Hej,
bor i parhus (friköpt). Grannen får vattenräkningen då vi inte har någon mätare.
Vi har en mätare som vi kan titta på men jag har aldrig noterat förbrukningen då jag inte vet när jag ska börja i samband med räkningen.
Vi har således inget servitut. Hela området byggdes 1996 och de har tidigare varit uthyrda och förmodar att det är en ekonomisk fråga från början när husen byggdes att bara ha en mätare per "hus". Har vi rätt att kräva installation av mätare i vårat hus också så att inte hela räkningen bara går till grannen?
 
Det kan ju betyda att ni måste få en ny anslutning och också betala för denna. Det är ju inte bara en ny mätare som krävs, ert vatten får ju inte passera grannens mätare först så att säga. Gissningsvis så kommer inte vattenverket att ha någon lust att subtrahera er förbrukning från grannens räkning.
 
Det är nog inte bara att kräva, kommer troligen att bli en anslutningsavgift på xx xxx kronor. Är du kompis med grannen så ni kan dela på räkningen är det nog billigast. Är ni ovänner eller kan bli så prata med vattenleverantören.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.