Hej å godkväll, Jag hittade just en 3-fas kompressor på blocket, men det var lite knapphändiga uppgifter.
10 HP var det enda som stod om motorn/kompressorblocket
Är det någon som kan uppskatta vad det innebär i ampere/förbrukning på säkringarna ?
 
knappt 11 A.

Om inte middagen och avec har trubbat mina sinnen.
 
Tackar :)
 
1 HP = 733 W så din motor är på 7.3KW vilket ger en ström per fas på 7333/(400*1.73) = 10.5 A
 
Redigerat:
Hmm, ja, drygt 7 kw borde jag begripit själv, vet inte vad jag ska skylla på,
Jag är ju dessutom nykter..
 
...kanske det som är felet. :D
 
Bo.Siltberg skrev:
1 HP = 733 W så din motor är på 7.3KW vilket ger en ström per fas på 7333/(400*1.73) = 10.5 A
Nu ska vi inte märka ord, knappt 11 A eller 10, 62 A eftersom en hk är drygt 735 W inte 733 W
 
Skrev mitt inlägg innan jag såg ditt, och vi kom ju båda ganska nära sanningen.
 
Det är ingen större idé att gnetas om decimalerna eftersom vi inte vet vad säljaren använt för typ av hästkraft.

One mechanical horsepower of 550 foot-pounds per second is equivalent to 745.7 watts.
A metric horsepower of 75 kgf-m per second is equivalent to 735.499 watts.
A boiler horsepower is used for rating steam boilers and is equivalent to 34.5 pounds of water evaporated per hour at 212 degrees Fahrenheit, or 9,809.5 watts.
One horsepower for rating electric motors is equal to 746 watts.
 
mrfrenzy skrev:
Det är ingen större idé att gnetas om decimalerna eftersom vi inte vet vad säljaren använt för typ av hästkraft.

One mechanical horsepower of 550 foot-pounds per second is equivalent to 745.7 watts.
A metric horsepower of 75 kgf-m per second is equivalent to 735.499 watts.
A boiler horsepower is used for rating steam boilers and is equivalent to 34.5 pounds of water evaporated per hour at 212 degrees Fahrenheit, or 9,809.5 watts.
One horsepower for rating electric motors is equal to 746 watts.
Nej, TS var ju dessutom nykter så det är ju väldigt osäkra uppgifter vi har att göra med. Opålitlig helt enkelt :)
 
Strömmen blir helt säkert högre än det beräknas ovan. Detta pga fasförskjutningen mellan spänning och ström som orsakas av motorns induktans. Lägg på en 10-20%.

16 A säkringar lär det i alla händelser krävas.
 
32 A finnes, men också en hyresvärd som bekymrar sig om elförbrukning, trots att han kan glömma en 9 Kw byggfläkt en vecka eller två i sin egen del av fastigheten :rolleyes:
Om någon glömmer släcka lyset på toaletten ( 40 W ) kan han muttra en vecka..:D
 
Kompressorn kommer att förbruka EL utifrån hur mycket tryckluft man använder oavsett motorstorlek men ta och dra över en slang till värden så kommer han kanske att upptäcka vad man kan använda tryckluft till.

Protte
 
För att vara ännu mer gnetig så kan ju kompressorn också vara gammal så att dom där 10 hästarna gäller för 380V vilket ger ännu lite högre ström, drygt 5%.
 
Framförallt se till att tanken inte läcker. Nyttoförbrukningen är oftast försumbar i förhållande till det som läcker ut om man låter kompressorn stå ansluten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.