Hej
Vilket träd passar bara till vår "surhåla"? Det är så här att längst bort i trädgården har vi noterat att det samlas en massa vatten. Vi vill plantera några träd i trädgården och tänkte att det skulle passa bra i den delen. Men vilket träd vill ha lite vatten kring fötterna? Pil? Björk? trädet får inte bli för högt med åren. Är det försen att plantera nu, vi bor i zon 1. Mvh Lisen
 
Här kommer en bra sida http://home.swipnet.se/~w-73239/lathund/ljord.htm#r3, som jag själv (novis) haft en hel del nytta av :).
Hoppas den kan hjälpa dig en bit på väg, det finns dessutom många övriga tips när det gäller alla möjliga typer av trädgårdsfrågeställningar.


mvh/christina.
 
Hur det är med vått om fötterna vet jag inte men Björken dricker en väldiga mängder vatten iaf....
 
Hej,
Vi satte två bollpilar på ett område där det ofta blir blött och de har växt bra och blir runda och fina utan skötsel. Det enda jag gjort är att stamma upp dem lite så att kronan inte blir för låg. Höjden blir ungefär som ett normalt äppleträd när de är fullvuxna, runt 5 m.
Det finns fina björkar som har helt vit stam också, men jag minns inte vad de heter just nu... Björkar blir ju betydligt högre också.
M v h Jennie
 
Tack för svar. Jag har varit lite reserverad till det här med pil i trädgården då de är lite lömska i rotsystemet men det lutar i era svar som att pil och fuktg jord skulle funka bra.
Är det någon av er som vet vad den pilen heter som har en vid krona typ "Bygga koja" krona? det skall även finnas en björk som har en hängande krona och ganska konstigt växtsätt vad heter den tro?

Som ni förstår så är jag nybörjare i trädgården!!! Mvh Lisen
 
Björkar kan man "frisera" ned om man tycker att de bli för höga och en liten björkhäck dricker duktigt med vatten. Al blir lite väl hög men den trivs fint i blötmark
 
Jag skulle själv välja björk istället för pil i trädgården. Det finns björksorter som inte blir så stora men det beror också på vilken zon det gäller.

Dessutom tycker jag personligen inte heller att björk skall beskäras/trimmas. I så fall väljer man ett annat träd.
 
bjork-040617-380.jpg
Kan det vara denna björk du tänker på? Tårbjörk.
 
JA! Den är det,, visst är den fin! :) jag tror att den kan vara rolig för barnen att leka under, och den ger nog en go skugga vid heta sommardagar. Lisen
 
yonna:

Friväxande björkar är vackrast i synnerhet på en stor gräsmatta men det blir så svårt att göra häck av dem utan att kapa lite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.