Dubbelpannan skrev:
Vi har ett grannpar som också köpte en äldre kåk samtidigt som vi i byn. De är också svensonrenoverare, men där blir jag ledsen när jag går in. Han bygger överallt, samtidigt. De sover fortfarande efter 8 år i samma rum som barnen, efter att han rivit mellanbjälklaget till övervåningen. Nere har de byggt ett nytt badrum, men tänkt tidigt 90-tal vad det gäller val av kakel och strukturer, med dagonaler på väggarna, bröstbård mm. Och där diffar det fyra cm på varvet runt! De har byggt ut och gjutit ny platta för en tvättstuga, men ingen golvbrunn, bara avlopp. Jag menar, varför TÄNKER man inte efter FÖRE?? Nocken på utbyggnaden dippar för övrigt någon dm mot gaveln...

Till råga på eländet har frun i husets pappa egen såg och hyvleri, så HELA huset får furupanel i taken plus bröstpanel i kök och hall... Det blir fint det, se... :D Men de är som tur var trevliga grannar d^_^b
Säger som Simon i Sveriges fulaste hem. Jag hatar furu.:D
 
TOKE 1
d^_^b
kakelmannen skrev:
Håller med. Bilder som läggs upp på sidan visar inte så mycket, det är ungefär som när man ser bilder från Thailand från en gudomlig strand och sen när man är på plats så undrar man om det är samma plats snacka om blåst på konfekten.:D
 
Dubbelpannan skrev:
Vi har ett grannpar som också köpte en äldre kåk samtidigt som vi i byn. De är också svensonrenoverare, men där blir jag ledsen när jag går in. Han bygger överallt, samtidigt. De sover fortfarande efter 8 år i samma rum som barnen, efter att han rivit mellanbjälklaget till övervåningen. Nere har de byggt ett nytt badrum, men tänkt tidigt 90-tal vad det gäller val av kakel och strukturer, med dagonaler på väggarna, bröstbård mm. Och där diffar det fyra cm på varvet runt! De har byggt ut och gjutit ny platta för en tvättstuga, men ingen golvbrunn, bara avlopp. Jag menar, varför TÄNKER man inte efter FÖRE?? Nocken på utbyggnaden dippar för övrigt någon dm mot gaveln...

Till råga på eländet har frun i husets pappa egen såg och hyvleri, så HELA huset får furupanel i taken plus bröstpanel i kök och hall... Det blir fint det, se... :D Men de är som tur var trevliga grannar d^_^b
Otroligt när inte folk kan se sina begränsningar... :D

Inte f-n skulle jag bygga mig egna dataprogram när det finns proffs som inte gör annat dagarna i ända... :rolleyes:

Furupanel... wooooow... såååå modernt... :D:rolleyes:
 
TOKE 1 skrev:
Men du måste väl förstå att alla klarar inte att ta på sig uppgifterna som krävs i från alla möjliga håll.
Sen läser dom inlägg t.e.x. från dig eller jeppeknaster att det är så lätt. Att renovera en lägenhet på två år uppmanar väl inte du till heller väl?
Tycker du då det är fel att argumentera för att köpa in en del tjänster?
En som vill klara sig själv behöver väl inget forum?
Inte har jag sagt att det är så lätt allting. Men tar man det bara lugnt och metodiskt och läser på ordentligt så är det ingen raketforskning. Tror det är ett problem i allmänhet att folk inte tror att de kan och det gäller på alla fronter, inte bara renovering och byggnationer. Men hur ska man någonsin kunna lära sig om man inte försöker. För när jag väl gjort varje moment så brukar jag alltid tänka att; fan det där var ju inte så svårt.

Sen har jag ett förhållande och hon har varit lika engagerad som jag i hela processen och vi har bott i skiten hela tiden och det har gått jättebra. Det handlar bara om att man ska vara motiverad. De som inte är det ska leja bort alltihop, annars blir det aldrig bra.
 
jeppeknaster skrev:
När jag var i de mentala startgroparna för att börja bygga mitt badrum så föll det sig alltid så att man grundligt inspekterade varenda detalj av offentliga toaletter vid besök på varuhus, restauranger och så vidare. Fogar, passning mm
Jäklar, det finns fler än jag alltså?

Det räcker att gå in på ett större nybyggt kontor för att se att det har gått fort. Men visst, en del grejer är bra gjorda, en del mindre bra.

Det finns fyra alternativ

1) Gjort av Svensson, och ser inte bra ut.
2) Gjort av Svensson och ser proffsigt ut.
3) Gjort av proffs och ser inte bra ut.
4) Gjort av proffs och ser proffsigt ut.

