Letar efter en smidig lösning för att kunna duscha i sommarstugan, även på vintern när man inte har vatten.
På en norsk sida hittade jag följande lösning:
http://www.hyttetorget.no/article.php?articleID=3694

Någon som vet om denna säljes i Sverige, eller som känner till vart man kan köpa smidiga produkter för oss som inte har helårsvatten?
 
Det låter som om du redan har ett duschutrymme, bara vintervattnet som saknas.

Det problemet har även jag. Jag försökte med Biltemas Tryckspruta nr 45-561, 189 kr, rymd 8 liter. Tyvärr kräver den lite modifiering för att passa, vilket jag aldrig gjort , själva duschröret är för långt, man måste ha VÄLDIGT långa armar. Dessutom räcker inte 8 liter till för en någorlunda rejäl dusch. Välsorterade båttillbehörsbutiker brukar ha, den jag såg var bara på 5 liter, dessutom får du betala båtpriser, 3-4 ggr mer än Biltema.
Jag använder idag 2 st 10 lit hinkar och skopa, det fungerar "sådär" .
Kan tilläggas att vintertid så är jag oftast ensam i stugan, just pga vattenfrågan.

Vi arbetar nu för att få centralt vintervatten till området.
 
Alternativt kan ju vara att skaffa en tank där du har vatten för dusch. Denna kommer ju såklart behöva fyllas men är den stor nog klarar man sig en längre tid. Till denna går det ju då att koppla en hydrafon för tryck, då behöver tanken inte vara i huset utan kan står någon annanstans.
 
FLOHK skrev:
Alternativt kan ju vara att skaffa en tank där du har vatten för dusch. Denna kommer ju såklart behöva fyllas men är den stor nog klarar man sig en längre tid. Till denna går det ju då att koppla en hydrafon för tryck, då behöver tanken inte vara i huset utan kan står någon annanstans.
Vad är det för prisbild på en hydrafon?

I mitt fall så finns det utrymme för en liten dusch, och har redan ett avloppsrör till en mindre tank under stugan för urinen från Separetten och vattnet från ett litet tvättställ, så man skulle kanske kunna ha en större tank för att få plats med duschvattnet också. Problemet vintertid är just att vatten saknas. Jag tänkte ställa in en stor vattentunna i detta rummet under vintern. Frågan är då om man skulle kunna koppla en liten pump tilldenna för att få vatten till tvättstället och eventuellt också duschen...Vet inte vilken typ av pump jag behöver då, men har för mig att det finns några små pumpar som används t.ex. i husvagnar?
 
Hittade denna bloggen:
http://lr155.blogspot.com/2008/11/vintervatten-till-slut.html

Vad är detta för pump? Jag har faktiskt en källare som alltid håller plussgrader där jag skulle kunna ställa en tunna med vatten. Såg att Jula hade bl.a. en tryckvattenpump för färskvatten för 299kr..Skulle denna vara lämplig för att pumpa upp vattnet från källaren och sen till kökskranen eller tvättställkranen i toaletten?
 
tack för tips...
kan man använda PEM slangar från pumpen till diskbänken? (jag kör med det till sommarvattnet)...
sen är det kanske en speciell slang från min vattentunna till pumpen?
 
Själv använder jag en 25 L dunk + doppvärmare ifrån biltema samt en 12v pump som jag kopplar till ett bilbatteri...och ansluter denna mot en dusch slang...fungera fin fint.....har använt lösningen i 3 år på vintern....
 
yuphin skrev:
Hittade denna bloggen:
[länk]

Vad är detta för pump? Jag har faktiskt en källare som alltid håller plussgrader där jag skulle kunna ställa en tunna med vatten. Såg att Jula hade bl.a. en tryckvattenpump för färskvatten för 299kr..Skulle denna vara lämplig för att pumpa upp vattnet från källaren och sen till kökskranen eller tvättställkranen i toaletten?
Eftersom det är min blogg som ni har hittat till kan jag tala om vad det är för pump. :)
Pumpen kommer just från Jula men eftersom de har byggt om sin webbplats och det verkar vara helt omöjligt att hitta på den så vet jag inte om de fortfarande säljer den. Den övre delen på pumpen är en tryckvakt som ser till att det är tryck i vattenledningarna. Så snart ett tappställe öppnas faller trycket och pumpen går igång. När man slutar tappa vatten stannar pumpen så snart den har byggt upp ett tryck igen.

