Hej,
Vi skall bygga in vår farstukvist och arbetet består av att det först skall gjutas en grund på ca 5kvm (börjar nästa vecka). Därefter har hantverkaren sagt att trots att vi lägger 4000 på extra tillsats till betongen som gör att den skall torka snabbare, så skall det gå några dagar innan han börjar regla och bygga upp yttervägg. Sedan kommer han att jobba på och bli nästan klar precis före jul.

Problemet är att det som inte görs klart är att lägga värmegolv och klinkers. Detta görs nog inte förrän i mars. Orsaken är enligt hantverkaren att betongen måste torka ordentligt innan klinkersen läggs på, för att inte riskera sprickbildningar. Han verkar mycket kunnig, trevlig och pålitlig, men jag skulle ändå vilja höra om någon starkt kan dementera eller bekräfta hans påstående?
Ha en trevlig helg
/Magnus
 
Mikael_L
Minst 3 månader vill standardbetong härda innan krympningen är så pass klar att man vågar lägga klinker.

Vad för tillsats ni har vågar jag ju inte uttala mig om, men jag misstänker att det har med mängden fukt och inte med krympning att göra.
Jag vet inte om det finns tillsatser för att förhindra krympning, men det kanske det gör, hur tillverkas annars snabbslipsats?
Det kan kanske någon annan svara på.

Du kan ju också undersöka lite mer vad det är för tillsats ni ska få i er betong, och återkomma då.
 
Krympningen av en betongplatta är väldigt beroende på plattans tjocklek, en tjock platta krymper mycket långsammare än en tunn platta. Om man kollar på en 10cm tjock platta vilket väl är standardtjocklek i dag på en bottenplatta så har den krympt 50% av sin totala krympning efter ca 3 månader, efter 6 månader 75% efter ett år drygt 80% och efter 2,5 år börjar vi närma sig 100%.

På en 20cm tjock platta når vi 50% krympning efter ca 18 månader, men sen går krympningen oerhört långsamt, efter 30 månader är det va 55%.

Krympningen är även väldigt beroende på vattenhalten av i betongen, att frestas välja självkompakterande betong när man gjuter bottenplattan kan tyckas smidigt, men kan få tråkiga konsekvenser. Ju mer trögflytande betongen är, desto långsammare går krympningen i början, och man slipper krympsprickor i plattan.

Nästa stora faktor är den relativa fuktigheten runt om betongen, även detta är givetvis ett stort problem när det gäller bottenplattor eftersom fukt inte är önskvärt där. Men för att få en bra härdning av plattan bör den vattenhärdas efter gjutning så vill man ha en bra platta utan sprickor så får man dras med att krymptiden blir längre...
 
Tack för era svar. Det låter som att ni i stort sett anser att hantverkaren har rätt i sina beslut att lägga klinkers först i mars då?
Någon med andra/samma åsikter?
/Magnus
 
Mikael_L
Jag tycker det låter helt korrekt.
Det skulle möjligen vara ifall de tillsatser ni har i betongen skulle vara av någon sort som hindrar eller påskyndar krympning.
Någon sådan tillsats känner jag inte till, men jag är å andra sidan mycket långt ifrån något betongproffs. :blushing:
 
Mikael_L skrev:
Jag tycker det låter helt korrekt.
Det skulle möjligen vara ifall de tillsatser ni har i betongen skulle vara av någon sort som hindrar eller påskyndar krympning.
Någon sådan tillsats känner jag inte till, men jag är å andra sidan mycket långt ifrån något betongproffs. :blushing:
Alla retarderande medel fördröjer härdningen och således även krympningen, det går inte att kombinera snabb härdning med liten krympning tyvärr
 
Mikael_L
OK, men då måste jag fråga ifall det även minskar krympningen eller bara fördröjer den.

Jag tycker ditt svar ska uttydas att krympningen blir rent mindre (alltså i typ procent) vid långsam härdning, men det var inte glasklart ... :)
 
Mikael_L skrev:
OK, men då måste jag fråga ifall det även minskar krympningen eller bara fördröjer den.

