Hej!
Nu har jag övergått till en speciell vedkärra istället för skottkärra. Vedkärran säljs av Klas Ohlsson för 299 kr. Förut kunde jag ha en skottkärra inne i pannrummet för nästa eldning, men nu kan jag ha alla 4 kärrorna inne samtidigt (vedlängd nu max 50 cm). Jag är förvånad att man kan göra en kärra till det priset som har både gummihjul och verkar vara kraftigt byggd.
//Bosse
 
Vilken kärra är det, är det den här för 598:- du menar eller?

/R
 
rog_ohl skrev:
Vilken kärra är det, är det den här för 598:- du menar eller?

/R
Jag har en liknande konstruktion. Har svetsat själv. Jag är hittils mycket nöjd.
 
Jag har också en typ samma vedkärra i pannrummet för att lasta fram sista metrarna som jag köpte på Jula för flera år sedan , massiva hjul så den går inte så bra ute, men rymmer mycket ved

Kärrar in all ved på hösten med skottkärra så man slipper halka omkring på vintern, har provat lite med 2-hjuliga och flerhjuliga vagnar både med massiva och lufthjul, men det är inte riktigt ingen som matchar en skottkärra med "laststropp" så veden ligger pall, då tar man flera hundra liter välbalanserat i ett lass varje vända enkelt :)

/R
 
Samma modell, Julas är billigare men mindre

Kanske man ska slanta sig en sådan där, då skulle de minsta barnen kunna kärra mer ved d^_^b

/R
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag kör med den här från clas.
Ja detta fungerar säkert också bra, men för min del är den andra kärrtypen bättre i mitt trånga pannrum och så ska jag upp för en veranda och då är det lättare med säckkärretypen..
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
tack för tipset! Ska också köpa fler :)
gaia
 
Taxen skrev:
Har man trappor, så kan ju denna vara bra.
[länk]
Jo det är ju rätt, men i mitt fall är det bara 2 trappsteg och det går lätt att dra upp 2-hjuliga vedkärror.
//Bosse
 
När jag öppnat upp en ny dörr in till pannrummet har jag en våt dröm om att astapla veden i gallervagnar som är färdiga att bara dra in när det ska in nytt i pannrummet.

http://www.colombus.se/saker/gallervagn.JPG

Skottkärra i tråkigt. :D
 
varför har ni flera kärror? Är det för att slippa avlastningen inne i pannrummet så att man kan ta veden direkt från kärran och in i pannan?
 
Davestha skrev:
Är det för att slippa avlastningen inne i pannrummet så att man kan ta veden direkt från kärran och in i pannan?
Exakt så i mitt fall och så var det även förut när jag hade skottkärror. Min granne gör likadant.
//Bosse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.