Håller på och installera en Harvia Pro20 och blir lite förbryllad över rekommendationerna för golvskydd. Man pratar om sten/betong min 60mm och skriver uttalat att plåt på trägolv aldrig är ok. Jag hade tänkt lägga stenplattor på trallgolvet men 60mm känns överdrivet. Vid en jaktkoja där jag brukar vara finns en bastustuga av enklare modell. Den är helt fristående och därför inte helt regelenlig. I denna ligger det en plåt under aggregatet och den blir knappt varm trots hårt eldande.
I min bastu är det 28mm trall på stående regel. Sten/betong behövs inte för att ta vikten.
Någon annan som ställt bastu på trallgolv och fått det godkänt av sotaren?
 
Harvia är nog bra på bastu, men manualer och instruktioner lämnar lite övrigt att önska... Vi lyckades med visst huvudbry få upp deras Keitele-stuga i somras. Aggregatet ställde vi på Harvias eget golvskydd av plåt, ovanpå trägolvet. Knappt detta verkade godkänt i manualerna, men nu har sotarn sagt sitt och han var nöjd.
 
Ring och fråga sotaren där du bor vad de har för rekomendation. Det är trots allt de som kommer och besiktigar och är han inte nöjd så blir det "gör om gör rätt".
Jag ringde innan jag började bygga och frågade hur jag skulle bygga skorstensschakt, avstånd till brännbart mm. När sotaren var här gick det hur smidigt som helst och han var nöjd. Rätt skönt att slippa göra om för att man chansat.
 
Problemet är att sotarmästaren där jag bor inte verkar veta så mycket om bastuaggregat...
 
Har 30mm tjocka stenplattor under aggregatet (Harvia M3) och under dessa en plåt, fungerar bra på trägolv dock är detta en fristående bastu
 
Så tänkte jag också göra. 30mm sten på plåt. Blir golvet ens varmt?
 
Tillräckligt varmt för att det ska torka upp efter bastubad, men inte brännhett :)
 
Jag har nu diskuterat saken med sotaren över telefon och det blir godkänt med 30mm trädgårdsplattor på trallgolvet med en tunn rostfri plåt mellan. Perfekt.
 
Hemmakatten
Det bästa vore om man hade en tjock plåt eller dylikt med tassar på så att det blev en luftspalt mellan trallen/golvet o plåten.
 
Jo jag har funderat i dom banorna men det är ett räfflat, tryckt golv så jag tror det klarar sig...
 
Jag är en erfarenhet rikare.
Läste att det kunde lukta lite illa första gången ugnen blir varm. Färgen som härdar tydligen. Eftersom bastun inte riktigt är klar så tänkte jag bränna på en laddning ved utomhus.
La ut den rostfria plåten på det blöta altangolvet (regnat mycket), ställde dit ugnen, skorstensröret på och tände en laddning ved. Ugnen luktade mycket riktigt skunk i början men det avtog. Plötsligt började det fräsa. Drog i plåten och flyttade ugnen (fortfarande brinnande). Under hade trädäcket torkat upp och blivit varmt. Det började omedelbart fräsa på det nya stället. Tog det säkra framför det osäkra och släpade runt aggregatet på altanen tills det svalnat. Man ska inte skoja om golvskyddet...

Jag ska fortfarande ha 30mm sten men extra 30mm precis under ugnen. Blev lite skraj faktiskt....
 
Fredrik i Trollhättan skrev:
Jag är en erfarenhet rikare.
Läste att det kunde lukta lite illa första gången ugnen blir varm. Färgen som härdar tydligen. Eftersom bastun inte riktigt är klar så tänkte jag bränna på en laddning ved utomhus.
La ut den rostfria plåten på det blöta altangolvet (regnat mycket), ställde dit ugnen, skorstensröret på och tände en laddning ved. Ugnen luktade mycket riktigt skunk i början men det avtog.
GRATTIS ! d^_^b
Jag tog in min ugn i emballaget, för att hålla den skyddad, och hittade såklart instruktionen först när det var dags att montera ugnen. En bekant har en likadan ugn men några år äldre och han hade inte "eldat ur" den och märkte ingen lukt. OK, då är instruktionen överdriven tänkte jag.

Men det kan jag lugnt säga att den inte var, fy f-n vad det rök och luktade. Som tur var var jag förberdd på det och hade ingen ventil monterad i ytterväggen, men det tog 2 eldningar innan den var luktfri. De skulle ha en klisterettikett på utsidan av emballaget som upplyser om detta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.