Nu har jag betalat senaste el och värmeräkningarna
Elen kostade totalt 2.13 kr / kwh......0,7 kr till fortum, 0,47 kr i skatt på förbrukad el, 0,96 kr inkl skatt i överföringsavgift till eon
Fjärrvärmen kostar 0,74 kr / kwh inkl skatter

Är imponerad att elpriset kan gå upp 75% på 3 år...det lönelyftet skulle jag vilja ha
Fy det är dyrt att leva
 
Inte kan du väl betala 96 öre i överföringsavgift?
 
Blev lite fundersam och kollade räkningarna en gång till...rätt ska vara rätt
..jag betalde 0,64 kr / kWh i överföringsavgift

Total kostnaden blev då 1,81 kr /kWh el..dvs 50% höjning på 3 år
 
Jag betalar nu 1,41 kr/kWh allt inkluderat, avtalspris med Beab

Håller med att det är otroligt vad strömmen har stigit bara på några år, och detta är bara början tyvärr, den kommer nog nästan att dubbla detta från dagens läge på 3-5år dessutom :eek:

Men jag funderar på hur alla som medvetet investerar fast sig in i ett el-beroende med dyra pengar resonerat, som dessutom blir mycket dyrt att ta sig ur när det nyper till ordentligt på el-börsen ...

/R
 
64öre/kWh överföring!!! Är det inräknat din fasta avgift då? Jag betalar 8,9öre/kWh ...
Totalt elpris inkl allt (även "Norrabbat" på ca 10öre) ligger för mig på 77öre/kWh (rörligt avtal).
 
stedevil skrev:
64öre/kWh överföring!!! Är det inräknat din fasta avgift då? Jag betalar 8,9öre/kWh ...
Totalt elpris inkl allt (även "Norrabbat" på ca 10öre) ligger för mig på 77öre/kWh (rörligt avtal).
Min elöverföringsavgift från EON är ca 37 öre/kWh exklusive moms och fasta avgifter, totalt blir det 64 öre/kWh....eftersom EON har monopol på elnätet kan jag inte välja nån annan leverantör.
Jag har rörligt avtal med fortum och senaste räkningen betalade jag 835 kr för 712 kWh....dvs 1,17 kr/kwh el, där kan jag ju undersöka marknaden.

Tittar jag på gamla räkningar så betalade jag i slutet av 2005 ca 1,2kr /kWh inklusive allt Sista gången jag betalade 77 öre /kWh inkl allt var i början av 2000 talet.


Är det så stor skillnad i landet på överföringsavgiften och elkostnaden så att total kostnaden skiljer sig mellan 0,77 kr/kWh och ca 1.8 kr/kWh?
 
Redigerat:
Ja fy uttan vad elen är dyr....:) Men skall faktiskt själv testa rörligt ...ligger nu på 89 öre kWh när jag kolla sist byter vid årsskiftet.. skekraft...
 
Ja Fortum är ju säkert inte billigast.

Skekraft har alltid bra pris genomgående, men just nu får man några öre bättre på DinEl (?) i Göteborg pga rabbatter om man byter via elskling.se
 
Gå med i kundkraft kan ju kanske vara ett tips.
 
Som stedevil påpekar, www.elskling.se är en bra sida när man vill jämföra elpriset.
Att det kan skilja på överföringsavgiften mellan bolagen kan man kanske acceptera om skillnaden är marginell. Dock verkar den inte vara det av vad som framkommit i tråden. Vattenfall tar av mig för överföringen 20 öre/kW medan jag till Övikenergi betalar 7,75 öre/kW för lägenheten i stan. Nu är ju även energiskatten lägre här, 23,25 öre/kW. (Priserna inkl. moms) Frågan är om det även skiljer på abonnemangsavgiften? Jag betalar inkl. moms 2960:- för 16 A.
 
16 A (Lägenhet) 1087kr/år
16 A (Villa) 3000kr/år
med överföringsavgiften 8,9öre/kWh

Sen tillkommer ju 67,50kr/år för olika specialavgifter till staten
 
EON tar 3840kr i abonnemangsavgift för 20A och 19,50öre/kWh i överföringsavgift för mig i Småland, allt inkl moms. För 16A tar de 2880kr.

Intressant att skillnaden på överföringsavgiften är så stor!!!!

/Ingenjören
 
Ja, 19,50 är ju stor skillnad redan det. 64,00(!!) är ju rent ut sagt chockerande. Finns det inte någon statlig myndighet som tvingar företag att sänka orimliga överföringsavgifter? Har för mig det, men som ni förstår har jag inte haft något större eget intresse av att forska/klaga i ämnet. :D
 
Hittade detta för er som vill fördjupa er i abonnemangsavgifter och överföringsavgifter...

http://www.energimarknadsinspektionen.se/upload/Tillsyn/2009/Hushallskunder.xls

Verkar var en djungel av olika prisnivåer - hittade överföringsavgifter mellan 0 och 34 öre/kWh och om jag läser rätt kan nätkostnaderna för 20000kWh på ett 20A abonnemang variera mellan 2870kr/år och 7930kr/år beroende på nätägare!!!!

/Ingenjören
 
stedevil skrev:
16 A (Lägenhet) 1087kr/år
16 A (Villa) 3000kr/år
med överföringsavgiften 8,9öre/kWh

Sen tillkommer ju 67,50kr/år för olika specialavgifter till staten
Och jag som tyckte det var dyrt i Säter nu när jag flyttat dit, jämfört med Borlänge...

16A Villa
Säter: 2575kr/år, elöverföring 20öre/kWh
Borlänge: 375kr/år, elöverföring 27,25öre/kWh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.