_ap_ skrev:
Varje år sotaren kommer för att sota görs en emissionsmätning i skorstenstoppen innan sotning, klara man inte utsläpps kraven får man eldningsförbud,
därför är det vanligare med styrda pannor där än i sverige.
Okej, det verkar vara hårda kontroller där.
_ap_ skrev:
Tvingad att köpa något kan man väl aldrig bli?
Det lät som om du vinklade det till att det inte handlade om vad jag ville utan vad jag måste.
_ap_ skrev:
Men sunt förnuft säger väl att det är smartare att ligga steget före om man
ska installera nytt idag.
En vanlig självdragspanna kan väl också vara godkänd?

_ap_ skrev:
Det är nog inte i första hand styrningen som är bra utan hela konceptet,
lätt att fylla, lätt att tända, lätt att sota och brinner förjäkla stabilt.
Om du sen inte vill styra din shunt med pannan, köp då en "extern" för 2500: -
Pannan är säkert jäkligt fin, jag skulle lätt kunna tänka mig att äga en. Bygger man helt nytt så kan man ju välja att binda upp sig på hur ETA tycker att man ska göra när det gäller styrning och systembyggnad.
Men om man redan har ett system med beredare och shuntar med styrning mm så verkar det ju onödigt att inte använda det om det fungerar bra.
Och hur som helst, även om man bygger helt nytt eller inte så är man ju bra mycket friare att göra som man vill med kringutrustningen om man inte bara låser fast sig vid vad någon pannkonstruktör i Österrike tycker.
Det är därför jag tycker att pannan är överarbetad.

Men det är säkert en helvetes kvalitet på grejorna. Jag säger inget om det.
 
giantvalley skrev:
Försöker att ange rek utpris för att kunna jämföra.
Tycker annars det blir orättvist för pannor man inte kan köpa i billiga onlinebutiker.
Samt tex. effectas 5åriga garanti gäller inte om inte behörig installatör utför jobbet.

Och säg den rörmockare som tar på sig hela ansvaret och serviceskyldigheten för en anläggning han inte tjänar några pengar på...

Hjälp till att ändra listan och bekräfta samtliga priser så kan man börja sortera efter exempelvis nyckelegenskaper sedan...

Klass 0-30kW
Orlan 25kW 22000:- (ej bekräftat)
Baxi 30 41990:- (ej bekräftat)
ETA SH 20kW 75000:- (ej bekräftat)

Klass 31-50kW
Ladan 40kW 24900:- (ej bekräftat)
Mollepannan 26 000:- (listpris mollepannan)
Ctc v35 29200:- (ej bekräftat)
Maga turbo 40E 29500:- (listpris)
Calmar V33 32300:- (ej bekräftat)
Nibe vedex 3300 32500:- (listpris nibe)
Attack 45kw kostar 36250:- (ej bekräftat)
Effecta Woddy 37900:- (listpris)
Extuna 35 kW 43500:- (ej bekräftat)
Effecta lamda 35 46900:- (listpris)
Baxi 50 48500:- (ej bekräftat)
Atmos DC 50 GSX 52500:- (ej bekräftat)
Värmebaronen vedolux pris?


Klass 51-100kW
Atmos DC 59S 42000:- (ej bekräftat)
Vidarus Hef P1 43750:- (ej bekräftat)
Calmar V65 43900:- (ej bekräftat)
Extuna 55 kW 47500:- (ej bekräftat)
Gaselle Quick-up 70kW med kylsinga 49170:- (ej bekräftat)
Extuna 70 kW 51500:- (ej bekräftat)
Atmos DC 50 GSX 52500:- (ej bekräftat)
Attack 75kw kostar 52812:- (ej bekräftat)
Viadrus Hef P1 75 kW 60000:- (ej bekräftat)
Effecta lamda 60 62900:- (listpris)
ETA SH 60 87500:- (ej bekräftat)
Arca 90 90kw,med kylslinga 105625:- (ej bekräftat)
Bra jobbat med listan!
 
Klass 0-30kW
Orlan 25kW 22000:- (ej bekräftat)
Baxi 30 41990:- (ej bekräftat)
ETA SH 20kW 75000:- (ej bekräftat)

Klass 31-50kW
Ladan 40kW 24900:- (ej bekräftat)
Mollepannan 26 000:- (listpris mollepannan)
Ctc v35 29200:- (ej bekräftat)
Maga turbo 40E 29500:- (listpris)
Calmar V33 32300:- (ej bekräftat)
Nibe vedex 3300 32500:- (listpris nibe)
Effecta Woddy 37900:- (listpris)
Attack 45kw 39875:- (listpris)
Extuna 35 kW 43500:- (ej bekräftat)
Effecta lamda 35 46900:- (listpris)
Baxi 50 48500:- (ej bekräftat)
Gaselle 45kW quick-up kylslinga 49687:- (listpris)
Atmos DC 50 GSX 52500:- (ej bekräftat)
Värmebaronen vedolux pris?


