Hej.


Vi sitter på ett sekelskifteshus som är timmerstomme på undervåningen och spånfyllda väggar på övervåningen.
På det glänsande 70-talet har en glad norrman med inhyrd lokal snickare byggt ett vardagsrum med panel på insidan av timmerstommen.
När detta gjordes så rätade man innerväggen genom horisontella reglar som anpassades efter ytterväggarnas lutning mao så blev det en luftspalt mellan panel och timmerstomme (som det sitter gammal spännpapp och tapet kvar på).
Så vår tanke nu när vi nu ska fixa till rummet var att bygga in elen i väggarna och isolera invändigt tills vi insåg att isoleringen där innebär plast och det vill vi inte ha.
Så för att komma till min egentliga fråga: Hur mår timmerstommen av att det är en luftspalt på ca 40-90mm mellan "innerväggen" och stommen?

Vet att inte detta resonemang med att ha infälld el är i enlighet med byggnadsvård vid sekelskiftet, men om vi bortser från det.

Mvh Anders
 
Utan isolering och plast/vindpapp? Bara tomrum/luft?
 
Ser ut såhär utifrån och in:
panel
vindpapp
timmerstomme
spännpapp med 3 lager tapet
horisontella reglar
innerpanel (kommer ersättas av råspont + gips)

//Anders
 
Det går säkert alldeles utmärkt, faktiskt bättre för timmerstommen att inte isolera på insidan.
Mössen tycker nog också att det är bekvämare :)

/Uffe
 
Jag skulle valt att isolera med cellulosafiber mellan reglarna, känns synd att inte utnyttja utrymmet. Alternativt skulle jag ha tagit fram timmerväggen och lerklinat, så att timmrets värmelagrande förmåga kan utnyttjas. I båda fallen kan man bygga in elen.
/Hans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.