Hej,
Jag renoverar badrummet, och efter att ha "kompletteringsreglat" golvbjälklaget till cc 30 från tidigare cc 60, så är det dags att skruvlimma dit nytt 22mm v313 golvspån. Enligt tillverkaren Byggelit så skall man lämna en glipa på ca 1cm runtom som rörelsefog mot väggen, något som jag tror alla spåntillverkare anger. Eftersom rekommendationen avser upp till 10m golvbredd/ -längd, så tänkte jag nöja mig med ca 5mm eftersom mitt badrum är c:a 2,3x2,5m.

Detta är inga svårigheter i sig, men vid den efterföljande flytspacklingen så kommer ju spacklet att fylla igen rörelsefogen... För att undvika detta så funderar jag på att fylla fogen innan flytspacklingen med en lämplig elastisk massa, t ex Casco Universal Flex som klarar 20% rörelse. Även om primerns / flytspacklets vidhäftning mot tätmassan inte skulle bli bra så antar jag att detta inte är kritiskt eftersom det bara rör sig om 5mm...?

Kan någon sakkunnig ge mig ett gott råd om hur jag bör göra? Att flytspackla fram till, men inte över, rörelsefogen är väl inte så lyckat eftersom tätskiktet (Casco WetStop+AquaStop) då inte har något att fästa emot längs golvkanten...

Tack på förhand!
/MrAle
 
Normalt sett brukar man väl ha väggarna där när man flyter, plattan blir ju också flytande relativt spånskivan och jag har för mig att man kan ta typ silikon eller liknande som du har hemma för att förhindra att spacklet rinner dit det inte ska i glipor osv.

Antar att enklast är att inte ha skivor på väggarna när man lägger golvspånet så får man automagiskt ett stop som är "rätt".
 
Jag har också funderingar i dessa sammanhang. Nu när jag ska lägga nytt golv under renoveringsprocessen är det så att det av nån anledning är en liten klack längst ner på väggarna som sticker ut ca 15 mm och är 22mm hög (vet inte varför de byggde så 1971). Dvs sticker ut mer än gipsskivan kommer att göra. Så där kommer det att bli en rörelsefog som blir helt öppen ner till bjälklaget på de ställen det ej finns kottlingar eller golvbjälkar.

Är det ok att köra vilken elastisk massa som helst för att täta denna fog? Funderade tex på casco golvfog s40.

Har försökt få svar från byggelit om jag verkligen behöver 10mm rörelse fog i badrummet som är 1,7x2,35m, men tyvärr inte fått svar. (frågade även om det gick bra med elastisk fogmassa där)
 
Varför krångla till de... dra en tejp över glipan.
Bara så de blir tätt när ni flyter.
El nån billig fog typ latex.
 
Kör själv med den billigaste latexfog man kan hitta... typ 10:- tuben...
Fungerar klockrent.
 
När jag pratade med försäkringsbolagets byggkonsult (en 'riktig' byggare alltså) om min egen badrumsrenovering sa han att han alltid drar vinkelbeslag mellan våtrumsskiva och golvspån innan flytspackling för att minimera rörelserna i badrummet.
 
hamnet skrev:
När jag pratade med försäkringsbolagets byggkonsult (en 'riktig' byggare alltså) om min egen badrumsrenovering sa han att han alltid drar vinkelbeslag mellan våtrumsskiva och golvspån innan flytspackling för att minimera rörelserna i badrummet.
Intressant. Vad för sorts vinkelbeslag skall användas? Någon som kan tipsa om Namn och var man kan köpa det?

Det borde ju vara någon slags vinkel i metervara som inte har för höga kanter eftersom den inte få gå över spackelkanten, antar jag?. Eller skall vinkelbeslaget sticka upp ovanför spacklet? Då blir det ju eventuellt problem med tätskiktet, dvs fäster det på metallen? Och väggen blir ju ojämn (dvs tjockare vid golvet) vilket gör att kaklingen blir problem.

Hmmm, undrar om det är rimligt egentligen. Om man har brunnen nära en vägg så blir det kanske bara 2 cm spackel vid väggen. Då kan vinkelbelsaget bara vara max 2 cm hög, om den inte skall sticka upp ovanför spacklet.

Någon som vet?
 
Är det överhuvudtaget någon vits med att ha rörelsefog under golvspackel med tätskikt?

