Varför skall alltid kallvatten dras under varmvatten? Och hur noga är det? I mitt hus är allt draget tvärtom och det är byggt -74, ska man satsa på att byta?
 
värmen stiger och värmer kallvattenröret
 
Tanken är väl att värme stiger, och man vill inte värma kallvattnet i onödan,
Troligen är det legionella man tänker på,
Någon gång har jag lärt mig detta, men det trillar ur ganska mycket ur huve´t
 
Har det inte med kondenseringen att göra, a) stiger värmen upp mot kv-röret så kondenserar det väl lättare? b) om det väl kondenserar så slipper man ju att droppar ner på röret under och sen på golvet, utan direkt på golvet.
 
Nån skillnad i kondensering på rören kan det knappast bli, luftens fuktinnehåll är ju detsamma så skulle kallvattenröret kyla ner den varma luften så att den kondenserar skulle den även kyla ner den luft som inte blivet uppvärmd så att den kondenserar.
 
när värmen stiger från det varma röret och träffar det kalla blir det kondens på det kalla röret. det är känsligt där rören går in i väggen
 
Visste man inte detta när huset byggdes? Frågan är om man orkar dra om rören?
 
Nu får du förklara? Jag hävdar att det inte kan kondenseras vatten pga att luften som bär vattnet har blivit varmare, och därmed torrare. Den ursprungliga mängd vatten som finns i luften är den samma och kondenserar vid samma temperatur, oavsett om temperaturen på luften tillfälligt ökats. Däremot kan varm luft bära mer fuktighet men det är knappast fallet här då det handlar om samma luft och då om samma verkliga fuktinnehåll
 
Jag håller med elmont, det kan inte finnas någon fysikalisk grund vad gäller kondensutfällning, och obetydlig vad gäller uppvärmning. Det är väl snarare en yrkesmässig konvention isåfall, liknande VV till vänster på blandare odyl, eller faserna L1->L3 från vänster till höger inom elområdet.
 
Har jobbat som röris sen -85 och har aldrig hört talas om dessa problem...
 
Oftast ligger duschblandaren sist i badrummet, då lägger man rören så att man slipper korsa dom för att ansluta varmt vatten till vänster och kallt till höger =)...
 
Mikael_L
rormokarn skrev:
Oftast ligger duschblandaren sist i badrummet, då lägger man rören så att man slipper korsa dom för att ansluta varmt vatten till vänster och kallt till höger =)...
Dvs kallvatten underst eller överst beroende på om duschen sitter till höger eller vänster ?
 
Mikael_L
elmont skrev:
Nån skillnad i kondensering på rören kan det knappast bli, luftens fuktinnehåll är ju detsamma så skulle kallvattenröret kyla ner den varma luften så att den kondenserar skulle den även kyla ner den luft som inte blivet uppvärmd så att den kondenserar.
Det bör stämma, fysikaliskt sett.

Och möjligen tvärtom, att den varmare luft som stiger upp t.o.m är aningens torrare då vattenångans partialtryck ökar med den stigande temperaturen och därmed skickar vattenmolekyler till den omgivande luften istället. Men med den oerhört korta tiden för denna diffusion så tror jag inte man kan räkna hem något mer än ett ytterst liten teoretisk upptorkning av luften.
 
Mikael_L skrev:
Dvs kallvatten underst eller överst beroende på om duschen sitter till höger eller vänster ?
Exakt! =)
 
Anledningen skulle vara kondenseringen fick vi lära oss på rörläggarskolan för 25 år sedan.
Men det är inget jag jobbat efter sedan dess och skulle def. inte dra om rören bara för det.
Drar oftast efter vad som ger minst korsningar, dvs vad som ser snyggast ut när det är klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.