Så nej, det går inte att se vem som har gjort ett badrum.
 
Det stora problemet är tiden. Att ha heltidsjobb, barn aoch fritidsintressen SAMTIDIGT som man renoverar två hus (och är lat) får det att dra ut på tiden en smula.

Men, jag har tyvärr inte vågat ta in hantverkare. Men jag har börjat leta nu i alla fall.

Det absolut svåraste är för oss att bestämma hur det skall bli när det är färdigt, det är det som tar tid. :)
 
TOKE 1
jeppeknaster skrev:
Inte har jag sagt att det är så lätt allting. Men tar man det bara lugnt och metodiskt och läser på ordentligt så är det ingen raketforskning. Tror det är ett problem i allmänhet att folk inte tror att de kan och det gäller på alla fronter, inte bara renovering och byggnationer. Men hur ska man någonsin kunna lära sig om man inte försöker. För när jag väl gjort varje moment så brukar jag alltid tänka att; fan det där var ju inte så svårt.

Sen har jag ett förhållande och hon har varit lika engagerad som jag i hela processen och vi har bott i skiten hela tiden och det har gått jättebra. Det handlar bara om att man ska vara motiverad. De som inte är det ska leja bort alltihop, annars blir det aldrig bra.
OK, men jag citerade någon mattiazz, typ inte dig
 
-MH- skrev:
Det stora problemet är tiden. Att ha heltidsjobb, barn aoch fritidsintressen SAMTIDIGT som man renoverar två hus (och är lat) får det att dra ut på tiden en smula.

Men, jag har tyvärr inte vågat ta in hantverkare. Men jag har börjat leta nu i alla fall.

Det absolut svåraste är för oss att bestämma hur det skall bli när det är färdigt, det är det som tar tid. :)
Man ska inte leta hantverkare utan man ska gå på rekommendationer. Jag själv som hantverkare skulle aldrig någonsin ta in en hantverkare som jag inte känner till in i mitt hem för man vet vilka skogshuggare som finns där ute.
 
TOKE 1 skrev:
Men du måste väl förstå att alla klarar inte att ta på sig uppgifterna som krävs i från alla möjliga håll.
Sen läser dom inlägg t.e.x. från dig eller jeppeknaster att det är så lätt. Att renovera en lägenhet på två år uppmanar väl inte du till heller väl?
Tycker du då det är fel att argumentera för att köpa in en del tjänster?
En som vill klara sig själv behöver väl inget forum?
Alla hemmafixare har inte tummarna på rätt ställe och borde låta bli vissa eller alla saker, så är det och det är inget konstigt med det. VEM det är som borde låta bli vet varken du eller jag så det enda raka är ju att försöka hjälpa den som vill försöka så gott det går.

Jag kan inte påminna mig om att jag sagt att saker är lätt om det inte är det. Min grundsyn är att den som verkligen vill också kan. Om någon vill lära sig bistår jag gärna med det lilla jag kan bidra med. Om andra gör samma sak törs tillslut någon prova något nytt (provar du aldrig nya saker som du inte vet att du kan?) vilket jag tror att man mår bra av som människa. Ofta går det bra, ibland går det dåligt. Generellt tror jag att många klarar av betydligt mer än dom själva tror och det gäller inte bara husrenoveringar. Att det också finns en klick människor som gör mer än dom borde på egen hand, med uselt resultat - so what, det mår varken du eller jag dåligt av. Låt dom hålla på dom också.

Om någon vill renovera en lägenhet i två år tycker jag att den personen ska få göra det. Renoveringen sker ju då lite som en hobby kan man anta och det är väl inget fel med det? Vi har renoverat huset stegvis i 7 år, vad är problemet med det?

Ja jag tycker det är helt meningslöst att argumentera för att köpa tjänster, iaf på det sätt som du gör. Hjälp till istället, förklara hur olika moment går till, vad som kan gå fel och vad som är svårt. Då kan den som är nybörjare själv avgöra om man vill gå vidare eller inte. Att man kan köpa tjänsten är redan uppenbart för alla.

Du skriver också att den som vill klara sig själv inte behöver ett forum. Det är ju precis tvärtom och jag förstår inte alls hur du tänker. Det är väl fantastiskt bra att kunna se och lära av andra via ett forum och sedan göra jobbet själv hemma. Det är ju det detta forum är till för som jag ser det. Vill du inte bidra förstår jag inte vad du gör här.
 
