Kan man isolera direkt på en betongplatta med cellplast eller måste man fuktspärra Hur gör jag enklast?
 
apotekarnes
Rent spontant låter isolering ovanpå plattan som att be om problem. Du måste definitivt vidta åtgärder för att undvika fuktproblem i så fall. Om det handlar om luftspalt, fuktspärr eller nåt annat låter jag vara osagt. Nån annan kanske vet?
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
När man gjuter sandwichväggar i betong (alltså betongväggar med isolering mellan två betongskivor) så lägger man isoleringen direkt mot blöt betong, inga fuktspärrar där alltså, varken när man gjuter med cellplast eller mineralull.
 
apotekarnes
En vägg utsätts inte för markfukt...
Nar man började med platta på mark lade man ofta isoleringen ovanpå betongen för att det var enklare. Det gör man inte idag och det finns ett skäl till det som stavas "mögel".
 
apotekarnes skrev:
En vägg utsätts inte för markfukt...
Nar man började med platta på mark lade man ofta isoleringen ovanpå betongen för att det var enklare. Det gör man inte idag och det finns ett skäl till det som stavas "mögel".
Möglet kommer du väl i så fall att få mellan betongen och fuktspärren också, iallafall om du lägger en mekanisk spärr som nån form av folie, där det kan samlas fukt, där kan det bli mögel.

Vad som krävs är att se till att betongens överyta hålls torr (dvs att avdunstningen av vatten från ytan är större än diffusionen genom plattan), en ventilerad luftspalt är en bra lösning i så fall.
 
apotekarnes
Jag påstod aldrig att fuktspärr är en bra lösning. Jag poängterade bara att cellplast ovanpå plattan är be om problem. Du kan nog ha rätt i att en luftspalt skulle kunna funka.
 
Jag kommer att göra som så att jag lägger plåtreglar på syllpapp sen asfaltboard sen osb-skiva flytspackel med vattenburen v-slingor sen klinker.
Låter detta som en bra ide eller e jag helt ute o cycklar på fel håll.
 
En betongplatta på mark suger alltid åt sig fukt.
Tveksam till lösningsförslaget med asfaboard, den kan nog fungera som läskpapper och behålla fukte, vilket inte är så bra.
Platonmatta på betongplattan ger ett ventilerande skikt, antingen med ventilation via golvsockeln eller med fläkt.
Föreslår att du söker på Platon, de har säkert förslag till lösning
 
Tack amatörbyggaren för rådet.
Har hört mej för nu och platon e det bästa (om man inte vill bila upp plattan).
 
Det finns ett system som heter Nivell. Skulle själv föredra det framför platon om det var i samma prisklass men jag tror att nivell är dyrare.
http://www.nivellsystem.se/sv/
 
Nu finns det väl cellplast som släpper igenom fukten, typ XPS plast eller vad det heter, så om man lägger det direkt på plattan och sedan har typ klinkergolv (som också andas) så bör du inte få några problem med fukten.

Fast jag föredrar en platonmatta med ventilation till, det skall jag själv lägga i min tvättstuga, men då kommer jag ju också fått ett tättskikt som gör att fukten inte kan andas uppåt genom klinkers. Problemet här blir då att jag får 2 tättskikt istället, dels platonmattan och dels tättskiktet vid klinkers, och där emellan så ligger cellplast som skulle kunna ta skada av fukten eftersom den inte kan "försvinna" någonstans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.