För att golvspacklet ska kunna bidra till full styvhet för golvkonstruktionen, ska ju spånskiva och spackel fästa väl i varandra över hela golvytan. Skulle golvspånet börja röra sig och svälla flera mm i sidledd så lär ju spacklet lossna och ligga flytande på spånet. Då är mycket av styvheten förlorad.

Och har spånet svällt så mycket fast det ligger helt fuktskyddat under tätskicktet, så har man väl antagligen en betydande läcka i tätskiktet och det är ändå dags att göra om golvet.
/Hans
 
Vinkelbeslag, H50/50, säljs på samma ställe som plåtreglar. Dom kommer i tremeterslängder och skruvas fast i golvspån/väggsyll, alltså bakom våtrumsskivan. Man kan naturligtvis även sätta dom i vägghörnen innan man börjar skiva väggarna.
 
ACME skrev:
Vinkelbeslag, H50/50, säljs på samma ställe som plåtreglar. Dom kommer i tremeterslängder och skruvas fast i golvspån/väggsyll, alltså bakom våtrumsskivan. Man kan naturligtvis även sätta dom i vägghörnen innan man börjar skiva väggarna.
Är det ett sådant här du menar? http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3615

FRÅGA: Hmm, gör det verkligen någon skillnad? Krafterna i ett hus som rör sig kan väl aldrig en sådan här supertunn plåt kunna hålla emot? Hur tjock är den egentligen?

Risken kan väl vara att om väggen rör sig gentemot golvet, tex 1 mm utåt, så kommer plåten att dras ut/lyfta i vinkeln (golv/vägg), och då trycka upp flytspacklet i vinkeln. Eller?

FRÅGA: Är detta standard att sätta sådana här vinkelbeslag? Hur många gör det? När jag frågat mig omkring så har ingen känt igen förfaringssättet.

FRÅGA: Är det ett krav eller rekommendation från BKR eller GVK? Isåfall måste man ju verkligen göra det för annars så får man problem med försäkringsbolaget vid eventuell läcka.

Nu har jag ju redan satt våtrumsmskivborna , så skall jag ha dit vinklebeslag så får jag sätta det i vinkeln mellan golvspån/våtrumskiva (WAB). Men det borde väl iofs funka bra för skruvarna låter jag isåfall gå in i regeln bakom WAB:en.

Att plåten kommer att sticka upp ovanför flytspackelt kan väl förstås innebära problem - att sätta tätskiktet på detta kan bli problematiskt - en plåt som lite obändigt vrider sig ut någon mm från våtrumsgipset.. Dvs i skarven våtrumsskiva/plåt skall man sätta en remsa som tätar - om plåtkanten inte ligger kloss mott gipset så blir det väl problem med tätskiktet.

Suck - alltid ngt strul. Blir nog att jag struntar i dessa vinkelbeslag (om det nu inte är ett krav från BKR/GVK).
 
Hans_Nordstrand skrev:
Är det överhuvudtaget någon vits med att ha rörelsefog under golvspackel med tätskikt?

För att golvspacklet ska kunna bidra till full styvhet för golvkonstruktionen, ska ju spånskiva och spackel fästa väl i varandra över hela golvytan. Skulle golvspånet börja röra sig och svälla flera mm i sidledd så lär ju spacklet lossna och ligga flytande på spånet. Då är mycket av styvheten förlorad.

Och har spånet svällt så mycket fast det ligger helt fuktskyddat under tätskicktet, så har man väl antagligen en betydande läcka i tätskiktet och det är ändå dags att göra om golvet.
/Hans
Ja mycket trams idéer det är ju bara att flyta på. Har man armering och spacklar samt flödigt med tätskikt vad ska kunna hända. Viktigast är att se till att det inte läcker ner i bjälklaget. Sluta krångla till det så jävligt, sätter bara massa grillor i huvudet på folk.:D
 
Ja, det är den typen av vinkelbeslag som bl.a. LF rekommenderar att man använder i golvvinkeln.
Det finns inget krav från vare sig GVK eller BKR, men dom blandar sig å andra sidan inte i vilka konstruktionslösningar som används så länge branschreglerna efterföljs.
Jag tror att det är ganska få som använder dom och jag gör det själv bara i vissa fall där jag av någon anledning vill knyta ihop hörnen lite extra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.