Jag tycker ditt svar ska uttydas att krympningen blir rent mindre (alltså i typ procent) vid långsam härdning, men det var inte glasklart ... :)
I viss mån blir den mindre...krympningen kommer när vattnet försvinner från betongen, och är störst i de tidigaste skedet av härdningen. Det är därför du t.ex. ser att man ofta sprutar vatten på nygjutna plattor, för att den ska ha tillgång till vatten när den härdar och således krympa mindre...Sen är det som sagt väldigt beroende på vilken sorts betong man använder också...
 
BlombergM skrev:
Hej,
Vi skall bygga in vår farstukvist och arbetet består av att det först skall gjutas en grund på ca 5kvm (börjar nästa vecka). Därefter har hantverkaren sagt att trots att vi lägger 4000 på extra tillsats till betongen som gör att den skall torka snabbare, så skall det gå några dagar innan han börjar regla och bygga upp yttervägg.
ROT-betong låter det som att han ska använda, ex något i stil med denna. En snabbhärdande betong som krymper minimalt och har en restfuktighet på mindre än 2% efter 1 dygn. Redo att plattsätta efter 3 timmar ! http://www.mapei.it/referenze/Multimedia/210_mapecempronto_gb.pdf
Ca 140 kr /säck kostar den, vanlig standardbetong kostar 40 kr /säck.

Har använt denna mycket vid badrumsrenoveringar i hyresfastigheter. Stambyte och nytt badrum kaklat ock klart på mindre än 1 vecka har varit tidsplanen.

Finns andra varianter också som är lite långsammare, ex Finja Bemix P3.
 
somelvis skrev:
ROT-betong låter det som att han ska använda, ex något i stil med denna. En snabbhärdande betong som krymper minimalt och har en restfuktighet på mindre än 2% efter 1 dygn. Redo att plattsätta efter 3 timmar ! [länk]
Ca 140 kr /säck kostar den, vanlig standardbetong kostar 40 kr /säck.

Har använt denna mycket vid badrumsrenoveringar i hyresfastigheter. Stambyte och nytt badrum kaklat ock klart på mindre än 1 vecka har varit tidsplanen.

Finns andra varianter också som är lite långsammare, ex Finja Bemix P3.
Krympning mäts ju i promille av totallängd, så en liten konstruktion på några få meter innebär inga problem där kan man använda vilken SH betong som helst. Men vi inom betongindustrin har haft stora problem de senste åren när vi använt snabbhärdande betong (sån man går på efter 2-3 timmar) på framför allt stora väggar som gjuts liggande. Avdunstningsytan blir oerhört stor och därför krymper väggen snabbt med sprickbildning som följd.
 
Krympning är problem vid plattsättning även på en yta som 5m2.
Det är därför man ska vänta till betongen gjort största delen av sin krympning innan plattsättningen. Därav ROT betongens förträfflighet vid brådskande jobb som ska kläs med keramik omgående. Vidare är restfukten mindre än 2% efter 1 dygn, därför kan man lägga på tätskickt för badrum såpass snart på ROT betong.

Den fyller alltså sin funktion vid renoveringsarbeten.
,
 
Med andra ord, krympningen hos en ROT-betong behöver inte alls vara så minimal som du påstår, det är bara det att den går snabbt och kan anses vara "färdig" inom nåt dygn( storleken på krympningen avtar ju med tiden även om den aldrig stannar upp). Att du efter ett dygn har en platta som har krympt 2mm istället för 1mm är ju ällan något problem om den bara låter bli att krympa så mycket efter man gjort plattsättningen.

Problemet är att du kan få plastiska krympsprickor eftersom krympningen går fort innan betongen hunnit få någon vidare hållfasthet. Plastiska krympsprickor är dock sällan några problem när det gäller betongplattor som får andra ytskikt ovanpå så vid plattsatta ytor behöver man inte bry sig. När man gjuter en yttertrappa däremot kan livslängden på trappan bli väldigt mycket kortare om man inte aktar sig för krympsprickorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.