Grattis till huset!
Rätt kul att man kan köpa hus så billigt...
Angående uppvärmning så hade jag nog siktat på nån form av (Trivsel)pelletskamin och fläktar, ska nog finnas några sånna med dold pelletsförvaring i.
Sen kan man oxå sätta upp en takfläkt de brukar göra en jäkla skillnad.
Vattenburen värme och vedeldning är klockrent men dyrt att lägga in!
Men ska du bo där länge så har du ju en billig uppvärmnings kostnad:)
Jag fattar dock inte varför den gjutna plattan sätter stopp för vattenburen värme? Kan du utveckla de lite.... Så har man lärt sig nått idag me:rolleyes:
Ved är billigt + att man får de riktigt varmt!
Trevlig helg på Er
 
Huset är byggt 1976 och har krypgrund. Det är torrt i grunden. Tidigare ägare har under vintertid täppt till alla ventilationsöppningar till grunden med frigolit klossar. Sedan lagt en matta (typ liggunderlag fast mycket längre) böjd från mark mot fasaden och skottat upp snö så den satt ordentligt fast. Detta dock bara när det blev ordentligt torrt och kallt. När vi får riktig vinter så brukar det vara torrt ute, kanske därför detta hus klarat sig så bra.
 
Det finns ju en så kallat stos på taket. Men jag hör aldrig någon fläkt. Så det vet jag inte om faktiskt. Men jag skulle inte stänga av den ändå.
Jag såg hos en arbetskamrat en snygg täljstens kamin. Någon som har tips om sådana?
Jag skulle vilja ha vattenburet också. Det är ganska enkelt igentligen då jag har 3 sovrum på bottenplan som ligger efter varandra. Så rör genom väggarna är nog inga problem. Och sedan kanske vattenburen golvvärme i vardagsrum och kök som är i samma öppna yta.
Men det är ju det där med kostnader. Ved har ju min far i sitt hus i Alvesta. Och han har en uppvärmnings kostnad på 6000 kr per år om inte mindre då han har god kontakt med skogsägare. Jag käner dock inte att jag har den tiden för att elda med ved för uppvärmning av huset hela dygn. Jag har funderat på ett reglersystem som styr radiatorerna. Skulle vilja sänka temperaturen till 16 grader mellan klockan 07.00 och 15.00. Då är ju ingen hemma och det är onödigt med att värma. Men förr och nackdelar tänker man på också när det gäller sådant. Kanske det blir dyrare att låta elradiatorerna elda på innan man kommer hem?
 
Zeissman skrev:
Skulle vilja sänka temperaturen till 16 grader mellan klockan 07.00 och 15.00. Då är ju ingen hemma och det är onödigt med att värma.
Frågan är om du tjänar något signifikant på det. Hur mycket hinner temperaturen sjunka på 4 timmar om du stänger av elementen?
 
Att sänka medeltemperaturen inne gör att din förbrukning minskar. Om tempen sjunka från 20 grader vid kl 7 och ska vara tillbaka på 20 grader kl 15 så tror jag inte att den hinner ner till 16 grader emellan. Nja det kan ju vara ruggigt kallt där uppe har jag hört, men ändå, den totala medeltempssänkningen blir nog ändå rätt liten.

Om du ska ha en sådan styrning så bör den vara enkel att koppla ur när någonting utanför den normala livsrytmen inträffar.
 
Ska Du bo 10 år eller mer spelar det ingen roll om Du investerar i ett vattenburet system, med kostnaden utslagen över lång tid är det ok tycker jag. Även här nere där motsvarande hus kostar 2,5 mille minst är det svårt att få tillbaka en investering av helt nytt vattenburet, motsvarande grannhus med elvärme kostar lika mycket nästan ändå.
Vill Du inte lägga pengar på detta så är nån form av kamin med fläkt mitt förslag, vedeldning är dessutom trivsamt att syssla med.
Att byta fönster kostar normalt så mycket att man omöjligt kan tjäna in kostnaden i lägre energiförbrukning, i alla fall när jag har räknat och när kompisar har räknat. Så är fönstren ok skulle jag bara måla om dom.
190 000 för det garaget! :wow: å så får man med ett hus också :D synd man har ett jobb som inte funkar på distans :surprised:
 
Zeissman skrev:
Skulle vilja sänka temperaturen till 16 grader mellan klockan 07.00 och 15.00. Då är ju ingen hemma och det är onödigt med att värma.
Jag förstår att du har precis flyttat in och är så chokerad av billigt boende så du planerar att fördyra det så snabbt det bara går :).
Ta det lugnt.... Börja med att sänka ner till 18-19 grader konstant ( utom i badrummet :) ) och vedelda i en kamin när du är hemma. Att trixa med uppochner värme är inget du tjänar så mycket att du kan köpa elelementstyrning för sparade pengar. Fönsterbyte blir mer kosmetisk än ekonomisk förbättring.

Det finns en skorsten så måste det finnas någon eldstad i huset - använd den för då sparar du mest i uppvärmningen.
Om veden är billigt så behöver du inte räkna varenda pinne du stoppar i brasan. Några extra pinnar balanserar värmeförluster genom fönster :). Efter en vinter i det nya huset får du egna erfarenheter och behöver inte gissa vilka förbättringar du behöver. Vänta med investeringar tills dess :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
Grattis till huset! 190.000:-
Hyfsat billigt.
Min bror köpte nyss ett liknande hus i Täby. Tror det gick på 6.5 miljoner eller nåt.
 
