på 3-4 man. Det är i alla fall min erfarenhet. Kran är säkert bra men det är inte så många stockar som man skulle behöva den till som det ser ut på bilden.

Kran är dock guld men är inte helt övertygad om att den är så oumbärlig men det beror lite på hur det ser ut med. Sen tar det en stund att fästa slingen på rätt stålle med och jag tror att man får ner mycket för hand innan slingen är på plats.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Ju mer man ser på bilden desto mer nyfiken blir man på hur framsidan ser ut med entren. Som jag sagt, ett underbart hus! Är skicket detsamma som man tror när man ser bilderna?

Har inte med det att göra men vad fick ni ge? *nyf*

/Kent
Kan lägga ut en till bild när jag kommer hem inatt. är för tillfället på jobbet men en bild på framsidan kommer.
Har inte köpt det ännu då vi känner att vi behöver lite mer kött på benen. han som säljer det vil ha 100.000:- Är det för mycket?? Känns som om det kan bli ett dyrt projekt, eller?
 
Faidros skrev:
[quote author=Snickarboden link=1146264890/0#6 date=1146473271]Det med märkningen kan man diskutera, sprayfärg på en synlig timmervägg är inget kul alls, lika lite som att hugga in det. Men visst....
Det finns ett kort kapitel i boken "Från stock till stuga" som bl.a. handlar om uppmätning och märkning av timmerhus som skall flyttas.
Ett tips de har är att stansa in nummer på små plåtbrickor som spikas fast på stockarna.

http://www.bokus.com/b/9153423925.html?pt=search_result[/quote]
Detta tips står även i "Flyttning av gamla hus". Verkar vara det bästa sättet att göra så.
 
spikmas skrev:
Timmerstockar väger en hel del även när de är torra. Att laborera med sådana på den höjden är inte det enklaste. För nedplockningen behöver du därför någon sorts kran, möjligen kan du använda kranarna på timmerbilarna du behöver för att transportera stockarna hem. I bästa fall får du plats med hela stommen på två ekipage - räkna på det.

Annat som du kan återvinna är tegel (om skicket är bra), fönster och golvplank. Även detta tar plats på en transport.

Uppsättningen kommer att ta desto mera tid. Dels kan stockar vara trasiga och behöva bytas ut, dels kan dymlingar ha fastnat och behöva borras ur/nytillverka, dels behöver du dreva draget på något sätt. Allt detta kostar tid och därmed pengar. Oavsett behöver du ha en kran även för detta moment som har kapacitet på de höjderna. När vi nytimrade ett hus för något år sedan om 140 m2 i 1.5 plan valde vi att köpa en gammal byggkran som visade sig vara ett fantastiskt hjälpmedel. Det finns en marknad för dessa och vi kunde sälja den ett år senare utan förlora några pengar på den.

Detta är ett stort och speciellt jobb som kommer att bli krävande.
Är det bäst att använda timmerbilar eller ska man hyra sjöcontainrar och frakta på det sättet istället? Hur mycket kan en byggkran i rätt storlek gå loss på?
Kommer givetvis att försöka återvinna det mesta på detta hus eftersom jag/vi gärna vill behålla en hel del av den gamla stilen.
Vad skulle en timmerbil kosta för frakt av 3 lass till Stockholm från Dalarna?
Massa frågor... Men om man inget frågar får man inga svar.
Måste ju få ett hum om om är värt det eller inte..

Vill ju inte köpa grisen i säcken för att sedan få reda på ett det var julskinkan från förra året man fick. :D
 
Snickarboden skrev:
Ju mer man ser på bilden desto mer nyfiken blir man på hur framsidan ser ut med entren. Som jag sagt, ett underbart hus! Är skicket detsamma som man tror när man ser bilderna?

Har inte med det att göra men vad fick ni ge? *nyf*

/Kent
Eftersom du frågar så snällt och du kommer med hel del bra tips så kommer här en bild på framsidan..
 
  • DSC_4067.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snickarboden skrev:
Det med märkningen kan man diskutera, sprayfärg på en synlig timmervägg är inget kul alls, lika lite som att hugga in det. Men visst....

Snyggt hus! Förstår verkligen att ni vill ha ner det. Lite synd bara att ha det som 1,5 plans. Funderat på att göra nya takstolar och lägga tegeltak? Tror det hade lyft huset enormt.

/Kent
TAket är omgjort för ca 8 år sedan enligt säljaren och takstolarna såg schyssta ut. Hur pass svårt skulle det vara att göra om till tegeltak med samma takstolar? Många bäckar små heter det ju..

Huset har tidigare varit ett hyreshus och består av 5-6 små lägenheter.
Jag vet inte varför men jag känner att ett gammalt hus har med charm. Visst är det fint med ett nybyggt hus också men jag är en stor fantast av timmerhus. De har mer att berätta än ett nybyggt hus. Jag ska bara försöka få med frugan på det hela. Hon vill nämligen göra om det så det blir ca 150-170 kvm. Jag vill ha det som det är.. Det är ju nästan dubbelt så stort som hon vill ha det så det blir mycket övertalning och tjat men jag ska nog få som jag vill i slutändan... ;)


 
Om det har legat tegel på huset tidigare och om takstolarna är i bra skick så kan det gå men det är inget som jag hade räknat med. Troligen kommer du även behöva beräkning på takstolarna så låt en byggingenjör räkna på dem och ta dem sen färdiga från en fabrik.

Verkligen snyggt hus och om timret är bra så har du ju stommen klar förutom jobb och transporter.

De murare jag känner säger att det inte går att återanvända tegel som varit i skorstenar pga sotet men det får du kolla med andra. Skorstenarna måste vara murade med kalkbruk, vilket de troligen är, för att det skall gå att återvinna.

Vad säger byggnadsnämnden om k-värdet på t ex fönstrerna?

Att beräkna tid är svårt, beror ju även på invändig väggbeklädnad, det kan vara lite pyssel med att få väck allt och få stockarna rena. Med rena innerväggar så gissar jag på cirka två veckor för tre man men jag kanske är lite väl optimistisk där?

/Kent

 
Hej!
Vi håller på att plocka ner ett hus som är 7 x 15 i två plan, byggt 1838. Började i slutet av juni förra sommaren med att ta bort allt ömtåligt som dörrar, fönster, lister. Stommen var rensad sånär som yttertaket i december. I huvudsak har vi(jag+sambo+vänner) jobbat under semestrar och helger eftersom vi bor 25 mil bort.

Att hantera allt material tog mycket längre tid än vi trodde, plank som ska bäras från övervåning till olika högar, teglet från skorstenar som först ska lastas i en skottkärra, sen köras fram till en ränna, tippas ner i ytterligare en skottkärra och sen köras och tippas i en hög, och ibland går det bara att bära i hinkar osv. Rännorna blir ganska tunga också om dom ska räcka till andra våningen.

Men annars är det kul att plocka ner hus, man får jobba fysiskt och alltid hittar man något intressant. I grundläggningen under våran bakugn låg det några häst och ko skallar! Gissa om det var spännande innan vi såg vad det var. Sambon trodde först det var ett lik!

Vi tar hjälp av en timmerkille med ner och uppmontering av själva stommen, kan vara klokt tror jag om man inte gort det förut.

Ett tipps; vi kommer att ha pellets som uppvärmning och behövde inte redovisa någon energiberäkning för kommunen, fönstren får vi också behålla.
Ni behöver också någon som kan göra en konstruktionsberäkning och ritning, främst på grund och bjälklag.

Jag tycker också ni ska behålla huset som det är

Lycka till!
Nybyggarn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.