Jag tar gärna emot tips på arkitekter med erfarenhet av att ha ritat mindre, yteffektiva hus, gärna med ett modernt utseende (under 100 kvm). Det känns som att det oftast är större hus som syns som referensobjekt på arkitekternas hemsidor. Jag kan tänka mig att de flesta arkitekter också kan rita småhus, men jag tror att en del gör det med större glöd och sinne för compact living
 
egentligen tror jag alla villaritande arkitekter är duktiga på detta. eller egentligen alla arkitekter, eftersom kvadratmeter kostar pengar får man aldrig slösa.

sen om du vill ha många inbyggda lösningar kan det ju vara så att alla har koll... kan inte riktigt tipsa om någon men du kan läsa mitt pm.
 
Jag rekommenderar Arkitektverkstan i Hudiksvall. Har haft mycket att göra med dem under åren och de är suveräna. Du behöver inte bo i Hudiksvall för att få hjälp. Jag bor i Umeå och det fungerar väldigt bra.
 
surfarn skrev:
Jag tar gärna emot tips på arkitekter med erfarenhet av att ha ritat mindre, yteffektiva hus, gärna med ett modernt utseende (under 100 kvm). Det känns som att det oftast är större hus som syns som referensobjekt på arkitekternas hemsidor. Jag kan tänka mig att de flesta arkitekter också kan rita småhus, men jag tror att en del gör det med större glöd och sinne för compact living
Det underlättar att veta i vilken region du ska bygga.
Jag tycker man bör anlita en lokalt förankrad arkitekt för bästa resultat.
 
Vi ska bygga i Nacka, köpte tomt igår!
 
volvo skrev:
Jag tycker man bör anlita en lokalt förankrad arkitekt för bästa resultat.
Vad innebär "en lokalt förankrad arkitekt" och vad har den arkitekten som inte andra har?
 
Poängen är väl främst att det är smidigare. Enklare med täta möten, flera tomtbesök, billigare resor och enklare logistik. Sen har ju en arkitekt i stockholm större kontaktnät i just Stockholm medan en arkitekt från Gbg kanske bara känner konstruktörer och byggare i Gbg.
 
surfarn skrev:
Jag tar gärna emot tips på arkitekter med erfarenhet av att ha ritat mindre, yteffektiva hus, gärna med ett modernt utseende (under 100 kvm). Det känns som att det oftast är större hus som syns som referensobjekt på arkitekternas hemsidor. Jag kan tänka mig att de flesta arkitekter också kan rita småhus, men jag tror att en del gör det med större glöd och sinne för compact living
Precis som tidigare sagt bör vilken duktig arkitekt som helst klara av även ett litet hus. Min utgångspunkt till arkitekten var 100 kvm. Men eftersom jag även krävde rejäl ateljé, bastu och två toiletter blev boytan slutligen 106 kvm. Varenda kvadratdecimeter är välplanerad. Kruxet med ett sådant här litet hus är att den tekniska utrustningen blir föga mindre än för ett större hus. Ventilationsanläggning, värmeanläggning etc kräver inte bara plats utan även tillgång till utrustningen. Vi löste detta genom att placera utrustningarna bakom tvättpelaren som alltså kan flyttas ut om tekniken måste bytas ut. Mitt hus känns mycket rymligt och luftigt just pga arkitektens skickliga tänk. Att välja lokal arkitekt är alls inte nödvändigt med dagens teknik där arkitekten kan följa bygget och vara behjälplig med många bilder. Det är inte så vanligt att arkitekten beställer byggentreprenör - men samarbetet mellan dessa måste funka. Som jag skrivit tidigare använde jag mig av en stockholmsarkitekt för bygge i Skåne. Funkade ypperligt.

Räkna krasst med att ett så här litet hus får ett betydligt högre kvadratmeterpris än ett hus på 160 kvm. Det man långsiktigt sparar på är just driftskostnaden.
 
Bra kommentar av Yonna! Lägger gärna till (eftersom det alltid kommer upp) att man inte får vara rädd att ge sin arkitekt tid, eftersom den här typen av uppgifter kräver mer tid för att bli bra. Men som Yonna också påpekar har man igen det senare!
 
Du har inget smakprov på hur er planlösning såg ut med några som du tycker smarta lösningar?
 
Snickar-Urban skrev:
Vad innebär "en lokalt förankrad arkitekt" och vad har den arkitekten som inte andra har?
Precis som simon_isacsson skriver.
Dessutom innebär närheten att de kan åka ut till tomten och anpassa byggnaden för tomtens specifika egenskaper.
Detta ger en byggnad som är anpassad för sin miljö.
Dessutom är det bra om arkitekten finns nära så man kan träffas på plats och diskutera saker som kan dyka upp efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.