Klass 51-100kW
Atmos DC 59S 42000:- (ej bekräftat)
Calmar V65 43900:- (ej bekräftat)
Extuna 55 kW 47500:- (ej bekräftat)
Extuna 70 kW 51500:- (ej bekräftat)
Atmos DC 50 GSX 52500:- (listpris)
Attack 75kw kostar 58093:- (listpris)
Viadrus Hef P1 75 kW 60000:- (listpris)
Gaselle Quick-up 70kW med kylsinga 61463:- (listpris)
Effecta lamda 60 62900:- (listpris)
ETA SH 60 87500:- (ej bekräftat)
Arca 90 90kw,med kylslinga 105625:- (ej bekräftat)[/QUOTE]

Förslag på bedömningssystem?

Och tänk på att det är den prisvärdaste pannan vi skall utse.

Inte den med bäst kvalitet, effektivast, enklast upptändning etc.
Utan en kombination av detta kontra priset.
 
Hur bedömmer man livslängden ?:confused:
gjutjärn>50år
plåt 8mm=40år +
6mm=30år +
4mm=20år + eller 5år/mm över detta får anses som bonus:)

Inte den med bäst kvalitet, effektivast, enklast upptändning etc.
Utan en kombination av detta kontra priset.d^_^b precis men hur

finns det någon formel ? som kan ge en objektiv bedömning:D
som jag skrev tidigare tycker en att det är bra kan nästa person uppleva det negativt
luckor lås osv.
dessa känner vi till
PRIS
VEDVOLYM
EFFEKT
VERKNINGSGRAD
okända
Livslängd ?
panna
antal keramikbyten under en livslängd
på fläkt slitdelar m.m
 
pr95> Du presenterade ju ett litet exempel igår på detta.
Eftersom det gäller "prisvärdheten" borde man väl ungefär som du var inne på sätta allt i relation till priset.

En grov men första ansats skulle kunna vara att använda de punkter du tar upp men med möjlighet till viktning av varje term. Om man antar att stor, hög, lång, ... osv är positivt kan man börja tex så här:

Prisvärdhet = (Effekt/Pris)*Vikt1 + (Verkningsgrad/Pris)*Vikt2 + (Vedvolym/Pris)*Vikt3 + ...... osv
 
Det här med verkningsgrad verkar ibland vara en skattning som är satt efter behag och dagsform satt av säljare/tillverkare

Sedan anger en del verkningsgrad och andra pannverkningsgrad, som bekant inte är samma sak

Jag ställer mig lite tveksam om verkningsgrad egentligen ska vara med som vikt, dels därför att den är inte så exakt/jämförbar men sedan när man pratar om prisvärd panna så är inte verkningsgrad som kommer upp som en första tanke, iallafall inte för mig?

Tycker ingen annan att verkningsgraden känns lite som "nördfakta" för insatta, och ett säljargument till icke insatta?

Jag tror att en svennebanan-eldare funderar mer på om pannan är enkel att förstås sig på och ställa in och brinner bra utan att man behöver bädda upp sängen i pannrummet och flytta in för att börja sitt nya nattjobb som eldvakt

När det är satans som omöjligt att få det till att brinna utan att behöva vara alldeles svart ända upp i armhålorna och halva fastigheten får röksaneras efter att fått fyr i pannan, då tror jag inte man rätar på ryggen och säger förnöjt, "Oj det va fan i mig en fin och prisvärd panna, den har ju 97% i verkningsgrad" d^_^b

/R
 
Visst !kan det vara ett sättd^_^b
här har vi det vi känner till med:D

För att komplicera till det: hur bedömmer man lambda styrning positivt?eller inte alls
ingår i verkningsgrad?

användarvänlig/installation vänster / höger alternativ
:en för övrigt bra panna men luckor sväger fel väg gångjärn i "fel"sida
som inte går att svänga eller sotlucka annan anslutning kommer fel till på grund av
konstruktion ,inget höger / vänster monterings alternativ alla börjar inte med ett tomt
pannrum :rolleyes:kan ibland vara nog så svårt att hitta en panna som ens får plats .

sotningen? en stjärna* ** osv.
kantiga tuber
runda tuber
manuell -svårt att komma åt /lätt - kräver viss takhöjd
spaksotning
automatisk

elutrustning? -klass 1..2..osv
fläkt
enkel relä teknik
elektronik (lambda)

support/reservdelar betyg A..B..osv.
pris
tillgänglighet
leveranstid


Så vad tycker ni ordet är fritt vi har inte listan prisvärdig klar ännu;)
 
Det här med verkningsgrad verkar ibland vara en skattning som är satt efter behag och dagsform satt av säljare/tillverkare

Sedan anger en del verkningsgrad och andra pannverkningsgrad, som bekant inte är samma sak

Jag ställer mig lite tveksam om verkningsgrad egentligen ska vara med som vikt, dels därför att den är inte så exakt/jämförbar men sedan när man pratar om prisvärd panna så är inte verkningsgrad som kommer upp som en första tanke, iallafall inte för mig?

