dsc00465_61293946.jpg

Jag köpte ett hus för 190 000 kr. Det är tip top och man får mer än vad man betalade för. Behöver målas till sommaren. Det är dock direktverkande el som uppvärmning. Finns inget annat än direktverkande i bostaden. Och då funderar man lite över vad som är skälligt. Hustet ligger med pendlings avstånd till både Piteå och Luleå. Banken säger att priserna är svåra att få upp trotts renoveringar. Kanske kan man öka värdet till 350 000 kr beroende på vad man gör i huset.

Hur skulle ni känna? Skulle ni byta värmekälla och bo billigt (okey det gör jag ju redan ändå igentligen) eller skulle ni investera på renoveringar av annat?
 
Jag hade nog slängt in en luftvärmepump och renoverat. Min far kör med luftvärmepump i sitt hus med direktverkande el och har sänkt kostnaderna en del.
 
Ja, mellan P&L så ligger du ju nära kusten, så har sällan väldigt kallt. Då kan en Luft/Luft-värmepump vara ett billigt alternativ för att kanske halvera uppvärmningskostnaden. Alla nuvarande direktelradiatorer har du då kvar då det blir riktigt kallt.

Se dock till att köpa en lagom stor pump som klarar av att ge tillräcklig effekt för att hålla huset varmt ner till i varje fall -10/-15 ute. En L/L-VP tappar nämligen inte bara effektivitet utan även effekt när utetempen går ner.

Ett annat billigt alternativ är någon form av kamin. Antingen pellets (lite mer jobb än L/L-vp, men funkar även när det är riktigt kallt) eller ved (ännu mer jobb, men billigaste alternativet).

Bäst skulle det ju bli att dra in vattenburet, men den kostnaden får du ju aldrig igen med det huspriset.
 
Har du köpt huset som investeringsobjekt för att sälja vidare? Om inte så spelare ju värdet mindre roll.

Har svårt att smälta att det går att få ett hus med dubbelgarage för 190000...
 
Jag har tänkt lite på teljstens kamin och kanske en luftvärmepump. En luftvärme pump värmer väl bara luften invändigt och cirkulerar den. Eller tar den utifrån någon friskluft?

Jo tanken är ju INTE att sälja vidare. Men man är en snål smålänning och vill inte gå back för mycket om de skulle vara så om 10 år att man blir arbetslös och flyttar söderut kanske.

Tja dubbelgarage med skotergarage i utbyggnad på baksidan. Nya vitvaror i både tvättstuga och kök. Jag trivs med de låga kostnaderna. Likvärdigt hus i Småland där jag kommer ifrån skulle kosta runt 700 000 kr om inte mer!
 
Luftvärmepumpen tar inte in någon luft utifrån. Tror att en LVP är ett bra alternativ för dig eftersom investeringen är liten och du kommer att spara pengar från dag 1.

Om du lägger ner 100000 på ett värmesystem så kommer ju inte huset att öka sitt värde med 50%.

Motsvarande hus där jag bor skulle kosta minst 2,5 mille... Usch vad mycket pengar man skulle få över om man flyttade...

Grattis till det nya huset och det snorbilliga boendet.
 
Redigerat:
Jag har ju funderat på att byta fönster. Men kanske mer för utseendets skull. Man vill fräscha upp huset lite grann. Hur mycket gör det på totalekonomin på ett år tror ni?

Jo man tackar för gratulationerna. Jag skulle rekomendera fler att överväga att flytta upp hit till norrbotten. Förutsättningen att man då kan jobba på distans. Man får mer för sina pengar här uppe har jag märkt. Jag har sparat nästan 30 % på min privat ekonomi genom att flytta hit upp. Dels på boende och dels på saker som bilservice. Jag får glesbygdsrabbat på fordonsskatten. Glesbygdsrabbat på elpriset också.
 
U-värde 1,0 i nya fönster rekommenderas så långt norrut har jag sett. Gamla 2-glasfönster brukar anges till U=2,8 om tätningslisterna är hela. U-värdet är värmeläckage i watt per kvadratmeter total fönsteryta inklusive karm, per grad temperaturskillnad inne/ute.

Om du har 20 kvadratmeter fönsteryta på ett hus och 0 grader årsmedeltemperatur och 20 grader inomhus. Ett år har 365*24=8760 timmar. Byte av fönster ger då en besparing på (2,8-1,0)*20grader*20kvadrat*8760tim = 6307 kWh besparing på ett år.

Att låta en snickare byta fönstren blir extremt dyrt. Att göra jobbet själv blir vettigare prismässigt.
 
Redigerat:
En L/L-VP och en pelletskamin, mycket ringa investeringskostnad som förmodligen återbetalar sig på 2-3år

/R
 
Det ser ut som en frånluftsfläkt på taket. En sådan suger ut varmluften och går på många hus inte att stänga av. Det går att spara mycket värme genom att koppla ur den helt vintertid och fixa ventilation genom att vädra bara vid behov genom att öppna ytterdörrarna en kort stund. Det kan vara bra att ha den på igen när det inte är vinter. Ja har själv monterat en strömbrytare på strömledningen till en sådan fläkt som annars inte gick att stänga av.
 
Redigerat:
Jag sitter här och funderar på hur gammalt huset är, vad det ksotade att bygga och vad de oliak människorna som bott i det har tjänat/förlorat på det.

Är 190 kk ett mer normalt huspris än de 2500kr som det tydligen kostar i Halland? Ja, jag vet inte...

Pelletskamin eller L/L.
 
keja01 skrev:
Det går att spara mycket värme genom att koppla ur den helt vintertid
Detta var det sämsta råd jag sett på detta forum. Rätt intrimmat gör frånluftsfläkten att rätt mängd luft avgår från fuktiga utrymmen och säkerställer att ingen fukt i väggar eller andra ställen, uppstår. Vi känner till de som stängt av fläkten och som fått fuktskador i sitt hus.
Finns det en uppvärmd murstock i huset fungerar ventilationen utan fläkt pga självdrag.
//Bosse
 
keja01 skrev:
Ja har själv monterat en strömbrytare på strömledningen till en sådan fläkt som annars inte gick att stänga av.
Har du funderat på VARFÖR det inte fanns någon strömbrytare från början? En sådan fläkt SKA gå dygnet runt, året runt. Man ska ha undertryck i huset, annars riskerar man fuktskador, precis som Bosse_A säger.

/Hasse
 
Jag har även hus utan frånluftsfläkt som aldrig fått några fuktskador därför att jag öppnar lite på fönstrena vid behov i badrum för att få ut fuktig luft. Det är inget självdrag från eldning inomhus. I övrigt räcker det med vädring vid behov. Badrumsdörrar och tvättrumsdörrar brukar jag ha på glänt till resten av huset för att de rummen ska torka ordentligt. Ett märkbart fuktigt rum möglar förstås. Ventilationfläktar är övereklamerat. Vintertid är luften i sig torr inomhus av sig själv dessutom.
 
Redigerat:
det ser ut som plata på mark, då är det inte så enkelt att dra in vatten buret, så du har ju inte så många alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.