Vi är intresserade av ett enplanshus som är byggt på betongplatta med underliggande isolering och ingjuten, luftburen golvvärme 1991 på lermark. Det ligger ca 200 meter från en större sjö och lika långt till en tjärn. http://www.hemnet.se/beskrivning/553700?r=3

När vi igår var på visningen så tyckte jag att gräs(moss)mattan var extremt blöt, det sipprade om skorna för varje steg man tog. Nu vet ju inte jag om detta är "normalt" för årstiden med tanke på allt regnande eller om man ska se det som en "varning". Tomten är helt plan utan svackor.

Ska ett enplanshus vara dränerat på något sätt eller räcker det med den isolering som ligger under plattan?

Går det att få ordning på en gräsmatta som är extremt mossig när den ligger på ett sånt ställe (lera och väldigt fuktigt)?

Skulle ni avråda från att köpa ett hus som ligger på ett sånt ställe? På den besiktning som anticimex gjort på uppdrag av ägaren så får varken tomten eller huset några anmärkningar som tyder på att det finns några fuktproblem eller risk för det.

Jag är i princip noll insatt i sånt här så all hjälp uppskattas mycket!
 
Redigerat:
En platta på mark bör ha minst 150 mm dränerande kapillätbrytande material underst, frånsett ev geoduk, tex tvättad makadam eller singel sen isolering och betong. Vidare bör det ligga dräneringsrör runt kåken med diametern 70 mm, lutning minst 1:200 och underkant på drängeringrör minst 150 mm lägre än grunden. Sen ska själva marken luta från huset, 1:20 inom 3-4 meter från grunden. Att dagvatten avleds eller samlas upp är viktigt.

De flesta gräsmattor är nog genomsura denna årstid och det är ingen varningssignal, i alla fall inte för mig (förutsatt att det inte är extremt). Lermark är inte direkt dränerande.
 
Fisch skrev:
En platta på mark bör ha minst 150 mm dränerande kapillätbrytande material underst, frånsett ev geoduk, tex tvättad makadam eller singel sen isolering och betong. Vidare bör det ligga dräneringsrör runt kåken med diametern 70 mm, lutning minst 1:200 och underkant på drängeringrör minst 150 mm lägre än grunden. Sen ska själva marken luta från huset, 1:20 inom 3-4 meter från grunden. Att dagvatten avleds eller samlas upp är viktigt.

De flesta gräsmattor är nog genomsura denna årstid och det är ingen varningssignal, i alla fall inte för mig (förutsatt att det inte är extremt). Lermark är inte direkt dränerande.
Ok, men hur tar man reda på om det är på det sättet då? Mäklaren verkar inte ha nån koll på det. Det enda hon säger är att det inte är risk för några sådana problem...
 
Anlita en egen besiktningsman och besiktiga huset innan du köper. Anlita inte den som mäklaren rekomenderar ;) Delge honom dina farhågor så kommer han att förklara allt för dig på plats.

"Besiktningen" som säljaren har gjort är oftast en dolda fel försäkring som han har tecknat. Den ersätter på inget sätt en egen jordabalksbesiktning.
 
Försök leta rätt på ett dike eller en dagvattenbrunn där du kan se hur långt ner det är till grundvattnet. Om detta är typ 20cm under gräsmattan (jag har sett sådant) så ska du leta rätt på ett annat hus.
 
Roary skrev:
Anlita en egen besiktningsman och besiktiga huset innan du köper. Anlita inte den som mäklaren rekomenderar ;) Delge honom dina farhågor så kommer han att förklara allt för dig på plats.

"Besiktningen" som säljaren har gjort är oftast en dolda fel försäkring som han har tecknat. Den ersätter på inget sätt en egen jordabalksbesiktning.
Jo en besiktning ska vi göra, vilket hus vi än köper. Men vad är jordabalksbesiktning? Är inte det en vanlig besiktning?

När man gör en besikting inför ett husköp, besiktas då även tomten och marken eller är det något man måste säga till extra om?
 
Redigerat:
Enligt jordabalken så måste man som köpare besikta allt som går att besikta utan att behöva riva. D.v.s även skorsten, el, VVS, grund osv... Finns ingen åtkomst till grunden så får man göra upp med säljaren att göra en lucka så man får tillgång till grunden. Detta för att om man inte beiktat ngn del så kan man inte kalla det för dolt fel efteråt om det visar sig vara problem. Men att besikta el och VVS är ingen billig historia.

// Per
 
Hemmakatten
Att bo på en tomt med sank gräsmatta är verkligen inte roligt! Speciellt inte om det är ogenmtränglig lera inunder som inte dränerar. Att dränera innebär att gräva upp gräsmattan och lägga ner dräneringsrör, kan bli många meter. En annan aspekt är att på blöta marker finns det otroligt mycket mer mygg än på torrare marker.
 
Hemmakatten skrev:
Att bo på en tomt med sank gräsmatta är verkligen inte roligt! Speciellt inte om det är ogenmtränglig lera inunder som inte dränerar. Att dränera innebär att gräva upp gräsmattan och lägga ner dräneringsrör, kan bli många meter. En annan aspekt är att på blöta marker finns det otroligt mycket mer mygg än på torrare marker.
Nej, jag kan förstå det. Men hur tar jag reda på om gräsmattan/marken är sank? Det räcker väl knappast med att ta en promenad på gården och konstatera att det är blött.. eller?
 
Ser ok ut på bilderna iallafall. Men jag satte nog lite kaffe i halsen när ja gsåg pizzeriavalvet i huset. Smaken är ju olika.......
Verkar vara ett fint hus, med nackdelen att det är lerig gräsmatta. Men alla hus har en baksida med något lite mindre bra.
 
Fråga grannarna hur deras gräsmattor är, att det är sankt just nu kan ju bero på regnandet. Vi har den situationen hemma, normalt sett är tomten rätt torr, men nu är det riktigt sumpigt och blött.
 
Tack för alla bra och givande svar.

Vi beslöt oss till slut för att inte vara med och bjuda på huset, dels pga den väldigt blöta tomten men även en del andra saker som vi inte var helt nöjda med.

Jakten fortsätter:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.