Hejsan!

Har fått en spricka i mitt hus som är putsat, mina frågor är vilken typ av bruk ska man använda och om det går bra att göra det så här års när de är fuktigt ute och risk för frost ? Huset är från 73 och spritputsat vad jag förstår och kalksandsten står de i några byggpapper jag rotat fram. Tacksam för svar!
 
Ingen problem att sprita kasta på) använd samma puts och storlek som tidigare det viktiga är ju att du får samma färg på spritningen...Så det blir snyggt;)

Mvh
 
hallå!

Det är i hörnet på huset och där är de slätt men är osäker på vilken puts och om de funkar väl i denna årstid att laga ?
 
Att bara kasta på ????.
Många saker kan man läsa sig till och ändå lyckas med ett bra resultat.
Men jag kan säga att om du inte har erfarenhet av att putsa och speciellt spritputs,
så kan jag bara rekomendera att anlita en erkänt duktig murare.

Men det är klart att man "bara" kan kasta på det, men jag kan säga att det kommer med största sanolikhet se för jävligt ut. och att hitta en kulör som stämmer överens med den befitliga färgen är väldigt liten kanske obefintlig.

Vill du ha ett snyggt resultat anlita en murare och var beredd att färga om hela sidan.

Men bara om du vill ha det riktigt snyggt.
 
Hej
Det är i ett hörn där är det slätt så det behövs inte kastas på . Tänkte bara höra om det var bra och laga nu denna årstid och vilken typ av bruk man skulle behöva!
 
oj sorry.. Det är helt okej att putsa nu, så länge det är ett par +grader över hela dygnet.

Om det är i en ytterhörna på en murad fasad, så kan jag säga att din skada inte är helt ovanlig,

tips om du endå håller på kolla dom andra hörnorna också, det börjar med väldigt små sprickor.
 
Hejsan!

Okej men på natten är det nog minusgrader, Kan man låta sprickan vara över vintern eller kommer det bara bli värre, sen nästa problem är ju vad jag ska putsa med för bruk ?
 
Du kan mycket väl vänta till våren, att putsa är en sak, att måla är en annan sak mkt känsligt för kalltväder. färg val = samma som befintligt, ta med en bit puts/färgbit till Maxit och dom talar om vilken färg du skall ha.

Det är svårt att bedömma här framför datorn, men generellt så kan man säga man skall använda likvärdigt bruk som det redan är putsat med.

Det finns i stort 4 st bruk som används.

1. Putsbruk A (Sand, cement) samma som betong fast med finare sand i.
Används främst till socklar och putsning på betongväggar används aldrig på fasad. (Stenhårt, dålig flexibilitet)

2. Putsbruk B (Sand,Mkt cement lite kalk)
används främst till till socklar, inv. putsning av källarväggar, garage, våtrum mm. används sällan på fasad.(hårt)

3. Putsbruk C (Sand, lite cement, Kalk) Är nog det vanligaste bruket till fasad använd också till inv. putsning. (används aldrig till socklar.)

4. Kalkbuk (Sand, kalk) Används till fasad, inv putsning. Används till fasader som har trä underlag, valigt till kulturbyggnader som gamla kyrkor, på tegel stomme.

Om skall jag ge dig en kort lathund så kan man säga att har du Puts på trä skall du använda Kalkbruk och om du har sten stomme skall du använda putsbruk C.d^_^b
 
Låter fint tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.