Hej.

Mycket fint hus.

Jag hade satsat på en FTX växlare. GÖR JOBBET SJÄLV!

Att går över till vattenburet = för dyrt.


Lite jobb och du återvinner värmer från dina radiatorer. Samt att frånluftfläkten kan du slänga.
Det blir nog det bästa. Har du tillgång till ved, kan du satsa på en en spis/ugn.
Se till att frånluften från köket har välfungerande kallrasskydd!

Även som tidigare skribenter påpekar en L/L värmepump fungerar bra men ner till 0 grader. Högst verkningsgrad vid +7. Sen blir den som vanlig radiator 1 krona in 1 krona ut.

Det är bara mitt förslag. Räkna på det.
 
Jag hade börjat med en eller två luft/luft värmepumpar. Hur många man behöver beror på planlösningen.

Har ni barn och i så fall vilken ålder? När de börjar komma upp i tonåren så börjar duschen gå ofta och mycket och då kan det vara lönt med en luft/vatten för varmvatten. Till den kan man koppla en fläktkonvektor så får man värme också.

Nu ser jag att du bor i Norbotten och då är det nog så att det är mer ekonomiskt med bergvärme.
 
niblom skrev:
Jag hade börjat med en eller två luft/luft värmepumpar. Hur många man behöver beror på planlösningen.

Har ni barn och i så fall vilken ålder? När de börjar komma upp i tonåren så börjar duschen gå ofta och mycket och då kan det vara lönt med en luft/vatten för varmvatten. Till den kan man koppla en fläktkonvektor så får man värme också.

Nu ser jag att du bor i Norbotten och då är det nog så att det är mer ekonomiskt med bergvärme.
Eller Comfortzone...
Samma verkningsgrad, mindre investering.
Men det förutsätter ett bra isolerat hus.
 
b_hasse skrev:
Har du funderat på VARFÖR det inte fanns någon strömbrytare från början? En sådan fläkt SKA gå dygnet runt, året runt. Man ska ha undertryck i huset, annars riskerar man fuktskador, precis som Bosse_A säger.

/Hasse
Finns ju många anledningar till att vilja kunna stänga av fläkten. Tex om man sätter in en ved/pellets kamin så kan det vara riktigt svårt att lyckas elda om fläkten skapar undertryck i huset. Dessutom kommer ju kaminen att ersätta fläktens utsugning av luft.

Har man ingen fukttillförsel så finns det ju ingen anledning att suga ut luft ur huset. Tex om man inte är hemma eller det är mycket färre boende i huset än det är designat för. Dessutom så blir ju luften extremt torr vintertid när det är kallt och den tas in i huset och värms upp. Då kan man ju vilja minska ventilationen.

Sen är det ju inte säkert att fläkten är rätt injusterad bara för att den sitter där? Kan ju vara värt att kolla att en lagom mängd av husets luft byts ut per timma. Har fläkten suttit där i många år och man kanske byggt om och ändrat i huset så kan ju ventilationen vara för lite/mycket.
 
cem77 skrev:
Finns ju många anledningar till att vilja kunna stänga av fläkten. Tex om man sätter in en ved/pellets kamin så kan det vara riktigt svårt att lyckas elda om fläkten skapar undertryck i huset. Dessutom kommer ju kaminen att ersätta fläktens utsugning av luft.

Har man ingen fukttillförsel så finns det ju ingen anledning att suga ut luft ur huset. Tex om man inte är hemma eller det är mycket färre boende i huset än det är designat för. Dessutom så blir ju luften extremt torr vintertid när det är kallt och den tas in i huset och värms upp. Då kan man ju vilja minska ventilationen.

Sen är det ju inte säkert att fläkten är rätt injusterad bara för att den sitter där? Kan ju vara värt att kolla att en lagom mängd av husets luft byts ut per timma. Har fläkten suttit där i många år och man kanske byggt om och ändrat i huset så kan ju ventilationen vara för lite/mycket.
Har han torpargrund, kan han dra ett luftrör till kaminen i grunden. 50mm räcker. Kalla luften sugs in i eldstaden och ut genom skorstenen.
Varma luften blir kvar! Lägger man på en Comfortzone då har man mycket varmvatten nästan gratis.
 
kamilenski skrev:
Även som tidigare skribenter påpekar en L/L värmepump fungerar bra men ner till 0 grader. Högst verkningsgrad vid +7. Sen blir den som vanlig radiator 1 krona in 1 krona ut.
Umm, en L/L funkar med >1 i COP långt långt lämgre ner än 0 grader. I princip så länge den överhuvudtaget fungerar (-15 till -20 beronde på modell) så är det i varje fall 1,5-2 i COP, dvs 75-50öre per "krona".
 
stedevil skrev:
Umm, en L/L funkar med >1 i COP långt långt lämgre ner än 0 grader. I princip så länge den överhuvudtaget fungerar (-15 till -20 beronde på modell) så är det i varje fall 1,5-2 i COP, dvs 75-50öre per "krona".

JA. Om du köper en dyr pump för över 25 tusen. Min Panasonic ligger på 1.25 vid 0grader.
Visst gissar jag. Men jag märker att den klarar inte av att värma. Köpte en till FOMA som är lite bättre. Idag har jag 2 pumpar. Men hade jag vetat det jag vet idag, hade det blivit en FTX och en pump.

I övrigt kör jag med en ugn med kasett. Hade jag haft torpargrund hade jag tillfört luften uteifrån!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.