La på en ny våning på huset i vintras, då fick jag den grundmålad ifrån fabrik. Frågan är om jag måste grunda om den nu när den skall täckmålas eller om det räcker att tvätta av fasaden?
 
Et halvår är inget problem (generellt), tvättning räcker. Jag rekommenderar Jotun kraftvask och sen målning.
/CC
 
Alcros supprt tipsade om vanlig grovrent + skölja med vatten innan jag målade grundade plank som suttit uppe sedan i höstas.
 
Tack för svaren, min färgaffär påstod att det inte gick att vänta mer än 2 veckor.
Att Alcro sagt det käns bra, skall måla med Front V.

Peter
 
Alcros svar gälde förvisso deras Stugfärg och inte Front V. Kanske är det bäst att dubbelkolla med dom att samma sak gäller här. Färg är inte att lita på!
 
Om panelen skulle bli förstörd efter två veckor när den är fabriksgrundad blir jag förvånad :surprised:. På byggen kan husen stå i sex månader(upp till ett år) innan målning och så vitt jag vet är panelen i relativt gott skick efter 15 år.
Jag har ingen direkt sakkunskap om just hur länge en fabriksgrundning håller men ett år borde den klara.
 
Inte att den blev förstörd men att man var tvungen att grunda igen om det stod mer än 2 veckor. Är det så?
 
Nu har jag pratat med Alcro och det skall bara vara att skölja av med vatten och sedan stryka det 2 ggr med den kulör jag vill ha.

Tack för hjälpen

Peter
 
Sonander skrev:
Inte att den blev förstörd men att man var tvungen att grunda igen om det stod mer än 2 veckor. Är det så?
Jo, men för att förtydliga så menade jag att det vore konstigt om det skulle påverka(förstöra) panelen på långsikt.

Nog om det nu vet vi ju! Lycka till med målningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.