Jag har skrivit att det är ganska enkla uppgifter man gör när man bygger/renoverar hus och det står jag för. :cool: Det betyder INTE att jag själv kan allt som behöver kunnas, däremot har jag hittills klarat att göra det jag bestämt mej för att göra/klara. Jag har högskoleutbildning inom vård/omsorg men jobbar som chef. Om jag kan spackla/måla taket, flytspackla ett köksgolv med golvvärmeslang och lägga klinkers samt sätta upp hela köksinredningen inkl passbitar, socklar och taklister med hjälp av en 18-årig datanörd till son ;) så kan det inte vara så där överdrivet svårt. Detsamma gäller alla hantverk som ingår, en normalhändig person som kan läsa innantill på forum och i beskrivningar samt vågar fråga säljarna på bygghandeln klarar väldigt mycket själv. Och precis som MH skriver är det bara att kolla på resultatet på vilken offentlig byggnad som helst för att se att det jag gör själv är minst av proffsklass oftast.:rolleyes: Sen kostar det en del lärpengar förstås :eek: och vissa moment är inte enkla utan man får göra om :surprised: för att det ska bli tillräckligt bra. Och allt är svårt att hinna med att lära därför brukar jag köpa in rörmokartjänsten och svårare eljobb, i alla fall hittills. ;)
Denna inställning hindrar inte att jag blir imponerad av hantverkare som gör jobben lika snygga/snyggare än jag men på 1/4 av tiden d^_^b Det finns proffs som är väldigt skickliga i sitt hantverk men svårt är det inte jämfört med att vara ansvarig sjuksköterska på en akutmottagning, det är svårt däremot.
Förstår inte heller resonemanget att såna här forum inte behövs :confused: det är just det dom gör, det är här hempulare som jag kan lära mej ännu mer av andra som kan och vet mer än jag.
Tack för hjälpen förresten! både från proffs och amatörer d^_^b:p
 
TOKE 1
MathiasS skrev:
Alla hemmafixare har inte tummarna på rätt ställe och borde låta bli vissa eller alla saker, så är det och det är inget konstigt med det. VEM det är som borde låta bli vet varken du eller jag så det enda raka är ju att försöka hjälpa den som vill försöka så gott det går

Precis, och när det inte går så bör man väl köpa tjänster?.
Bra där är vi överens


Jag kan inte påminna mig om att jag sagt att saker är lätt om det inte är det. Min grundsyn är att den som verkligen vill också kan. Om någon vill lära sig bistår jag gärna med det lilla jag kan bidra med.

OK, den som vill kan, enkel utbildning man kan få hos dig.
Vart tycker du den här "villkan" gränsen går?

Om andra gör samma sak törs tillslut någon prova något nytt (provar du aldrig nya saker som du inte vet att du kan?) vilket jag tror att man mår bra av som människa. Ofta går det bra, ibland går det dåligt.

Jo, det är klart, men att göra ett bungyjump går väl alltid bra, men att bygga ett badrum själv som du säger utan kunskap går sällan bra.

Generellt tror jag att många klarar av betydligt mer än dom själva tror och det gäller inte bara husrenoveringar. Att det också finns en klick människor som gör mer än dom borde på egen hand, med uselt resultat - so what, det mår varken du eller jag dåligt av. Låt dom hålla på dom också.


Ja, men försäkringarna blir dyrare om vi har "so what" attityden med lägga nya tak och bygga nya badrum

Om någon vill renovera en lägenhet i två år tycker jag att den personen ska få göra det. Renoveringen sker ju då lite som en hobby kan man anta och det är väl inget fel med det? Vi har renoverat huset stegvis i 7 år, vad är problemet med det?

Har jag nämnt problem?



Ja jag tycker det är helt meningslöst att argumentera för att köpa tjänster, iaf på det sätt som du gör. Hjälp till istället, förklara hur olika moment går till, vad som kan gå fel och vad som är svårt. Då kan den som är nybörjare själv avgöra om man vill gå vidare eller inte. Att man kan köpa tjänsten är redan uppenbart för alla.

JAHA, jag undrade just.

Du skriver också att den som vill klara sig själv inte behöver ett forum. Det är ju precis tvärtom och jag förstår inte alls hur du tänker. Det är väl fantastiskt bra att kunna se och lära av andra via ett forum och sedan göra jobbet själv hemma. Det är ju det detta forum är till för som jag ser det.

Det var dina ord att "klara sig själv". Dom talar väl sitt tydliga språk.

Vill du inte bidra förstår jag inte vad du gör här.
Vill du ha hjälp mathias så bidrar jag visst.
 
Jag är inte ute efter att provocera varken TS eller andra proffs, men när det kommer just till badrum (eller plattsättning) så är min bestämda uppfattning att det är oerhört svårt att hitta kompetenta hantverkare, att gå på referenser är ett absolut måste. Nästa gång jag ska göra ett badrum (vilket förhoppningsvis dröjer ett bra tag, det senaste är precis färdigställt) så låter jag proffsen göra underarbetet (enbart för att få papper på det), resten gör jag om inte bättre så åtminstone lika bra själv.

