kamilenski skrev:
Om. Letar och letar. Om trä+frig+puts = JA.

Har dock hittat lite om Finjas Ergothermblock. Där kör de utan luftspalt. Pratade lite med de med. Tydligen kan man skippa luftspalten om man kör med döda material...
Men hur man ska göra i badrummet är en annan sak. Måste kolla det.
Iof borde man om man har döda material kunna köra med fuktspärr - det är ju samma som på ett trähus med plast egentligen...

/K
 
klaskarlsson skrev:
Iof borde man om man har döda material kunna köra med fuktspärr - det är ju samma som på ett trähus med plast egentligen...

/K
Det kan man. Men då krävs det värme på,
året om...
 
kamilenski skrev:
Det kan man. Men då krävs det värme på,
året om...
Fast det har ju egentligen inte ngn påverkan på badrummet...

Skälet till att man inte vill ah fuktspärr om man inte har värme på hela året är ju att man kan vända på "processen" dvs varm fuktig luft utifrån ,tex en vårdag kan komma in genom träpanel + isolering och kondensera mot plasten - dvs då inuti isoleringen - vilket kan skapa mögelproblem.

Kör du med leca och utvändig isolering av cellplast så uppstår inte det problemet

/K
 
Fast man rekommenderar fuktspärr vid golvbrunn, i duschhörna och primer på resten.
Pax ut.
 
kamilenski skrev:
Fast man rekommenderar fuktspärr vid golvbrunn, i duschhörna och primer på resten.
Pax ut.
Nu nu var jag lite otydlig:
Fuktspärr i badrummet - dvs den gummiduk man har under tex klinker och kakel skall man ju ha !
Jag syftade egentligen på diffusionespäären, dvs den "fuktspärr" som hindrar varm fuktig luft från att kondensera inuti isoleringen i väggar och tak :)

/K
 
klaskarlsson skrev:
Nu nu var jag lite otydlig:
Fuktspärr i badrummet - dvs den gummiduk man har under tex klinker och kakel skall man ju ha !
Jag syftade egentligen på diffusionespäären, dvs den "fuktspärr" som hindrar varm fuktig luft från att kondensera inuti isoleringen i väggar och tak :)

/K
Ok.Instämmer. I Tyskland och Polen gör de på båda sätten. Och spec Polen har stor utbud av konstiga block som är nästan bättre än Leca. Och billigare. Nu kollar jag den möjligheten.
Du vet /halva priset!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.