Tycker ingen annan att verkningsgraden känns lite som "nördfakta" för insatta, och ett säljargument till icke insatta
?

Men visst har verkningsgrad betydelse:confused:den avgör hur mycket ved det går åt att överföra till värme energi,någon %märker man säkert inte men 10-15% i vedhögen syns väl
 
Absolut, verkningsgraden har betydelse för förbrukningen, annat påstår jag inte heller

Men är det verkligen något som påverkar valet av panna egentligen?

Verkningsgraden kommer ändå bara till sin rätt om eldaren kan sin sak, och det under ett antal givna förutsättningar

En svennebanan som vanligtvis eldar rivningsvirke, kartong och reklam utblandat med gamla blöjor mellan vedträna kommer ändå aldrig i närheten av någon verkningsgrad värd att nämnas oavsett panna

Jag listar allt annat kring en modern panna före verkningsgraden, ja verkningsgraden är ju så pass svårtolkad och "godtycklig" att den bör man lämna utanför helt enligt min mening, vad tror ni?

/R
 
rog_ohl skrev:
ja verkningsgraden är ju så pass svårtolkad och "godtycklig" att den bör man lämna utanför helt enligt min mening
Jag så fin ved som används vid provningseldningen på SP har jag normalt inte tillgång till. Istället tar jag hand om nedblåsta, torra och gallrade träd till min ved. Och för min nya panna har jag funnit att nästan varje eldning är lite unik beroende på hur jag travat veden i pannan och vilket träslag jag använder. Fukthalten mäter jag med en mätare inköpt från Jula och den ligger mellan 15-20% hos den nuvarande veden.
//Bosse
 
rog_ohl skrev:
Absolut, verkningsgraden har betydelse för förbrukningen, annat påstår jag inte heller

Men är det verkligen något som påverkar valet av panna egentligen?

Verkningsgraden kommer ändå bara till sin rätt om eldaren kan sin sak, och det under ett antal givna förutsättningar

En svennebanan som vanligtvis eldar rivningsvirke, kartong och reklam utblandat med gamla blöjor mellan vedträna kommer ändå aldrig i närheten av någon verkningsgrad värd att nämnas oavsett panna

Jag listar allt annat kring en modern panna före verkningsgraden, ja verkningsgraden är ju så pass svårtolkad och "godtycklig" att den bör man lämna utanför helt enligt min mening, vad tror ni?

/R
Här i trakterna är det ialla fall knappast normalt att elda rivningsvirke, kartong och reklam utblandat med gamla blöjor.. Verkningsgraden är ju ett bra sätt att se hur bra konvektionsytorna är utformande.
Vid provning av pannorna så används björk,Och det är väl vanligare att elda med björk än med blöjor och rivningsvirke :confused:

Någon ändring av luftspjäll under eldning görs ju inte heller vid provningen.Pannan kommer inställd för björk och i vissa fall är pannan begagnad
 
Verkningsgrad där bör vi nog använda provningsanstaltens mätvärde oberoende varifrån pannan är provad ,provet utförs enligt samma metod i EU.
Kommer inte ihåg Nr 305... något , AH brukar ha bra koll
V-grad är i mitt tycke ganska avgörande
vi vill förbruka så lite ved som möjligt (miljö mår bättre )mindre av skogsarbete
mindre transporter osv.
 
Sen är det ju så att en panna med sämre verkningsgrad kommer ju fortfarande att ha sämre verkningsgrad än en bättre om det eldas med likvärdiga bränslen.
 
pr95 skrev:
Hur bedömmer man livslängden ?:confused:
gjutjärn>50år
plåt 8mm=40år +
6mm=30år +
4mm=20år + eller 5år/mm över detta får anses som bonus:)
Det här tycker jag verkar intressant att grotta ner sig i.
Alltså, kan pr95:s antaganden stämma?
Hur länge ska man förvänta sig att pannan håller?
Gjutjärn är ju erkänt bra på att hålla länge, så mycket har jag förstått. kan vi enas om att en gjutjärnspanna håller i 50 år om inget onormalt händer?

Hur är det då med plåtpannor?
Varför skulle inte de hålla lika länge?
Om vattnet är avdödat och inte skadligt för pannan så borde väl för tusan plåten stoppa hur länge som helst?
Eller är det så att en plåtpanna "eldas" sönder? (jag skulle kanske kunna tänka mig det) Jag har redan nu, efter bara 6 år, märkt att den hålade plåten där sekundärluften kommer in till brännkammaren är buglig och "märkbart härjad" (på min calmar v33)
 
Redigerat:
Hur länge har man använt laddomater till plåt pannor? Om man inte gör det så håller dom ju inte länge..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.