Men visst, det kommer säkerligen ta minst tre gånger så lång tid som om ett proffs gjorde det.

Annars är det nog det största problemet när Svensson renoverar oförmågan att uppskatta tidsåtgången. Jag har totalrenoverat tre lägenheter mestadels själv (minus el och badrum vill säga) samt delvis ett hus och där tog jag mig verkligen vatten över huvudet, vilket slutade med att jag tog hjälp för att få det klart, därefter direkt försäljning enbart för att slippa eländet. Jag brände mig ordentligt på hus, det kommer aldrig ske att jag sätter mig i ett hus igen, åtminstone såvida det inte är i gott skick från början.

Att jämföra hus och lägenheter går inte enligt mina erfarenheter, hus är så oerhört mycket mer jobb, dels i själva renoverandet med tak, grund, fasad etc, men även fortlöpande; herre gud, det är ju jobb nog att hålla en trädgård i hyfsat skick, åtskilliga helger svors det över gräsklippning och liknande när man mycket hellre hade velat ha fullt fokus på själva huset...:eek:

Väljer dock att se huset som en erfarenhet snarare än ett misslyckande:rolleyes::)

TOKE 1; Du frågar i inlägget ovan i fetstil "Har jag nämnt problem?" på frågan huruvida Mathias S ser det som ett problem med tidsåtgång och efter att ha läst ditt inlägg #27 i tråden ("vem vill renovera en lägenhet i två år?") så är svaret ja. Observera, jag är fullt medveten om att just jag inte har något tolkningsföreträde på det skrivna ordet, men om jag har misstolkat något får du gärna förtydliga.
 
Redigerat:
peter.holm skrev:
Man hör alltför ofta att folk gjort saker själva och tyvärr så syns det också på resultatet...
Men de e väl bra....

Måste ju vara jättetråkigt att lägga massa timmar på ett projekt om slutresultatet är att det ser ut som ett "proffs" vart där. Man vill ju att det skall synas att man "kan själv" eller?
 
optimum
Som tur är så hetar jag inte Svensson så det är väll därför det funkar.

Renoverade kök för 3 år sedan med altt från limmad golvgips, golvvärme, flytspackel, klinker, köksskåp, vitvaror, el, vvs, och takspottar samt klinker på väggar vid fläkt mm

Tog 2 månader från start till nästan helt klart kök. En veckas ledigt plus kvällar och helger
Köket fick flytta till tvättstugan samt en hel del hämtmat.
Relativt stort kök på 20m2 och många skåp samt en del speciallösningar.
Kök med ekluckor och husqvarna rotfria modellen, stor glashäll och spisfläkt mm

Material 190.000 kr
Arbetskostnad 0 kr
Plus att par flaskor whiskey till killen som lånade ut profsverktyg för bl.a flytspackling mm

Troligt pris om proffs hade gjort det så hade materialet kostat minst 250.000 kr och arbetskostnaden säkert minst 100.000 kr

Lika snyggt (om inte bättre) som proffs hade gjort det.
Aldrig lagt klinker, aldrig flytspacklat, aldrig lagt golvvärme och max monterat en garderob.
Ok utbildad elektriker men annars normalt händig.
Kan rita med AutoCad sedan tidigare och allt ritade jag det då det fanns en del luriga moment som sned vägg bakom spishäll som skulle passa med bänkskivor, hela köket skulle få plats utan massa fula passbitar mm.

Så hur svårt kan det vara?
Visst sjutton finns det vissa som ska låta bli sådant här men jag tror vi är rätt många som faktiskt fixar sådant här jävligt bra.

Bifogar bild som visar hur man fixar att flyta 20m2 golv själv

I veckan har jag flytspacklat ett badrum och det var lite lurigare men har gått bra.

/Roland
 
  • P1010038.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TOKE 1 skrev:
Vill du ha hjälp mathias så bidrar jag visst.
Ja, om man inte kan eller vill göra själv är det klart att man ska köpa tjänsten om man vill ha något gjort. Det verkar naturligt.....

Det finns ingen "villkan-gräns". Man får ta sig en allvarlig funderare på hur händig man är och agera efter det. Eljobb får vi väl räkna bort eftersom det snabbt blir olagligt.

Det är klart det går dåligt att bygga ett badrum utan kunskap. Det gäller allting. Men om man samlar på sig lite kunskap och lär av andra så går även badrum bra. Därmed inte sagt att det är lätt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.