Just den här pumpen har ingen inbyggd tank. Anledningen till att vi valde en utan tank var att vi ville ha en liten pump och samtidigt ville hålla priset nere då det var lite av ett test. Testet föll dock väl ut och vi kunde få varmvatten på ett bekvämt sätt de gånger vi var där förra vintern.

pump.jpg
 
Nu blir detta mitt första inlägg på forumet. Hoppas det hjälper!

Jag själv håller på att bygga mitt fritidshus och funderar på olika lösningar för dusch. På sommaren är det ganska enkelt. Där har jag helt enkelt fyllt två plastdunkar alá 25l och ställt dem mitt på gräsmattan. Solen värmer enkelt upp värmen på vattnet i dunkarna till en synnerligen behaglig temp. Skulle tempen sjunka kan man komplettera med vatten värmt av vedspisen (eller helt på vintern).

För att få vattnet över mig vänder jag helt enkelt dunken ovanför huvudet och.. nej, skämt åt sido. Här har jag skaffat en pentrypump (12volt) som levererar 7,5 l/min vilket räcker mycket gott till en behaglig dusch. Skulle vattnet ta slut får man helt enkelt plocka upp pumpen och hiva ner den i dunk nr 2. Finns ett gäng att välja bland på Biltema. De har dessutom ett anpassat duschmunstycke för den mängden vatten.

För er som tycker flödet låter lågt, pröva det i er egen vattenkran.

Låt oss leka med sifforna 6 l/min (liter per minut). Vi bryter ner det..
= 1 liter per 10 sek
= 0.5 liter per 5 sek

Mät upp i er kran med hjälp av ett halvlitersmått. Fyller ni måttet på 5 sek så har ni 6 l/min. Ni kommer nog upptäcka att det är ganska bra tryck.

Glöm inte att det är en dusch för att tvätta sig med lite tvål och vatten. En dubbel hårinpackning, balsam och avokadoschampo är nog ingen hit, även om det säkert går!


Annars har jag planerat dränering av en liten yta bakom stugan, marksten och ett ring-draperi rätt ut från stugan. Av mina tester att döma så kommer detta funka kanon!!

Att duscha på vintern är ingen hit, men det går! Vilket är det viktiga! Man får duscha i tofflor och underkläder...


Hälsningar
Christian
 
Chrissofsweden skrev:
Att duscha på vintern är ingen hit, men det går! Vilket är det viktiga! Man får duscha i tofflor och underkläder...
Duscha i underkläder torde snarare förvärra det hela. Själv har jag duschat ute mitt i vintern med hjälp av en enkel campingdusch. Enastående att stå och se på stjärnorna och ångan som ryker även om vattnet inte är skållhett. Så länge det inte blåser en massa är det inga som helst problem att duscha ute spritt språngandes naken även om kalendern säger att det är vinter och termometern visar en bit under nollan. :)
 
Sant, underkläder är nog ingen hit :) Men tofflor är ett måste! :D

Men faktum är att det fungerar ganska bra att duscha ute om det behövs. Men å andra sidan, är man bara i stugan över helgerna på vintern så torde inte duschningen anses som ett problem. Nog kan man väl avvara en duschning över helgen eller tvätta sig i ett handfat som förr i tiden? Fast vem vet, ni kanske bara åker skidor i alla dess former när ni beger er till stugan?

Hälsningar
Christian
 
joflopp skrev:
Duscha i underkläder torde snarare förvärra det hela. Själv har jag duschat ute mitt i vintern med hjälp av en enkel campingdusch ... :)
Kan vara svårt då tempen går mot -40 degrees. :surprised:
 
carpe_nox skrev:
Kan vara svårt då tempen går mot -40 degrees. :surprised:
Det är inte ofta det är -40 grader?! Och skulle det vara det EN gång så kan man väl göra rent sig som förr i tiden; över ett handfat, kastrull eller liknande.

Så är man inte allt för bekväm löser det sig när extremfallen slår till. Och är man inte allt för bekväm så är det väldigt bekvämt att kunna ta en ljummen dusch 90% av året.

Punkt.

/Christian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.